Tips på dioder / sensorer

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Truant

Tips på dioder / sensorer

Inlägg av Truant »

Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa ett litet projekt.

Min plan är att skapa en individuell belysning för flaskor på en hylla, för att styra belysningen tänkte jag använda någon form av optokomponent och skulle behöva något bra tips.

Har testat med IR-diod + fotoresistor med ljuslängd 950nm, problemet var att flaskorna inte reflekterar IR-ljus tillräckligt bra för att kunna skapa en switchkrets (antingen enkelt med pull-down motstånd eller om det är för liten skillnad så en enkel transistorkoppling).

Jag vill undvika trycksensor eftersom den då måste kunna hantera alla former på flaskor (vilket en optisk sensor inte behöver) samt att jag tänkte mig en billig lösning, så förslag på över 100kr styck undanbedes.

Vad kan vara bäst för att reflektera i botten på en flaska?

Tack på förhand!
sneaky

Re: Tips på dioder / sensorer

Inlägg av sneaky »

Har aldrig provat tekniken själv men kanske kan kapacitans vara en vinkel att gå på?
Slumpexempel från youtube:

edit: Och om IR inte fungerar så bra, har du provat med andra färger? Det kanske går att använda den LED du tänkt använda för belysningen. En snabb "burst" med "PWMat" (vedertagna facktermer är jag bra på ;) ) ljus som inte ögat ser men som räcker för att mäta om något blockerar öppningen?
Truant

Inlägg av Truant »

Ska kika närmare på kapacitansen och en glasflaska!

har funderat på annat ljus, problemet är ju att flaskan inte blockerar öppningen helt eftersom den är "välvd" i botten.
Det som dök upp är en helt vanlig fotoresistor som reagerar på omgivningens ljus, problemet som uppstod då är ju att så fort man tänder den varmvita lysdioden så slår fotoresistorn till :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att lösa just den biten så kan du modulera ljuset. Dvs låta det blinka fort, och så lyssnar bara fotoresistor-elektroniken efter det.
Då kan du använda vilken färg som helst.
Truant

Inlägg av Truant »

Ja, det går utmärkt.

ska kika lite i LED-trådarna, eller har du ett bra tips på drivkrets (kommer driva 8 dioder, planen var att nyttja hela 12V spannet och köra 4 parallella kopplingar om 3 seriella dioder).

Sedan behöver jag i så fall detektorkretsar, antingen 8 individuella eller två med 4 ingångar eller en med 8.

Mvh
/Martin
Skriv svar