openASC
- Mizzarrogh
Re: openASC
Enormt snyggt, som sagt, har haft svårt att släppa tanken på fler tillämpningar med liknande koncept, detta öppnar ju upp för en mängd tänkbara användningsområden. Tack för att du vill dela med dig av detta. 

Ja nu gör jag effektmätarpickups som kommer kommunicera på samma sorts buss. Så om man vill kan man köra de på samma buss som dessa boxar och även visa effekt. Jag har lite svårt att tro man ska kunna få ekonomi i detta för att sälja det, men det hade varit skoj för eftersom allt är open-source hade folk kunnat utveckla sina egna tillbehör som de behöver till sin station.
Hur gör du texten svart på de grå graverade panelerna?
Målar hela och torkar bort färgen förutom den i graveringen?
Målar hela och torkar bort färgen förutom den i graveringen?
Jepp, jag tar och sprayar i en burk som jag sedan penslar ut på fronten. Sedan låter jag det torka lite och torkar först bort med T-röd det mesta och det som jag inte får bort med T-röd använder jag försiktigt aceton. Man får dock försöka undvika att trycka allt för hårt så man inte tar bort färgen på bokstäverna men det går relativt smidigt.
Jag har 5st fronter jag ska försöka få till detta på så förhoppningsvis förfinar jag min teknik lite och då kan jag posta exakt hur jag gör. Jag tror jag ska prova torka relativt fort med T-röd för att sedan låta det torka riktigt och försöka ta bort överflödigt med aceton.
Jag har 5st fronter jag ska försöka få till detta på så förhoppningsvis förfinar jag min teknik lite och då kan jag posta exakt hur jag gör. Jag tror jag ska prova torka relativt fort med T-röd för att sedan låta det torka riktigt och försöka ta bort överflödigt med aceton.
Jag har använt den tekniken på aluminium några gånger, och det fungerar toppen. Jag torkade bort det med t-röd så fort jag hade sprejat på det, men det är som sagt lite jobbigt att inte torka bort det som ligger i graveringen också.
Händer en del här igen. Jag har fixat de andra fem frontpanelerna till de övriga boxarna med att fylla i svarta färgen i graveringen och det blev bra. Nu väntar jag på att manuella pick & placern anländer så att jag kan montera lite kort och få klart iaf 1-2st till kompletta boxar.
Jag har fixat en massa programmering på bussprotokollet idag, hittat en del buggar och löst lite andra problem. Visade sig bla att jag ställt prescalern fel på timers så istället för att en timer som håller reda på timeslots på bussen hade 130us intervall hade den 260us. Sedan den timern som jag trodde gav 1ms interrupts gav 130us interrupts (!) vilket gjorde att det skapade lite kaos på busskommunikationen, eftersom de skickade ut PING 12 ggr för ofta än vad det var tänkt. Dock gjorde detta att jag hittade ett par buggar i systemet
Jag har även börjat göra så att effektmätarna ska kopplas på samma bus. Då kan man ställa en openASC-styrbox att lyssna på en effektmätare med en specifik adress. Man kan även ställa in en limit för hur mycket reflekterad effekt man ska tillåtas att ha, och om den går över en viss gräns i VSWR kommer boxen stänga av sändingen och lämna ett ERROR-meddelande. På så sätt ska man förhoppningsvis kunna undvika en del skador på utrustning.
Lite bilder:

1st openASC-styrbox, 3st drivermoduler och vita kortet är ett reläkort som ska användas så man kan stänga av alla drivare från radiorummet.

"Bättre" bild på vita kortet. Det har 3st kanaler så man även ska kunna ha t.ex. 28V reläer

Tre moduler till, totalt 120st utgångar.

Blick över temporära labbplatsen
Jag har fixat en massa programmering på bussprotokollet idag, hittat en del buggar och löst lite andra problem. Visade sig bla att jag ställt prescalern fel på timers så istället för att en timer som håller reda på timeslots på bussen hade 130us intervall hade den 260us. Sedan den timern som jag trodde gav 1ms interrupts gav 130us interrupts (!) vilket gjorde att det skapade lite kaos på busskommunikationen, eftersom de skickade ut PING 12 ggr för ofta än vad det var tänkt. Dock gjorde detta att jag hittade ett par buggar i systemet

Jag har även börjat göra så att effektmätarna ska kopplas på samma bus. Då kan man ställa en openASC-styrbox att lyssna på en effektmätare med en specifik adress. Man kan även ställa in en limit för hur mycket reflekterad effekt man ska tillåtas att ha, och om den går över en viss gräns i VSWR kommer boxen stänga av sändingen och lämna ett ERROR-meddelande. På så sätt ska man förhoppningsvis kunna undvika en del skador på utrustning.
Lite bilder:

1st openASC-styrbox, 3st drivermoduler och vita kortet är ett reläkort som ska användas så man kan stänga av alla drivare från radiorummet.

"Bättre" bild på vita kortet. Det har 3st kanaler så man även ska kunna ha t.ex. 28V reläer

Tre moduler till, totalt 120st utgångar.

Blick över temporära labbplatsen
Väldigt snyggt bygge. Jag skulle vilja veta var du fått tag på aluminium profilerna som används på sidorna i openASC boxen. Ser ut som ett bra byggsätt för lite större lådor. Har du tillverkat plåtarna till botten och toppen också eller finns det färdiga att få tag på?
/Magnus
/Magnus