Igår tog vi in fräsen efter att den har legat i förrådet i nästan ett år. Tyvärr fungerar det inte längre.
Spänningen över nätagget är noll volt och det hörs ett svagt klickande från det. Så ut med nätagget och mäta på det separat, 24.1V.
Jag tänker därför att det måste vara kortslutning någonstans, rätt?
Jag har mätt mellan alla motorutgångar samt + och - på Jojjes styrkort men hittar ingenting där.
Är det någon som har en idé över vad det kan vara?
Problem med Jojjes styrkort --> Löst
Problem med Jojjes styrkort --> Löst
Senast redigerad av Blast 30 mars 2010, 16:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med Jojjes styrkort
Har du kollat så inte breakoutkorten kanske ligger an mot kondningarna?
Kortet jag har har parralellport och tre motorstyrningar på samma kort, så inget breakoutkort behövs.
Kortet sitter dessutom på höga distanser och runt kortet är det ganska rent (endast kablarna till och från kortet som är där) så det finns inget som ligger an.
Kortet sitter dessutom på höga distanser och runt kortet är det ganska rent (endast kablarna till och från kortet som är där) så det finns inget som ligger an.
Ser ut som gammla sorten. Det med tre kanaler på samma kort.
Tål nätagget någon belastning när du har det frånkopplat från kontrollerkortet, tex med en 24V glödlampa?
Koppla bort nätagget från kontrollerkortet, koppla bort alla motorer. Koppla sen in nätagget.
Blir det samma sak då, att det blir 0V?
Om Ja, då är det nåt som pajjat på kortet. Tyvärr har jag inga likadana. (En av orsakerna till att jag gjorde nya i moduler.
)
Om Nej. Mät så det kommer 5V till 5V-ingången på kortet och till alla kretsarna.
Slå av strömmen, koppla in en motor, slå på strömmen. Funkar det då, slå av strömmen igen och koppla in en motor till.
Sen likadant med sista motorn. Glöm för all del inte slå av strömmen emellan.
Om det inte funkar, så kan det vara andra saker, men troligtvis vet du inte hur man mäter/kollar.
Från din byggtråd: Ja angående styrningen, eftersom jag inte har en aning om sådant (heller) så ...
Skriv lite mera vad som kan vara felet, vad som kan ha hänt i förådet eller på vägen dit/från, kan nån kabel "ramlat" ur?
Det har med all sansynlighet inte pajjat helt av sig själv av att bara ligga still ett år eller två.
Tål nätagget någon belastning när du har det frånkopplat från kontrollerkortet, tex med en 24V glödlampa?
Koppla bort nätagget från kontrollerkortet, koppla bort alla motorer. Koppla sen in nätagget.
Blir det samma sak då, att det blir 0V?
Om Ja, då är det nåt som pajjat på kortet. Tyvärr har jag inga likadana. (En av orsakerna till att jag gjorde nya i moduler.

Om Nej. Mät så det kommer 5V till 5V-ingången på kortet och till alla kretsarna.
Slå av strömmen, koppla in en motor, slå på strömmen. Funkar det då, slå av strömmen igen och koppla in en motor till.
Sen likadant med sista motorn. Glöm för all del inte slå av strömmen emellan.
Om det inte funkar, så kan det vara andra saker, men troligtvis vet du inte hur man mäter/kollar.
Från din byggtråd: Ja angående styrningen, eftersom jag inte har en aning om sådant (heller) så ...

Skriv lite mera vad som kan vara felet, vad som kan ha hänt i förådet eller på vägen dit/från, kan nån kabel "ramlat" ur?
Det har med all sansynlighet inte pajjat helt av sig själv av att bara ligga still ett år eller två.
Re: Problem med Jojjes styrkort ---> LÖST
Tack Jojje.
Jag följde dina anvisningar och meckade isär allt och satte ihop det igen, vips nu funkar det.
Jag följde dina anvisningar och meckade isär allt och satte ihop det igen, vips nu funkar det.

Senast redigerad av Blast 30 mars 2010, 16:41:56, redigerad totalt 1 gång.