Har precis insett att jag skall lära mig den ädla konsten att pic programera och har således anmält mig till en kurs i detta till hösten. har dock insett att denna kunskap är föga värd utan att kunna bygga kretskort, vilket jag aldrig gjort förut.
Så jag tänkte börja med de, sagt och gjort sitter nu med ett litet monterings kitt framför mig som jag har lött ihop, de är en simpel RGB LED kontroll. Detta ska kopplas till 8 st RGB LED dioder. Dioderna kommer matas med en spänning på 6V. länge sen jag läste elektronik och tänkte bara kolla så jag inte tänkt helt fel med kopplingen.
De gröna och de blå katoderna har jag tänkt att parallellkoppla har har på var och en av dess fäst en 120 ohm's resistor (hade en för lite så tog en 150 ohm på den). de röda katoderna har jag tänkt att göra fyra parallell kopplingar med 2 seriekopplade dioder på varje. till den första katoden i varje seriekoppling har jag fäst ett motstånd på 68ohm.
Kommer detta att funka tro eller är jag helt ute och cyklar?
Bör jag koppla på nått annat sätt eller använda några andra motstånd?
(VF på dioderna är: Blå och grön 3.2-3.8v, Röd 2.0-2.5v )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Djävulens största bedrift var att övertyga människan om att han inte fanns.