230V AC motor, 4 ledare, hur koppla?
230V AC motor, 4 ledare, hur koppla?
Jag har ett par små motorer som är märkta 375/450 varv vid 50 resp 60Hz, de har fyra kablar, två till en axiell halva, två till den andra. Jag antar att det skall till en motorkondensator för de är märkta med 0,33uF också. Hur skall dessa motorer kopplas? Kan jag köra med större kondensator?
Kan lägga in bild senare.
Kan lägga in bild senare.
Re: 230V AC motor, 4 ledare, hur koppla?
Jaha, har mätt upp nu och det verkar vara två separata lindningar med 2,3kOhm resistans i båda. Se bilder nedan, och är det någon som har ett hum om hur jag ska koppla dessa på enfas med kondensator så får ni gärna yppa det. Är det kanske så enkelt som att sätta kondensatorn i serie med ena lindningen som denna bild visar ?
EDIT: Och så var det bilderna

Testade även att koppla enligt bilden i länken ovan, då det känns rätt, men motorn stod bara och ryckte, beror detta på att jag har för stor kondensator? 2μF i stället för 0,33?
EDIT: Och så var det bilderna

Testade även att koppla enligt bilden i länken ovan, då det känns rätt, men motorn stod bara och ryckte, beror detta på att jag har för stor kondensator? 2μF i stället för 0,33?
Tror att det är motorer för höger/vänstergång.
Den ena lindningen åt höger, den andra åt vänster utan kondingar.
Mycket vanliga motorer i till driv don för exempelvis shuntventiler och luftspjäll (de ser exakt ut så).
Den ena lindningen åt höger, den andra åt vänster utan kondingar.
Mycket vanliga motorer i till driv don för exempelvis shuntventiler och luftspjäll (de ser exakt ut så).
Aha, ja då testar jag så istället. Mycket ventilationsgrejer i containern så det kan stämma.
troligen Ja.
man kopplare en konding i serie i ena lindningen för att strömmen skall bli omkring 90 grader fördröjd gentemot den andra lindningen - använd det värde som anges då både större eller mindre värde gör motorn svagare i moment och kanske inte ens startar.
kondingen måste räknas om du skall köra motorn på betydligt högre eller lägre frekvens (dvs mer än 10tal Hz ifrån 50 Hz)
man kopplare en konding i serie i ena lindningen för att strömmen skall bli omkring 90 grader fördröjd gentemot den andra lindningen - använd det värde som anges då både större eller mindre värde gör motorn svagare i moment och kanske inte ens startar.
kondingen måste räknas om du skall köra motorn på betydligt högre eller lägre frekvens (dvs mer än 10tal Hz ifrån 50 Hz)
xxargs>>> hmmm, nu motsäger du TomasL va? Får testa imorgon och se vem som har rätt.
Beror på vilken motortyp du har - du nämnde att det rekommenderades en viss kondingvärde och då stämmer troligen min resonemang, men är det en motor som starta med bara spänning på bara _en_ av lindningarna och riktningen beror på vilken olikfärgad parkombination av dom 3 sladdarna man matar med växelström så stämmer Tomas resonemang då vi prata om olika motortyper.
Mycket av 'problemlösningen' är att identifiera exakt vilken princip motorn arbetar efter.
Mycket av 'problemlösningen' är att identifiera exakt vilken princip motorn arbetar efter.
Jag är rätt övertygad om att det faktiskt är två motorer som är ihoppsatta till en enhet, en medursmotor och en motursmotor.
Dessa motorer, oftast fältbursmotorer klarar vid lågt moment att köras utan kondingar, dock är de kraftigt nedväxlade då de är rätt svaga.
I ställdon där de är vanliga, är de i regel nedväxlad från 300-500rpm till 1/4-1/8rpm eller så. (1,5-2 min gångtid eller så på ventilerna i regel 90-270 deg vridningsvinkel typ),
Dessa motorer, oftast fältbursmotorer klarar vid lågt moment att köras utan kondingar, dock är de kraftigt nedväxlade då de är rätt svaga.
I ställdon där de är vanliga, är de i regel nedväxlad från 300-500rpm till 1/4-1/8rpm eller så. (1,5-2 min gångtid eller så på ventilerna i regel 90-270 deg vridningsvinkel typ),
Den satt på en växellåda med ett remhjul (u-format spår, för rund rem?) ut. Så den kan ha suttit i en rymdraket eller en tvättmaskin...
Var egentligen mest intresserad av remhjulen, men man måste ju testa att det funkar. och något som snurrar ett varv i sekunden kan ju alltid vara bra att ha (växeln är 6,25:1, motorn 375varv/min)
Var egentligen mest intresserad av remhjulen, men man måste ju testa att det funkar. och något som snurrar ett varv i sekunden kan ju alltid vara bra att ha (växeln är 6,25:1, motorn 375varv/min)
Kopplar man bara in ett ledarpar så snurrar den, den byter dock rotationsriktningom man bromsar den för mycket.