Olle bygger förstärkare med LM4780

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Olle bygger förstärkare med LM4780

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag har fått två beställningar från kompisar som vill ha förstärkare av mig :)

Så jag bygger chipbaserat med LM4780.
Det är en effektopamp med två kanaler i samma kapsel. Det är två motsvarande LM3886.

Såhär ser layouten ut just nu:
Bild
Den är bara 100*90mm, så den är rätt smidig :)
Kopplingen är nog rätt 'normal'. Men layouten kanske inte är helt normal :) Jag tänker på viorna...
Det ser ut så för jag tänkte etsa själv nämligen, och kan inte göra genompläterade hål. Detta gör det problematiskt vid lödningen av kondingarna i nätdelen. :humm:
Så jag gjorde en via en bit bort för att lösa det.
Finns det några större nackdelar med det?

Något annat jag tänker på är om avkopplingskondensatorerna är vettigt placerade...
Det är ju en film och en 100µF-lyt per matning.

Ser det vettigt ut? Kom gärna med förslag på förbättringar om ni kommer på något!

Det sitter lytar i serie med signalen på ingången. Detta är no no i hifivärlden :mrgreen:
Men jag har sett här att det kan vara riktigt vettigt så länge man håller sig utanför elektrolyternas olinjära områden...

Schema
Topplager
Bottenlager
Båda lager
Tekko

Re: Olle bygger förstärkare med LM4780

Inlägg av Tekko »

Satan i gatan va du bygger! :shock:
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Du med!
Skillnaden är att du inte bara bygger audioprylar :wink:

Men nu bygger jag till en kompis som bor i studentkorridor och vill kunna spela lite högre på festerna :D
Den gamla 70-tals recievern han fick av mig duger inte!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hur blev det med ditt stora steg som du höll på med i en annan tråd? :) stannade det bygget?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Ja, det ska ju byggas klart också, men det här är ju enklare :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Heja Olle!

Det nog bra. Jag har några funderingar.

1. De stora kondingarna och viorna blir svåra att löda eftersom de sitter helt ihop med jordplanen. Det går åt mycket värme då. Normalt så brukar man ju lämna en liten ring utan koppar runt paddenoch ha några ledare som förbinder padden med jordplanet.Cad-programmet brukar fixa det... Sen ser det skumt ut att du har koppar även i hålet för padden.

2. Har du trafo med två lindningar? Det är inte helt tydligt i schemat hur trafon ska anslutas.

3. Man kan sätta en liten plastkonding parallell med lyten som sitter i signalvägen. Av samma anledning som man gör det i nätdelen!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kul att höra! :)

1: Man kanske skulle använda thermals ändå :)
Jag det ser ut som att hålen är igenfyllda, men inte när jag skriver ut!
Det märkte jag vid tidigare etsningar, men det är ju lugnt.

2: Jepps, trafo med två sekundärer. Inte helt tydligt nej.
Sekundärerna kopplas vid säkringarna och vid jordpaddarna.

Det funkar lika bra för trafosar med centertapp som för de med dubbel sekundär.

Varför jag har många paddar är att det fick plats och att de kanske kommer till användning om man vill ha ström till annat i framtiden.

3: Kanske det! Anledningen till elektrolyterna är att plastkondensatorer blir så stora om man vill ha låg gränsfrekvens i ingångs-HP-filtret. Det sitter ju 20k mot jord.
Jag har läst både här och här om elektrolyter i signalvägen.

Hur stor kondensator, och vilken spänningstålighet vet jag dock inte hur man tänker ut. Det är caddat med 100µF 50V nu.
Jag fattar helt enkelt inte formeln i tråden på faktiskt.se
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Thermals. Just det ordet letade jag länge efter innan jag skrev den långa förklaringen.

BTW, har jag inte sett en tråd tidigare av dig byggandes ett steg med LM4780?

Jag tror inte att elektrolyterna spelar så stor roll för ljudet. Skillnaden i plats och pris är ju enorm. Då är det väl bara att etsa och bygga då (jag är lite avis, jag kommer nog inte få mina paket från Olimex och Elfa till påsk).
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Nepp, jag har aldrig byggt med lm4780, men jag har byggt en del med LM3886 :)
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Jag tror att du fått motkopplingen lite galen. R14 och R16 ska flytta in mellan utgången och negativa ingången. I annat fall är det jag som stirrat på't för länge. :)

Jag har sett att vissa placerar en kondensator, ibland med ett seriemotstånd, över dioderna i likriktaren för att dämpa spikar. Kan det vara en enkelt förbättring att implementera?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag förstår inte hur du menar. Återkopplingen ser väl ändå rätt ut?

Om inte jag ser fel så ser kretsen ut precis som databladet som Olle länkat till i första posten.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Ja återkopplingen är väl som på vanligt opamp-vis tror jag. Men man kanske skulle slänga in ett litet filter i återkopplingskretsen?
Jag har sett att vissa gör så för att hålla återkopplingen ren från ev. högfrekvent 'skräp' :)
Har ingen aning om det är av betydelse här dock.

Kanske beror det på hur snabb kretsen är? Någon som vet vad detta filter kallas så man kan läsa på lite?

Kondensator med seriemotstånd har jag ibland tänkt på, och det kallas för snubbers.
Det finns mycket åsikter om detta på diverse audioforum, och jag vet inte vad jag ska tro...

Jag vet att Peranders har skrivit lite om det och gjort simuleringar någonstans, men jag förstår inte riktigt teorin bakom :o
Iallfall verkar dessa snubbers vara till för att dämpa ett resonant beteende som jag förstått kommer från transformatorn.
Eller var det dioderna med, jag vet inte.
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Kika igen. :)
R14 och R16 ska väl ligga mellan utgången och "knutpunkten", inte mellan negativa ingången och densamme?

Behövs ett sådant filter när du redan har både passiva låg- och högpassfilter innan förstärkarens ingång? Gör det någon skillnad att placera filtret innan kretsen, eller i återkopplingen?

Jag har fått samma uppfattning, att det är omgärdat med mycket åsikter som pekar åt alla håll och kanter (som så mycket annat i audiosammanhang).
Om du på rak arm vet var teorin och peranders simuleringar finns att läsa får du gärna länka. Jag vet själv inte vad jag ska söka efter.

EDIT: Där var jag snabb att ropa hej.
http://sjostromaudio.com/smf/index.php?topic=11.0 med länkarna på slutet ger intressant läsning efter påsklunchen. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har tittat en gång till. Ritat och jämfört med databladet. Olle, du har gjort fel (och du lurade mig duktigt). Kolla bilderna nedan

Bild

Du vill ju göra en spänningsdelare så att du får förstärking. Har du en ideal OP så får du förstärkningen = 1 i första fallet!

Pinkevin har rätt!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Nu ser jag felet! :o Bra att du stod på dig! Skönt att slippa etsa kort med fel på :wink:
Jag tror ögonen lurar mig ibland :)

Min koppling borde ge oändlig gain om jag tänker rätt. Vilket kardinalfel! :humm:

Edit: Anders var före :)

Jag ska läsa lite var peranders säger om snubbers!
Skriv svar