Några frågor gällande att göra kretskort
Några frågor gällande att göra kretskort
1) Hur förvarar ni etsvätska och framkallningsvätska?
2) Går det att använda etsvätskan och/eller framkallningsvätskan fler än 1 gång?
3) Jag köpte sånt där papper som cyr rekommenderade i sin guide (ritningspapper), det kostade rätt så mycket för att vara papper, 140 för 50 ark så nu undrar jag om det finns något billigare som ändå är lika bra?
2) Går det att använda etsvätskan och/eller framkallningsvätskan fler än 1 gång?
3) Jag köpte sånt där papper som cyr rekommenderade i sin guide (ritningspapper), det kostade rätt så mycket för att vara papper, 140 för 50 ark så nu undrar jag om det finns något billigare som ändå är lika bra?
Ja den tråden skulle behövas rensas lite.
Förvarar det i PET-faska. Lättar på trycket typ en gång i månaden.
Visst det går att återandvända men för bästa resultat så är bättre att hälla ut den och köra på en ny.
Jag kör med OH-blad till min bläckstråle. Det funkar fint. När man är klar så är det bara att ta tvål och vatten för att tvätta bort mönstret och andvända OH-bladet igen.
Lycka till.
Förvarar det i PET-faska. Lättar på trycket typ en gång i månaden.
Visst det går att återandvända men för bästa resultat så är bättre att hälla ut den och köra på en ny.
Jag kör med OH-blad till min bläckstråle. Det funkar fint. När man är klar så är det bara att ta tvål och vatten för att tvätta bort mönstret och andvända OH-bladet igen.
Lycka till.
Det går att använda allt möjligt från vanligt kopieringspapper till OH-film, blir olika exponeringstid och olika bra resultat (mycket beroende på vilken skrivare man har).
Jag har aldrig fått något bra resultat på OH, mönstret spricker och/eller lossnar vid exponeringen och fastnar på kortet. Beror nog på bläcket och OH-filmen...
Framkallare återanvänder man inte, men man använder bara lite grann till varje kort. Etsmedlet går bra att använda till ganska många kort (men processen blir märkbart långsammare efter hand). Jag brukar passa på att göra färskt etsmedel när det är dags att göra något extra viktigt/svårt kort där man absolut vill ha perfekt etsning. Annars gör jag säkert 10 kort i varierande storlek innan jag byter...
PET-flaskor funkar till förvaring, men egentligen kanske man borde ha något bättre.
Jag har aldrig fått något bra resultat på OH, mönstret spricker och/eller lossnar vid exponeringen och fastnar på kortet. Beror nog på bläcket och OH-filmen...
Framkallare återanvänder man inte, men man använder bara lite grann till varje kort. Etsmedlet går bra att använda till ganska många kort (men processen blir märkbart långsammare efter hand). Jag brukar passa på att göra färskt etsmedel när det är dags att göra något extra viktigt/svårt kort där man absolut vill ha perfekt etsning. Annars gör jag säkert 10 kort i varierande storlek innan jag byter...
PET-flaskor funkar till förvaring, men egentligen kanske man borde ha något bättre.
-
- Kontakt:
Varesig saltsyra eller väteperoxid är säskilt miljöfarligt, säskilt när det är lite utspätt. Både saltsyra och väteperoxid används till och med i vattenverk för att rena och ph-balansera vårt dricksvatten.Rymdninja skrev:Se till att ni _inte_ häller ut etsvätskan (iaf den av sorten saltsyra och väteperoxid, men säkert annat medel också) i vasken. Det är jätte farligt och dåligt för miljön. Så se till att hälla det i någon behållare och lämna in den på din miljöstation.
Mvh "renhållningsverket".
Däremot är de upplösa kopparsalterna i som finns i använd etsvätska mycket mer otrevligt. Så lämna in all typ av använd etsvätska på miljöstation iallfall.
VARNING!
Använd ej pet-flaskor för att förvara vätskorna!
Utan använd glasflaskor med kork. Se här >
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... ght=#10259
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fråga mig inte hur jag vet att INTE ANVÄNDA PET flaskorJohan.o skrev:VARNING!