Ostadigt värde från DS18B20 ? [LÖST]

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Ostadigt värde från DS18B20 ? [LÖST]

Inlägg av Marta »

Får ett lite ostadigt mätvärde från en DS18B20 temperatursensor, värdet fluktuerar ett par tiondelar upp och ner hela tiden. Sensorn är ansluten med tre ledare. Den används vid relativt höga temperaturer uppemot 100 grader, men det skall den ju klara enligt databladet.

Någon som har erfarenhet av dessa vid praktiskt bruk och då särskilt om det är problem med stabiliteten? Hur känsliga är de för lite störningar på matningsspänningen? Är de mycket känsliga för störkällor typ 3x400V ledning i närheten? Om det finns problem, någon som har en praktiskt provad lösning som visat sig fungera i verklig miljö?
Senast redigerad av Marta 6 april 2010, 23:04:29, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Re: Ostadigt värde från DS18B20 ?

Inlägg av danielr112 »

Ett par tiondelar är väl va de är specade inom?

Framförallt över 85 grader eller hur var det de stod i databladet igen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jovisst är de specade till en sådan avvikelse, men problemet här är att det avlästa värdet inte är stabilt.

En A/D fladdrar alltid i lägsta biten, men att den fladdrar flera steg förefaller som att något är fel. Den kan fluktuera en halv grad, det är 8 steg på A/D'n. Så tror jag knappast att det skall vara.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har dålig koll på databladet men mina flimrar mellan t ex 10.375 och 10.432 eller dylikt när värdet kanske ligger därimellan.

Men som sagt har inte kollat i databladet hur det ska vara.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den bör inte fladdra vid temp under 80 grader i alla fall. Då har du troligtvis någon störningskälla. Har du avkopplat matningsspänningen med en kondensator alldeles intill sensorn?
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag skulle gissa på en dålig sensor. Har du någon annan du kan testa med?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Daniel: Den variationen Du beskriver motsvarar +/- 1 bit som alltid kan förväntas.

I övrigt så har enheten indikerat stabilt tidigare, det är ett fel som har uppkommit. Det är meningslöst att spekulera, skall släpa dit mitt skope och mäta om det är en yttre omständighet som är orsaken.

Det som oroar och som jag verkligen skulle vilja veta från någon som har erfarenhet av dessa sensorer är hur de klarar sig vid långa perioder med högre temperatur kring 100 grader. De utsätts även för upprepade temperaturcykler, om än med mycket låg gradient, så det kan kanske också tära? Börjar de fladdra så här efter bara några månader så kan det nog sluta var som helst.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har sensorn varit utsatt för ESD?

Sensorer som varit utsatta för ESD kan börja spöka efter X veckor/månader.

Sensorer som är korrekt hanterade ur ESD-synpunkt brukar vara mycket stabila.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Marta skrev:...någon som har erfarenhet av dessa sensorer...
elf98 som skriver till dig skulle jag tro är den med längst/mest erfarenhet av dessa.
Kollar du hans "lilla hobbyprojekt" så förstår du. :wink:

Så, har du någon annan att testa med?
Har du hanterat den försiktigt ur ESD synpunkt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har väl diskuterats flera gånger att dessa senosrer är väldigt ESD-känsliga.

Å andra sidan tror jag marta har bra koll på ESD.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag tvivlar inte en sekund på Martas försiktighet gällande ESD. Men var har hon köpt sensorerna? Av någon garagemånglare på ebay som levererar ESD-känsliga prylar i vanliga plastpåsar?

Det räcker ju någon i ett tidigare led har slarvat...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sensorerna är köpta från en säljare i Sverige där de sannolikt har hanterats korrekt.

Pålödning av kabel, krympning av slang kring ledarna och slutligen ändhylsa på har utförts med handledsband till kolven och även ledarna i kabeln jordade. Därefter kan det möjligtvis ha hänt något när den anslutits. Intrycket jag fått av alla projekt på nätet med dessa är att de skulle vara extra robusta, men tydligen är de istället ömskinnade som en mikrovågsdiod...

Vid en närmare titt på bilderna från "hobbyprojektet" ser det ut att kanske finnas fler komponenter i sensorsladden, zenerdioder och kanske avkopplingskonding?

Om det krävs avkoppling och räcker med något tiotal nF är väl keramisk skiva med robust material bäst, annars torr aluminiumlyting? Har inte så mycket erfarenhet av komponenter vid hög temperatur så förslag från Er som har detta mottages tacksamt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om de är väldigt ESD-känsliga får väl var och en avgöra. Har själv ett gäng i uppemot 100 grader emellanåt (sitter bla på acctanken och laddomatkopplet) och de ostabilaste värdena har berott på felaktig strömmatning. Jag har absolut inte tagit ESD hänsyn och inte en enda sensor har avlidit.

Kör man fel polaritet vet jag tex att de blir varma :vissla: (dock visar de rätt ändå ;) ) Inte fått ihjäl en enda sensor och får inte jag det med min stundtals fina behandling så...

Kolla om de sitter isolerat mot den yta/medium du önskar mäta av tänk på att minsta luftström påverkar rätt mycket. Mina sitter ALLA isolerade (utom inne/ute-temp såklart) med rörisolering samt värmepasta mot ytan jag önskar mäta. Mao dålig kontakt med omvärden bra kontakt med mätobjektet.

Mina slår kanske 1-2 tiondelar om jag mäter varje ½-sekund ungefär.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det låter som att sensorn inte är ESD-skadad.

Jag brukar sällan sätta avstörningskondingar på matningen.

Vissa sensorer är helt enkelt dåliga. Jag brukar aldrig bry mig när det händer, enklare att ta en ny sensor...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har man en fungerande master är det ju rätt enkelt på med alla sensorer på en labbplatta :D

Mina visade ALLA inom 0,5 grader enligt ovanstående. Är man extra jobbig är det ju bara att ställa in dem i en förvärmd ugn typ 80 grader så ser man ju även i andra tempområden. Kollade mina ute på bron även där lika bra värden i värme har jag inte testat men när tanken är genom varm/kall visar de snudd på samma tiondel så de fyra som sitter där visar då väldigt bra.
Skriv svar