DC motor styrning via LPT-port

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
asbus

DC motor styrning via LPT-port

Inlägg av asbus »

Hej,
ska styra en 24V DC motor via datorn med C++ eller liknande.
Hittade denna guiden och den verkar lovande: http://multyremotes.com/dc-motor-control-in-C.htm
Det är väl inga problem att köra 24V på Vcc över motorn?

Sen undrar jag även; var kan jag hitta TIP127 trissa?
Och även MCT2E kretsen? Varken Elfa eller Electrokit har dom.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: DC motor styrning via LPT-port

Inlägg av Icecap »

Den koppling kunde justeras en aning och då skapa en HELT isolerat överföring vilket ger större säkerhet mot att datorn får en smäll "åt fel håll".

Nåväl, dina frågor:
Optokopplarna är vanlig sådana, t.ex. PC817 skulle duga helt fint.

Transistorerna är inte kritiska, jag hade t.ex. vald MOSFET, du behöver bara 2 st N-MOSFET (eller NPN) och 2 st P-MOSFET (eller PNP) som klarar spänningen (minst, gärna dubbelt upp) och strömmen (minst). Väljer du transistorer ska det vara darlington-kopplade vilket går att köpa färdiga eller koppla själv.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Behöver du kunna köra åt båda håll, annars går det att göra mycket enklare. Se t ex min tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=41294. Den lider visserligen av något problem just nu, men det skall jag nog råda bot på.
asbus

Inlägg av asbus »

Icecap skrev:Den koppling kunde justeras en aning och då skapa en HELT isolerat överföring vilket ger större säkerhet mot att datorn får en smäll "åt fel håll".

Nåväl, dina frågor:
Optokopplarna är vanlig sådana, t.ex. PC817 skulle duga helt fint.

Transistorerna är inte kritiska, jag hade t.ex. vald MOSFET, du behöver bara 2 st N-MOSFET (eller NPN) och 2 st P-MOSFET (eller PNP) som klarar spänningen (minst, gärna dubbelt upp) och strömmen (minst). Väljer du transistorer ska det vara darlington-kopplade vilket går att köpa färdiga eller koppla själv.
PC817 var ju lätt att hitta :D Kommer den klara att kopplas till 2st seriekopplade 12V 7,2Ah blyackar?

Du har inte lust att nämna några transistorer som kan verka lämpade? Är rätt dålig på det här som ni märker. Det är nämligen så att jag byggt en robot i plåt, där jag monterat en 24V likströmsmotor som med remdrift driver en bakaxel till ett par hjul. Och kravet är att roboten ska kunna köra framåt och bakåt via datorn.
asbus

Inlägg av asbus »

Hittade PC817XJ på electrokit, funkar den tros?

IRF630 200V 9A N-ch MOSFET? Bra val?

STP12PF06 60V 12A P-ch MOSFET? Bra val den också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är bra val eller inte beror på deras Ron. Om du väljer MOSFET är det en del fler parameter som ska överhållas varför du måste ha lite extra motstånd inkopplat.

PC817 som PC817, olika tillverkare har olika bokstäver/siffror för att ange kapsling, välj den som passar.

Och ett hett tips direkt innan det blir dumt: sluta citera! Vi är alla här läskunniga och att citera bloater bara utan att ge bättre förståelse. Vill du rikta svar till specifik person duger det alldeles fint att skriva:

Icecap: bla bla bla

Ibland behöver man dock att citera och då citerar man bara det som behövs!
Läs gärna regel #1... vilket ju borde ha gjorts vid registreringen.

Om du använder MOSFET ska det monteras var ett motstånd mellan gate och source för att säkerställa att de stängs av, samtidig är en del MOSFET inte glada för att Vgs överstiger 20V varför man måste ha ett motstånd i serie med optokopplaren som självklart på optotransistorns sida ska drivas av +24V hhv. GND.

Denna uppdelning gör att matningen blir helt isolerat från datorn vilket är trevligt när man slinter med ledningen, då är det bara ett par transistorer som stryker med istället för hela datorn.
asbus

Inlägg av asbus »

Tack!
Jag ber om ursäkt för citeringen.
Jag har precis varit hos Elfa och inhandlat ett gäng trissor och några PC817 optokopplare. Optokopplaren MCT2E har 6 ben (http://multyremotes.com/DOWNLOAD/MCT2E.PDF) medans PC817 som jag köpte har 4 ben (http://multyremotes.com/DOWNLOAD/MCT2E.PDF).

Hur ska jag koppla då?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla databladet till PC817 och jämför med schemat, då ser du direkt.
asbus

Inlägg av asbus »

Tack, nu ser jag att jag kommer behöva 4st PC817, precis så många jag köpte. Frågan är dock, kan jag köra dom på 5V?

Följdfråga: Sitter här med darlington transistorerna TIP122 NPN & TIP107 PNP.
Bild
Är detta korrekt, Base, Collector, Emitter? Samt är det samma på TIP107:a PNP?
asbus

Inlägg av asbus »

Nu har jag lödat och kopplat i stort sätt hela dagen utan framgång. Har satt transistorerna så att 1:an är bas, 2:an kollektor och 3:an emitter. Precis som bilden ovan.
När jag mäter mellan D0 och jord får jag bara 2,9V medans när jag mäter mellan D1 - D3 samt jord får jag 5,02V. Några tankar om detta? varför fungerar det inte?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Det där schemat har flera brister. Framförallt så måste basen/gaten på Q1 och Q2 dras mot GND och inte mot VCC. Fast nån D0-D3 ser jag inte alls, så jag kanske tittar på fel schema? Visa gärna hela din uppkoppling inklusive power supplies så blir det lättare (eller ens möjligt) att hjälpa till.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förutom det som Jonas påpekat så är det mera.
Inkopplingen av lysdioderna i optokopplaren i länken högst upp är dessutom felaktigt gjord utan resistorer för strömbegränsning. Man har alltid resistorer för strömbegränsning om man inte använder någon annan typ av strömbegränsning.

Som det är nu så är det kretsarna i LPT-porten som begränsar strömmen. Detta går i de flesta fall bra. Men det finns en risk att kretsarna bränns om flera stycken utgångar står Till en längre tid. Eftersom strömmen blir så hög som kretsen klarar att ge ut kommer kretsen att bli varmare och varmare. Värme är något som förkortar livet på elektronik.

Vill man att det ska hålla ska man inte spara på resistorer. Då kostnaden för dessa är i stort sett försumbara visar det bara på okunskap och/eller missriktad sparsamhet när dessa utelämnas.
Skriv svar