Inkoppling av styrsystem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inkoppling av styrsystem

Inlägg av Cano »

Hej!
Jag är helt novis när det gäller el så jag skulle vara tacksam för lite hjälp.
Jag ska som sagt koppla ihop ett styrsystem. Jag har ett gammalt chassi från en dator som jag har tänkt att montera alla komponenterna i.
Hoppas ni kan tyda mitt schema.

Bild

Frågor:

1. När jag hade kopplat in 36V transformatorn och PC nätagget tänkte jag att jag skulle prova att det fungerade. Vilket resulterade i att PC-agget dog. Kan tänka mig att det är för att jord går genom chassit.
Måste alla komponenterna vara isolerade från varandra?

2. Vad ska jag ha för inställningar på BOB'en. Pullupp/pulldown vad? när? varför?

3. Ska jag ha någon speciell inställning i BIOS'en på PC?

4. Har jag tänkt rätt med kopplingen mellan drivaren och BOB? I manualen för drivaren ser det ut att vara motstånd mellan de två.

Breakout Board C10 Länk

36V Power Supply Länk

Drivare XDM-60 Länk

Tack på förhand.
Senast redigerad av Cano 30 mars 2010, 23:14:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Inkoppling av styrsystem

Inlägg av arvidb »

1) Nej, alla komponenter ska inte behöva vara isolerade från varandra. Dessutom ser du redan ut att ha galvanisk isolering i form av optokopplare mellan BOB:en och drivkortet (XDM-60).

PC-nätagg brukar behöva en "power good"-signal, d.v.s. ofta måste man bygla en viss pinne på dem för att de ska fungera när de inte är kopplade till ett moderkort som sköter om det där. Kan det vara den som fattas?

2) Utgångar kan vara av olika typ, vanligast är väl totem pole och open collector. Totem pole är "aktiva" både vid på och av, d.v.s. de drar antingen till matningsspänning eller till jord. Open collector är "aktiv" bara när den är på; då drar den utgången mot jord. Den är flytande när den är avstängd, och då behöver du ett externt pull-up-motstånd för att få signalen hög.

Möjligen kan det också vara av nytta att ha pull-up om du har en "svag" drivning på din parallellport, även om det känns lite B att lösa det på det sättet. :) (Egentligen bör man ha ett buffertsteg i det fallet.)

Pull-down är nog mest till nytta om man inte använder pull-up men ändå vill ha en väldefinierad nivå på ingången när den inte är ansluten.

3) Osäker, men se till att parallellporten inte är avstängd. :) Och kolla vilken adress den sitter på, så att du kan ange det till styrprogrammet sen.

4) Det sitter vanliga lysdioder i optokopplarna på drivaren. De ska kopplas in med en serieresistor om du inte vill bränna sönder dem. Om det inte sitter sådana på drivaren redan så behöver du externa. Kolla i databladet vilken ström optokopplarna ska ha, eller räkna med 10-20 mA om du inte hittar någon data.

Sen måste jag erkänna att jag inte fattar vad signalen COM gör, och länken till databladet verkar vara nere. Jag får lita på att du vet vad du gör där. ;)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har byglat rätt pinne för det fungerade innan jag kopplade in 36V-agget.
Men jag kanske har lyckats kortsluta det på något vis. När jag ger spänning till PC-agget så blinkar
lysdioder till och fläkten rör lite på sig sen dör det.

Om jag förstår det rätt så är Pullup/down ett sätt att höja/sänka spänningen på signalens l/0?
Frågan är då vad jag ska ha på utgången från BOB'en till drivaren?

Det sitter redan strömbegränsande motstånd före optokopplaren inuti drivaren, så jag borde inte behöva ha något extra mellan den och BOB'en.

Som jag fattar det som går det att bygla på BOB'en om COM ska vara +5V eller GND.

Är det fler som länkarna inte fungerar för? Jag har i dagarna satt upp en webserver (vet inte om jag har gjort rätt) som de två sista länkarna går till.

EDIT: Pullup/down använder man kanske bara till ingångar? Isåfall behöver jag inte bry mig om det på BOB'en då jag än så länge bara använder utgångar.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Gör det någon skillnad om jag provar kopplingen på ett jordat vs ojordat uttag?
Jag kan inte hitta någon kortslutning men så var PC-agget väldans gammalt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om det fungerar i ett ojordat uttag men inte i ett jordat så har du något fel någonstans, och då finns istället risken att något går sönder om du testar det så.

Jag känner igen beteendet du beskriver: att fläkten rycker till och sen dör. Jag har för mig att ett aggregat betedde sig så för mig en gång när jag inte belastade det tillräckligt. Koppla in en gammal hårddisk eller något och se om det funkar bättre.

Pullup/-down är till för att ge en väldefinierad spänning när inget annat driver ingången. Dessutom kan det tydligen hjälpa ibland om man har en parallellport som ger 3.3 V medan ingången kräver 5 V. Men jag skulle iofs tro att det finns risk för latch-up på utgången om man använder det så, eftersom man då slänger på en högre spänning på utgången än vad den är gjord för. Men jag vet inte, det kanske funkar fint. :)

Drivarens optokopplade igångar är strömstyrda, d.v.s. de är väldefinierade när inget är inkopplat (strömmen = 0). Så där behövs ingen pull-resistor.

Nu funkar förresten länkarna.

Så de tre ingångarna på drivaren är step, dir och enable. Hur tänkte du använda brytaren som är inritad mellan BOBen och nätagget? Det hela verkar lite tillkrånglat. :) Jag skulle koppla så här:

BOB-2 till XDM-60 P1-1 (STEP)
BOB-COM till XDM-60 P1-2 (STEP GND)
BOB-3 till XDM-60 P1-3 (DIR)
BOB-COM till XDM-60 P1-4 (DIR GND)
Vänstra sidan av switchen, den som också går till BOB-EN, till XDM-60 P1-5 (EN)
PC-agg-GND till XDM-60 P1-6 (EN GND)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Att koppla så där ser ju mycket enklare ut. Sånt här är inget jag brukar syssla med på daglig basis.
Det får nog bli så istället för mitt schema.
Behöver jag egentligen ha enable på drivaren kopplad till en brytare om jag ändå tänker använda brytare på BOB'en?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Varför skall du ha en brytare på Enable överhuvudtaget? Detta sköter ju normalt sett programvaran och styr via en pinne i parallellporten, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Nejdå!
Du har säkert inte missat något. Jag har som sagt väldigt dålig koll på sånt här.
Jag har inte så stor koll på mach3/emc2, än...

EDIT: Jag kanske ska skita i brytare helt för att underlätta för mig?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag skulle garanterat ha en manuell, mekanisk brytare på drivarens enable, så att inte eventuella mjukvarubuggar tar fingret (eller annat) för mig... Det beror ju på storleken på maskinen också iofs.

Det blir ju lite kaka på kaka att ha enable på både BOB och drivare - om man inte kan använda BOBens enable som input till datorn, så att den kan ha koll på statusen och vägra köra om drivaren inte är enablad.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ok!
Tack för alla svar!
Jag kommer säkert att ha fler frågor under resans gång.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tror det är något fel på mitt 36V-agg, och att det var därför PC-agget gick sönder.
Jag har satt en brytare på inkommande fas och ändå får jag 36V på agget när den är avstängd.
Strömmen går genom jord och det är väll fel, eller?
Är mitt 36V-agg trasigt? Det är sprillans nytt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om du har kopplat som på bilden och det inte finns fler kopplingar så borde aggregatens sekundärsidor vara galvaniskt åtskilda, så det verkar konstigt om ett fel på 36 V-agget förstör ditt datoragg.

Säkert att du inte bara har mätt upp någon kondensator på utgången som råkar ha spänning kvar? Vad händer om du belastar utgången med fasen bortkopplad?

Strömmen ska inte gå genom skyddsjord. En jordfelsbrytare hade löst ut direkt.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Just nu har jag inte kopplat som på bilden. Jag har bara 36V-agget inkopplat med en brytare på fasen.
Det sitter en lysdiod på agget som tänds när jag kopplar i nätsladden (och jag får 36V på utgången) och sedan slocknar ett tag efter jag dragit ur nätsladden,
hela tiden med brytaren avstängd.
Jag har ingen jordfelsbrytare till uttaget vad jag vet. Och jag tror inte jag har något jag kan belasta utgången med för att testa.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tja, det låter ju rätt skumt. Vad händer om du vrider nätsladdens kontakt i uttaget 180 grader (skiftar fas/nolla)?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Då fungerar det som det är tänkt.
Jag har bara hunnit kolla att lysdioden tänds mha brytaren, jag har inte kollat några spänningar.
Skriv svar