Förstärkarparken börjar tappa stingen :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bumpe

Förstärkarparken börjar tappa stingen :(

Inlägg av Bumpe »

Hej! En olycklig ägare behöver nu tips! Vägrar att inse att mina livskamrater (inte flickvännen nu alltså) utan mina 2 stärkare börjar spela på sista värsen.

1. Techincs SU-V1X fungerar oftast relativt drägligt, stereo är sedan länge att glömma. Ena kanalen ligger på 100% men andra bara på kanske 50% av effekten...
Balance-reglaget sprakar i utom i fasta lägen, fullt åt något håll eller mitten...
Hela apparaten sprakar, dunkar till, knäpper och dummar sig ibland, styrk brukar hjälpa :)

2. Sony F220 fungerar bättre, glappar på någon av utgångarna/en högtalare är glapp invändigt och har en ganska osäkert volymreglage :( Båda ligger mig varmt om hjärtat!

Ska jag ge upp dem och låta dem gå hädan?
JanErik

Re: Förstärkarparken börjar tappa stingen :(

Inlägg av JanErik »

Kan väl inte vara omöjligt att byta potentiometrar? Är det kontinuerliga eller stegade?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Är Technics-förstärkaren modellen med knappar för att välja högtalarutgångar?
Isåfall kan det vara oxid/glapp i de knapparna.

Jag känner igen fenomenen väldigt väl och i mitt fall så hjälpte det att byta ut knapparna.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag lånar tråden lite för att jag kom och tänka på min egna.

Har en Technics SU-V620 MarkII som jag inbillar mig att det är lägre volym i ena kanalen. Finns det något praktiskt test att kolla detta eller man får lyssna riktigt noga helt enkelt?

Sådan här:
http://hifi-leipzig.de/shop/product_inf ... 542ll1i2l1
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

en tongenerator och ett oscilloskop
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hmm, tja tongenerator kan jag ådstakomma i datorn. Värre är det med scope.

Finns det ett enklare (men såklart sämre/inkorrektare) sätt med t.ex en multimeter?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

scope går att åsdakomma med dtaorn också, nu när det ändå gäller audio. ladda ner t.e.x visual analyzer eller zelscope eller liknande mjukvara och sedan bara köra in ljudet från förstärkaren i datorn igen. (någon form av nivåanpassning är nog bra att ha)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

maDa:

I detta fallet är en multimeter bättre än ett oscilloskop då du får siffror på mätningen. Se bara till att signalens frekvens är inom ramen för multimeterns specifikation.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Det enda problem jag ser med multimeter är att man inte vet om förstärkaren klipper väl?
Det borde vara fördelen med skåp...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fast jag brukar göra så att jag ansluter samma sinus på båda kanalerna, och kopplar utgången på båda kanalerna till en varsin kanal på oscilloskopet

På det sättet ser man exakt vad som händer på båda kanalerna, och om de ligger ur fas eller har ojämn utnivå, sen är det bara att justera så båda kanalernas sinusvågor passar ovanpå varandra

kan vara svårt att se på en multimeter om man inte har TRMS osv samt att man måste ha två multimetrar om man ska mäta samtidigt
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sen skadar det ju såklart inte att kolla efter spår av värme, bulliga kondningar etc.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

... uttorkade/skadade membran på högtalar elementen mm mm
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om man vet hur en sinusvåg låter hör man om förstärkaren klipper eller inte. Man behöver inte heller ha någon true-rms multimeter då vi har med sinus att göra. Ytterliggare ska självklart högtalaren vara inkopplad samtidigt som man gör mätningen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

jo visst det glömde jag säga, brukar använda konstlast för att testa uteffekt. så slipper man ett jävla pipande i rummet när man mäter
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Bumpe skrev:Hej! En olycklig ägare behöver nu tips! Vägrar att inse att mina livskamrater (inte flickvännen nu alltså) utan mina 2 stärkare börjar spela på sista värsen.

1. Techincs SU-V1X fungerar oftast relativt drägligt, stereo är sedan länge att glömma. Ena kanalen ligger på 100% men andra bara på kanske 50% av effekten...
Balance-reglaget sprakar i utom i fasta lägen, fullt åt något håll eller mitten...
Hela apparaten sprakar, dunkar till, knäpper och dummar sig ibland, styrk brukar hjälpa :)

2. Sony F220 fungerar bättre, glappar på någon av utgångarna/en högtalare är glapp invändigt och har en ganska osäkert volymreglage :( Båda ligger mig varmt om hjärtat!

Ska jag ge upp dem och låta dem gå hädan?
Jag håller nog med om att det är oxid.
Köp en flaska CRC oxidex och försiktigt spruta in i öppningarna på alla pottar/knappar/släpkontakter (koppla ur strömmen först). Och sen vrid/truck/skruva på alla som en tok i 2 minuter, Koppla in den på vattenfall igen och testa.
Skriv svar