Hur göra rent och rädda elektronik som legat ute? [Nytt!]
Hur göra rent och rädda elektronik som legat ute? [Nytt!]
Hittade idag ett Velleman PC Oscilloskop i en container som stått ute. När jag öppnade upp det är det ju fullt med vatten och gegga i det. Hur skall jag gå till väga för att ha störst chans att återuppliva det. Spola med batterivatten, låta torka, elektronikrengöring, tryckluft är steg jag tänkt i själv, några åsikter?
Senast redigerad av X-IL 27 april 2011, 14:24:14, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Hur göra rent och rädda elektronik som legat ute?
Faktisk är en diskmaskin en underbar grej till detta! Självklart INGET diskmedel!
Finns det reläer/brytare eller annat mekanisk som är semi-kapslat kan det bli svårt.
Själv diskar dylika saker i varmvatten, gärna med en tandborsta som är lagom hård och kommer in ordentligt. Sedan ett par dygn på ett element varefter man gör en okulär besiktning av det hela och lagar evt. trasigheter, krafsar bort bryggor och skit (som egentligen skulle ha varit tvättat bort).
Sedan testar man att koppla in om man vågar, kanske med en strömbegränsat matning i första vevan.
Finns det reläer/brytare eller annat mekanisk som är semi-kapslat kan det bli svårt.
Själv diskar dylika saker i varmvatten, gärna med en tandborsta som är lagom hård och kommer in ordentligt. Sedan ett par dygn på ett element varefter man gör en okulär besiktning av det hela och lagar evt. trasigheter, krafsar bort bryggor och skit (som egentligen skulle ha varit tvättat bort).
Sedan testar man att koppla in om man vågar, kanske med en strömbegränsat matning i första vevan.
Jag hade spolat bort geggan med vanligt vatten och kanske lite diskmedel.
Kanske offra en tandborste om det är mycket klägg som sitter fast.
Eventuellt skölja en sista gång med destvatten om ni har mycket hemskheter i kranvattnet där du bor.
Är det redan blött med vatten så skadar det inte mer med lite mer av samma vara.
Det som kan vara jobbigt är om det varit blött länge så det blivit oxid av tennet i lödningarna, speciellt om det är gott om tätbenade kretsar.
Denna oxid måste bort då den kan leda över mellan benen och är oftast anledningen till att nyare mobiltelefoner tvärdör om man ens tänker på att använda dem i regn.
Men det är mindre risk för detta i ditt fall då det antagligen inte varit igång i blött tillstånd.
Och hoppas att det inte är nåt under bgakretsarna, om det nu är såna i det.
Sedan blåsa bort så mycket som möjligt av vattnet med tryckluft, speciellt under kretsar och annat.
Och torka länge, helst med en temperatur på 30-60 grader t.ex. på ett vattenburet eller oljeelement.
Edit:
I stort sett det Icecap sa men han var snabbare.
Kanske offra en tandborste om det är mycket klägg som sitter fast.
Eventuellt skölja en sista gång med destvatten om ni har mycket hemskheter i kranvattnet där du bor.
Är det redan blött med vatten så skadar det inte mer med lite mer av samma vara.
Det som kan vara jobbigt är om det varit blött länge så det blivit oxid av tennet i lödningarna, speciellt om det är gott om tätbenade kretsar.
Denna oxid måste bort då den kan leda över mellan benen och är oftast anledningen till att nyare mobiltelefoner tvärdör om man ens tänker på att använda dem i regn.
Men det är mindre risk för detta i ditt fall då det antagligen inte varit igång i blött tillstånd.
Och hoppas att det inte är nåt under bgakretsarna, om det nu är såna i det.
Sedan blåsa bort så mycket som möjligt av vattnet med tryckluft, speciellt under kretsar och annat.
Och torka länge, helst med en temperatur på 30-60 grader t.ex. på ett vattenburet eller oljeelement.
Edit:
I stort sett det Icecap sa men han var snabbare.
Norpan, Mao gamla telefoner är pålitligare.. 

Mycket bra tips. Inte så jättemycket tätbenade saker, men visst ser jag en del oxid. Har tagit lite bilder som jag puttar ut senare. Man skall ju betänka att detta är väl ett semimonterat kit (tror jag) som Velleman sålde, så jag har ju ingen aning om det fungerar när jag väl har gjort rent det, men det är värt att prova i alla fall. Det kan nog finnas felsökningsinfo osv från Velleman vilket kan vara bra i senare skede. Annars fanns det en hel del optokopplare och en mycket bra kapsling till egna projekt om det inte vill hoppa igång.
Det är som ni kommer att se på bilderna en del sand och fukt samt säkert lite rost från omkringliggande skrot.
Det är som ni kommer att se på bilderna en del sand och fukt samt säkert lite rost från omkringliggande skrot.
Det kanske bara blir värre, men en stund i ultraljudtvätten skulle nog ta bort det mesta av skiten.
Ja om man hade en ultraljudstvätt så skulle det ju kanske kunna testas. Fasen jag hade inte tänkt sätta igång med detta ikväll, men nu blir jag taggad när folk inte idiotförklarar mig 

Är det bara det som behövs för att du ska slippa jobba, så kan väl jag ställa upp på det. 

Senast redigerad av jojje 30 mars 2010, 19:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Velleman PC Oscilloskop
Något av :
http://www.vellemanprojects.eu/es/se/pr ... ?id=366976
Finns schemorna och komponetlistor ....
Något av :
http://www.vellemanprojects.eu/es/se/pr ... ?id=366976
Finns schemorna och komponetlistor ....
Skippa helst tryckluften! Man forcerar gärna in vatten där det inte hör hemma...
Göra rent med vatten och låt torka gärna nånstans något varmare än rumstemp 45 - 55grader kanske...
Detunerad alkohol och en sug funkar troligtvis bäst... kanske även hembrännt?
...så gör jag på jobbet med skiten som kommer tillbaka efter att ha blivit draget på botten av floden Gagnes...
Undrar om Indierna som plockar ner sakerna ens fattar vad elektronik är... *suck*
Göra rent med vatten och låt torka gärna nånstans något varmare än rumstemp 45 - 55grader kanske...
Detunerad alkohol och en sug funkar troligtvis bäst... kanske även hembrännt?

...så gör jag på jobbet med skiten som kommer tillbaka efter att ha blivit draget på botten av floden Gagnes...

Undrar om Indierna som plockar ner sakerna ens fattar vad elektronik är... *suck*
Jag har fått igång kort som sett värre ut.
Men tänker nog ändra torktiden till ännu längre, det kan krypa in fukt i ic:ar som är blöta länge och det tar lång tid att torka dem.
Nu är det ju upp till dig hur länge du vill torka den.
Hon jag är gift med tappade en gång Nokia 2110 i en snödriva.
Den hittades en några dagar senare, när jag inte var hemma, så jag sa till henne att ta ur batteriet och lägga den på ett element tills jag kom hem och kunde öppna den.
Hon följde mitt råd delvis.
När den legat på elementet i ett par timmar tyckte hon att den var tillräckligt torr för att kolla om hon fått några sms.
Så hon satte i det numera nyladdade batteriet med ett litet atombombsmoln och några andra lustiga pyrotekniska effekter ur telefonen som resultat.
Detta var ett tydligt tecken på för kort torktid.
Och hon fick vänta med sms:en tills det blev en ny mobil köpt.
Det jag vill säga med detta är att även gamla mobiler är fuktkänsliga och att lite extra torktid inte skadar om du vill ha igång oscilloskopet.

Men tänker nog ändra torktiden till ännu längre, det kan krypa in fukt i ic:ar som är blöta länge och det tar lång tid att torka dem.
Nu är det ju upp till dig hur länge du vill torka den.
Hon jag är gift med tappade en gång Nokia 2110 i en snödriva.
Den hittades en några dagar senare, när jag inte var hemma, så jag sa till henne att ta ur batteriet och lägga den på ett element tills jag kom hem och kunde öppna den.
Hon följde mitt råd delvis.

När den legat på elementet i ett par timmar tyckte hon att den var tillräckligt torr för att kolla om hon fått några sms.
Så hon satte i det numera nyladdade batteriet med ett litet atombombsmoln och några andra lustiga pyrotekniska effekter ur telefonen som resultat.
Detta var ett tydligt tecken på för kort torktid.

Och hon fick vänta med sms:en tills det blev en ny mobil köpt.
Det jag vill säga med detta är att även gamla mobiler är fuktkänsliga och att lite extra torktid inte skadar om du vill ha igång oscilloskopet.