Köpa rätt kondensatorer...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz

Köpa rätt kondensatorer...

Inlägg av überfuzz »

Jag tänkte löpa kondensatorer till en förstärkare, men jag känner mig lite vilsen.

Tidigare satt det Sprague ATOM kondensatorer i filtret; 2st - 100uF, 350V 85C samt 3st - 20uF, 500V, 85C. Och de är ju feta och ser balla ut, men en av dem har tappat ett ben... Nu tänkte jag byta alla eftersom jag inte riktigt litar på dem längre. (En kondensator som tappar ett ben helt plötsligt känns lite b.)

Är det någon här som har några favorit kondensatorer att rekommendera? En rad eller två om varför de är så förträffliga skulle hjälpa mig väldigt mycket mitt sökande.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Köpa rätt kondensatorer...

Inlägg av psynoise »

Billigast inom specifikationen vinner alltid hos mig. Om man favoriserar någon tillverkare utan någon ekonomisk eller moralisk anledning borde man nog tänka om.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ska det vara till saker som man vill ska hålla "så lång tid som möjligt" skulle jag välja 105°C tålighet, annars kan jag bara ge psynoise rätt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Philips som numera heter BI har väldigt snygga blå kondensatorer.

Klar favvo

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det låter som kondingar till rörapparat. Vill du att det ska "hålla", kör du med long-life. ELFA har ju allt, men det kan kosta. Kolla med BHIAB och Conrad - de senare kan vara billigare.
Tänk också på att du inte ska köpa kondingar som exakt klarar spänningarna utan max rekommenderad spänning på elektrolyten är 85-90% av märkspänningen.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Tack för all information. Kondensatorn som ställt till det heter så här: Sprague ATOM TVA 1906

När jag sökte runt lite på nätet hittade dem på gmf. Vad jag förstår finns de i Gävle och det råkar falla sig så att jag ska jobba lite där i morgon. Vet ni/någon fall de säljer rakt över disk där..? Gör de det så köper jag en sån. Alla de andra Sprague kondensatorerna i filtret funkar toppen visar det sig. 80 spänn ska de ha dock... :humm:
Skriv svar