Vad kallas denna kontakt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
amatören

Vad kallas denna kontakt?

Inlägg av amatören »

Hej!

Detta är min första post, och jag vill börja med att klargöra att jag inte alls är kunnig inom elektronik! :P Hoppas dock jag kan lära mig något här på forumet!
Jag har en fråga angående anslutningar. Jag vet inte hur jag bäst ska förklara, men det jag ska göra är att koppla in kontakten på bild 1 nedan i en likadan kontakt. Jag behöver alltså ha en kabel mellan framsidan på den kontakt som syns på bild 1, och som i andra änden kan anslutas in i en annan, "tom" kontakt. Jag hoppas ni fattar :)
Så här ser alltså kontakten ut:
Bild

Baksidan på kontakten ser ut så här:
Bild
Jag antar att det är stiften som man ser lite av (vid röda pilen) som jag ska ha i ena änden iaf.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Vad kallas denna kontakt?

Inlägg av MadModder »

Det där ser ut som en typisk kontakt som sitter i vissa bilar. Kanske som ansluter stolsvärmen mm. Kan det vara en Nissan kanske?

Du vill alltså ha en motsvarande kontakt som du kan skjuta in den här blåa i?
Din kontakt är en hona, för det är hål på framsidan, och där i hålen sitter metallhylsor, inte stift.
Kontakten du vill ha ska då ha en rad pinnar, eller flatstift, som passar in i hålen. En hankontakt.

Exakt var går dina kablar där? Kanske enklare att reda ut namnet på kontakten om man vet var den hör hemma.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ut att stå lite siffror på sidan av kontakten, dessa kan hjälpa i identifieringen.
amatören

Inlägg av amatören »

Helt rätt, kontakten ska sitta i en bil. Kontakten och sladden ska sättas bakom bilstereon i en Audi, och gör att man får en aux-ingång, trots att det inte är det original.

Det kanske blev lite otydligt med hur och varför jag ska koppla den.
I stereon sitter från början en likadan kontakt, men som är dubbelt så bred. Det går dock bara in kablar på andra halvan, så jag vill koppla in den där sladden i den halva av kontakten som är tom.

Jag gjorde ett oerhört snyggt Photoshop-montage för att visa hur det ska kopplas :):
Bild

Beteckningen på sidan av kontakten är 4A0 972 643B. Säger det er nåt?

Tack för hjälpen!
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

Tycker att det ser ut som en Mini-ISO för en bilradio
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Adapters för detta bör du kunna få hos vilken bilstereobutik som helst, Mediamarkt har rätt bra sortiment tex.
4A0 972 643B låter som ett VW-nummer så det kan också finnas hos närmsta VAG-handlare.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Stifta ur en lilla kontakten och sätt i kablarna i den stora? Kablarna med stiften på går att demontera ur själva kontakthuset och flytta över till den stora kontakten! :)
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Behöver du en likadan kontakt för utbyggnad, så du kan sätta den nya kontakten på sidan av den kontakten du redan har?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Gör som de flesta andra:
1) Klipp av alla kablar så långt in i bilstereofacket som du når.
2) Ta FK1.5mm2 i blandade färger och klipp till i varierande längder, gärna 1-2m långa.
3) Se till att fasa högersidan och vänstersidan olika.
4) Koppla BATT, MEM och belysningen slumpartat.
5) Koppla helst så radion bara går när fläkten är i läge II samtidigt som parkeringsljuset är på.
6) Skarva några kablar med sladdsockerbit, några andra med torix, ytterligare några med eltejp.
Pricken över i:t är sedan att isolera den sista tvinnade skarven med vanlig hushållstejp.

Eller för att vara seriös: Köp en riktig adapter och bara plugga in.

Är det bara jag som HATAR när man hittar en bil där nån amatör klippt sönder orginalkablaget?
Grundregel ett är att ALDRIG *ALDRIG* ALDRIG ändra något alls i bilens orginalkablage.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Så sant B1n4ry! Och gärna en motordriven häcksax till punkt 1...

Men som sagt, allt som behövs finns hos närmaste VAG-handlare.
Skriv svar