Hej
Jag säljer en antenn på Tradera och undrar vad det kan vara för frekvensband den egentligen är avsedd för:
http://www.tradera.com/allgon-antenn-au ... _109329772
Detta är alltså inte ett försök att smyga in reklam för en auktion!
Nästa fråga:
Jag handlade en laddare till en borrmaskin, den är av Amerikanskt ursprung och alltså avsedd för 120V.
Efter att ha öppnat den var det bara att konstatera att den skulle inte tåla 230V (elyten efter likriktarbryggan låg på bara knappt 200V).
Killen som sålde den har nu en till ute till försäljning (samma - 120V)
Skulle man kunna seriekoppla dom, för att ansluta till 230V?
Vad skulle då hända om den ena laddar när den andra står tom?
Det näst enklaste sättet att koppla in den skulle väl vara få fatt i ett gammalt rakapparat uttag eller kan man filtrera bort ena perioden med en diod och få det att funka?
wiklis
två frågor angående en antenn samt inkoppling av laddare
Re: två frågor angående en antenn samt inkoppling av laddare
Nej, det kommer inte att gå då du inte kan garantera exakt samma last i båda laddarna i alla lägen, någon sida kommer alltid att få för mycket spänning för att den inte drar lika mycket effekt som den andre och den delen som drar minst effekt kommer att få högst spänning över sig.
gör inte sådana sådana speciallösningar då sådant kan orsaka brand och dels att amerikanska prylar inte är S-märkta eller motsvarande europeisk ENxxxx-godkända - Amerikanska prylar har ibland inte ens galvanisk isolering från elnätet via trafo utan batterianslutningarna och kontaktblecken, fullt åtkommliga med fingrarna, kan mycket väl vara kopplad till 'live' på ledningen då dessa anser att 120 Volt nästan är ofarlig spänning...
gör inte sådana sådana speciallösningar då sådant kan orsaka brand och dels att amerikanska prylar inte är S-märkta eller motsvarande europeisk ENxxxx-godkända - Amerikanska prylar har ibland inte ens galvanisk isolering från elnätet via trafo utan batterianslutningarna och kontaktblecken, fullt åtkommliga med fingrarna, kan mycket väl vara kopplad till 'live' på ledningen då dessa anser att 120 Volt nästan är ofarlig spänning...
Jag gissar på 80MHz respektive http://www.kjell.com/?item=44096
tack för svar.
Jag skulle nog inte ha vågat koppla dom i serie heller, även om dom faktiskt är galvaniskt avskiljda.
Egentligen är det ett switchat aggregat med primär och sekundärsida.
wiklis
Jag skulle nog inte ha vågat koppla dom i serie heller, även om dom faktiskt är galvaniskt avskiljda.
Egentligen är det ett switchat aggregat med primär och sekundärsida.
wiklis
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Visserligen är jag uttalad nybörjade vad gäller antennologi, men du skriver i annonsen att "...det nedre sprötet är jordplan...". Köpare kanske inte bryr sig om ordalydelsen, men tekniskt sett borde en dipol-antenn som den på bilden inte ha ett jordplan. En jordplansantenn fungerar som en halv dipol, där andra halvan av dipolen så att säga skapas genom spegling i jordplanet (någon som är mer erfaren inom ämnet kan säkert uttrycka det betydligt bättre). Dipolen använder en balanserad signal där positiv och negativ går till varsin halva.
Vad gäller frakten, går det inte att skruva loss spröten?
Vad gäller frakten, går det inte att skruva loss spröten?
Jag är inte så där jättehemma på antenner , därav frågan.
Nedre sprötet är anslutet till jord och då kallade jag det för jordplan.
Det kan nog vara tekniskt fel...
Det går att plocka ihop antennen till ett litet avlångt paket.
Det blir ändå en meter långt och Schenker tillåter inte längre än 70cm.
Det går inte heller ned i DHL's lådor.
wiklis
Nedre sprötet är anslutet till jord och då kallade jag det för jordplan.
Det kan nog vara tekniskt fel...
Det går att plocka ihop antennen till ett litet avlångt paket.
Det blir ändå en meter långt och Schenker tillåter inte längre än 70cm.
Det går inte heller ned i DHL's lådor.
wiklis
Mät hur lång dipolen är, från spets till spets. Sen kan du grovt räkna fram resonansfrekvensen med formeln: Frekvens(MHz) = 300/längd*2 (m)wiklis skrev:Hej
Jag säljer en antenn på Tradera och undrar vad det kan vara för frekvensband den egentligen är avsedd för:
http://www.tradera.com/allgon-antenn-au ... _109329772