Inser att jag inte var helt tydlig med vad jag ville i mitt inlägg, första gången jag skrev här.. men säkert läst 1000ggr.
Försök till att göra det hela lite klarare:
*Övre spänningstaket glömde jag tydligen att nämna sist men det är 3.6V. Vilket betyder att vi måste hålla oss mellan 3.0-3.6V varför jag tror att det är uteslutet att köra utan spänningsregulator. Rätta mig om jag har fel.
*Med batterityp så funderar vi över vilka olika typer av celler man ka använda. Kan det kanske till och med finnas någon uppladdningsbar litiumvariant med tillräcklig låg självurladdning? 6xAA skrev jag bara för att ge en uppfattning om storleken vi snackar om men det berhöver inte alls vara AA-batterier. Det ska alltså vara nåt som man kan bära i handen och därför är ett truckbatteri på några hundra kilo uteslutet.
*max strömuttag 250mA och 150-200mA är grova uppskattningar. Endast sändaren sägs pika på 95mA, sen mikroprocessorn plus lite marginal. Tanken var bara att klargöra vilken storleksordning det handlar om, alltså <250mA. Finns det mycket att tjäna på att gå ner ytterligare så överväger vi förstås det.
*Lika bra att definera vad vi skulle tycka var en tillfredställande drifttid, vi tänker oss minst 3år men gärna mer om det är möjligt.
Lite svar:
Till Swech: Är det inte mer förluster i boostregulatorn? Ja, det är tänkt att systemet sover den mesta av tiden. Väcks av en extern low power klocka och gör mätningar flera gånger i timmen och sänder data ca en gång i timmen. Temperatursensorer och trycksensorer kommer att användas, dock inte bestämt vilken typ vi ska använda än. Till en början blir det provkörning med DS18S20 som låg o skräpade här.
Till Micke_s: Mycket intressant lösning, har också tänkt på det. Tack för tipset om STLQ50C33R, ska läsa på om den. Två regulatorer ger ju fördelen att man kan ha den stora utbytbar beroende på vad man hänger på runt om sen.
Till AndLi: Vilket är det rätta batteriet du pratar om?

Vi kom över ett par såna här radiomoduler:
http://cgi.ebay.com/2-x-2-4G-Wireless-n ... 3efa3a719c
Till limpan4all: Nej det där har vi inte alls koll på, valet av atmega128L blev egentligen för att vi kan atmega och avr-studio sen tidigare. Det blir så mycket nytt runt omkring iallafall och det finns inte tid eller intresse av att börja om från början med allting. Det skulle ändå vara intessant att få en uppfattning om hur mycket energi det finns att spara in på val av mikroprocessor även om vi kommer fortsätta på 128L nu. Det är svårt att jämföra eftersom det är så många faktorer som spelar in och dessutom är bara en bråkdel av programmet klart så här långt.
//chrilleman