Förlänga räckvidden på trådlösa hörlurare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Oorr

Förlänga räckvidden på trådlösa hörlurare.

Inlägg av Oorr »

Har köpt ett par trådlösa hörlurar av märket Arkon, från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146528856 för 399 kr.

De fungerar (förvånandevis för kostnaden) utmärkt till den utlovade räckvidden på 100 meter, men sedan börjar de brusa.

Nu undrar jag om det finns något sätt att förlänga räckvidden på sändaren till hörlurarna, bestämde mig att fråga här innan jag öppnade sändaren eller gjorde något dumt :) .

Här är lite info om hörlurarna:

Överföringsfrekvens 863-865 MHz
Drivspänning Hörlurar 2x AAA laddningsbara batterier, 12 V DC, 200 mA via batterieliminator.
Sändare 230 V AC 50 Hz

Frekvensåtergivning 40 Hz - 12 kHz
Distorsion 1,5 %
Signalbrusförhållande > 50 dB
Kanalseparation 30 dB
Räckvidd upp till 100 meter

På paketen står det också "Phase Lock Loop Technology (PLL) och även sk. "RF technology"

Tror ni att det finns något sätt att förlänga räckvidden (lagligt) eller jaaa... inte fullt lika lagligt?

Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Hälsningar Oorr
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Förlänga räckvidden på trådlösa hörlurare.

Inlägg av jadler »

Jag har inte en susning, men jag blir onekligen nyfiken på varför du vill göra det. Skall du mer än 100 meter från sändaren (huset?) borde väl en MP3-spelare vara en enklare lösning, kanske till och med billigare.

Å andra sidan skulle jag själv kunna försöka mig på något liknande, mest för att se om det går att göra, och hur man kan lösa det, så även om du saknar motiv som utomstående skulle acceptera så kan jag nog förstå dig. :-)
Oorr

Inlägg av Oorr »

Jo, jag är ibland längre än 100 meter från huset men mest för att jag tycker att det varit kul och testa.
Sedan använder jag hörlurarna mest för att lyssna på musik från spotify och liknande, vilket går utmärkt :wink:

Förresten är det någon som vet vad det är för sorts sändning den använder?
Har läst om IR och FM, och skulle gissa att om det är någon av dem så är det FM, men då finns det väl lagar som begränsar sändningar till mycket mindre än 100 meter?

Oorr
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

FM är ingen motsats till IR. Antar att du menar IR eller radioöverföring. FM kan ju förvisso användas för att modulera just en radiosignal, men det kan lika väl användas för t.ex IR.

Att skicka IR på över 100m kan du nog glömma om du inte har en jättestrålkastare eller en laser.
Oorr

Inlägg av Oorr »

IR och radioöverföring var det jag syftade på, och kommer ihåg mobilerna med IR som man behövde hålla någon centimeter ifrån varandra.

Men tror du att det kan vara radioöverföring som används här, och om det är så skulle det förmodligen bara behövas att man förlängde antennen (?)

Är inte så insatt i elektronik, men det hade varit kul att lära sig lite!

Oorr
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du öppnar basstationen så kommer du troligen att hitta antennen i form av ett spröt/pinne.

Troligen har dom trixat med den för att få design på produkten att vara på ett speciellt sätt.

Antennen bör vara helt rak, peka rakt upp och inte har saker runt omkring sig som skärmar av utsändningen.

Kan du bygga om basstationen så att tex antennen kan sticka ut genom ett hål så kommer du att förbättra räckvidden.

Det finns stor risk för att dom har gjort antennen för kort för att på så sätt minska effekten. Antennen bör vara ca 78,125mm lång, mät noggrant! :D

Du kan ... tjoooho ... med empirisk forskning, prova dig fram till längden på antennen är rätt. Byt ut den antenn som sitter i till en som lägre och börja testa. Klipp 1mm åt gången och kontrollera om det blev bättre eller sämre, upprepa tills dess att du hitta perfekt längd på antennen.

Rapportera vad du kom fram till här.
Oorr

Inlägg av Oorr »

Tack så mycket!

Ska sova nu skola imorron :doubt:

Men öppnar basstationen imorron och rapporterar om mina framsteg, samt bilder.

Oorr
Skriv svar