Överföring av data trådlöst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
folke_89

Överföring av data trådlöst

Inlägg av folke_89 »

Hej!

Jag är ny här på forumet och har väl någorlunda kunskaper inom elektronik och programmering. Jag går jag en KY-utbildning till Data- elektronikingenjör. Har läst ungefär ett halvår, just nu är jag ute på praktik.

Hur som helst... Nu när man börjar lära sig lite, lite (det är en djungel man blir nog aldrig fullärd) så skulle det vara roligt att bygga något. Det jag undrar är om någon vet hur man bygger en trådlös sändare och mottagare av data (helst från grunden för att lära sig, ingen färdig krets). Tänk er följande scenario:

Ett program i datorn (PC:n) skickar data via RS232 (eller USB) till en mikrodator som behandlar datan och i sin tur skickar datan trådlöst till en sändare som sänder iväg datan till en mottagare som skickar datan till en mikroprocessor som behandlar den och trycker ut något på en LCD display.

Problemet är att jag vet inte alls hur jag ska gå tillväga med det trådlösa! Det är inga jättestora avstånd som avses, runt tio meter.

Hjälp är väldigt välkommet :)
Mvh Folke!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Överföring av data trådlöst

Inlägg av Icecap »

Enklast är att köpa färdiga moduler. Jag har använd LPRS moduler av deras ER400-serie men nästa gång blir det nog SHORTLINK istället.

Dessa fungerar ung. som en serieport, man kan skicka "klumpar" av data upp till 180 bytes i LPRS-modulerna, när man stoppar sända seriella data i 2 teckens period börja modulen sända.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Trådlöst kanske inte behöver betyda radio, och i så fall kanske IR är en bra början. Det är bra mycket enklare att labba med IR-ljus än med radiosignaler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Faktisk är det en del svårare med IR än med radio, det finns väldigt många olika färdiga trancievermoduler att köpa men inte speciellt många IR-enheter som kan kommunicera över 10m.

Men visst, om du menar att bygga enheterna själv är det helt sant.
folke_89

Inlägg av folke_89 »

digitaliz skrev:Trådlöst kanske inte behöver betyda radio, och i så fall kanske IR är en bra början. Det är bra mycket enklare att labba med IR-ljus än med radiosignaler.
En nackdel med IR är ju (om jag inte är ute och cyklar) att det kräver fri sikt. Och det går inte i det här fallet, måste kunna ta sig igenom väggar.
folke_89

Inlägg av folke_89 »

Icecap skrev:Enklast är att köpa färdiga moduler. Jag har använd LPRS moduler av deras ER400-serie men nästa gång blir det nog SHORTLINK istället.

Dessa fungerar ung. som en serieport, man kan skicka "klumpar" av data upp till 180 bytes i LPRS-modulerna, när man stoppar sända seriella data i 2 teckens period börja modulen sända.
Tackar, ska ta mig en titt på det!

Edit:

Du skriver enklast... Är det väldigt svårt att bygga egna? Jag ser det bara som lärorikt sålänge det inte blir dyrare än att köpa färdigt. Vart kan man förresten köpa produkter från t.ex. Shortlink? Hittar inget på Elfa eller Farnell när jag söker på "Shortlink".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Var man kan köpa... SHORTLINK var en <länk> till tillverkaren i Säffle... jag är ganska säker på att ett mail dit skulle avslöja var man kan handla. Likaså kan LPRS svara på detta, de har dock ingen svensk återförsäljare senast jag kollade.

Det finns även ZigBee eller XBee-moduler, jag gillar dock in dessa då man måste köra med fasta blockstorleker, förvisso ställbart vid monteringen men inte något jag föredrar.

Och visst kan man bygga själv men det är en del problem på vägen.
* Det finns ganska strikta regler för frekvensspridning, störning osv. och utan en del erfarenhet är det svårt att klara dessa.
* Det finns "färdiga" RF-kretsar där man i essens "bara" ska koppla in ett fåtal yttre komponenter och en mikroprocessor (µC). Kruxet är att man ska programmera µC'n en del och att man måste placera komponenterna rätt för att klara reglerna.

Och billigare blir det inte, shortlink ligger runt 300:-/modul har jag för mig, grejen är att de ÄR utvecklat och testat och de tillverkas på löpande band och det kan man oftast inte konkurrera med. Tillverkarna köper stora mängder komponenter, har färdiga mönsterkort, har avklarat alla test och kör på av bara farten.

På Clas Ohlson finns det små radiomoduler i form av en sändare och en mottagare, KÖP INTE DOM! De är billiga, visst - men de är samtidig usla och kräver en del jobb med en µC för att ens bli halv-användbara och mindre opålitliga.

Om de data som skickas fram och tillbaka inte är av livsavgörande betydelse är läget ju lugnt men är det data som t.ex. "Öppna dörren eller grinden", "Slå på/av hjärt-lung maskinen", "Öppna eller låsa bankvalvet" kan det även vara intressant med kryptering för att få en säkrare kommunikation, är det istället temperaturen i potatiskällaren är det ju mindre viktigt.

Allt man sänder på radio kan avlyssnas och sannolikt förstås och fel information kan sändas av illasinnade personer, därav säkerhetsfrågan.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Icecap skrev:Faktisk är det en del svårare med IR än med radio, det finns väldigt många olika färdiga trancievermoduler att köpa men inte speciellt många IR-enheter som kan kommunicera över 10m.

Men visst, om du menar att bygga enheterna själv är det helt sant.
Jo eftersom han ville bygga från grunden så föreslog jag IR... med färdiga moduler blir ju allt enkelt ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

folke_89 skrev: Du skriver enklast... Är det väldigt svårt att bygga egna?
På vilken nivå menar du med bygga egna?

GLÖM att bygga egen radiosändare, den biten är det enklast att köpa färdig.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Xbee (Zigbee) Funkar ju också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis som jag skrev i mitt inlägg en bit uppe...
Skriv svar