Kass toner i laserskrivare funderar på ny skrivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ChristianS

Kass toner i laserskrivare funderar på ny skrivare

Inlägg av ChristianS »

Jag har fått lite fart i verkstaden och kör nu borrningen av mina kretskort i min CNC, hurra för det att slippa det annars trista momentet.
Nu när alla hålen redan finns i laminatet lägger jag filmerna efter hålen i kortet, har tyckt att det var lite knepigt att få att passa in överallt på kortet. Så nu när jag har gjort lite större kort så märker jag att min skrivare (gammal HP LJ 6L) inte håller rätt skala i papprets matningsriktning, suck :( Det skiljer ca 2% och inte nog med det det varierar.
Det har jag levt med ett tag, men nu när tonern ändå börjar ta slut så funderar jag på en ny laserskrivare istället.
Således undrar jag vad ni har för erfarenheter med skalan i matningsriktningen, vilka skrivare använder ni. Önskar mig en med nätverk inbyggt.
xxargs

Re: Kass toner i laserskrivare funderar på ny skrivare

Inlägg av xxargs »

Tror inte att någon laserskrivare är helt skalstabil - pappret är en levande material och saker händer när den går igenom fusern och hettas upp. laserskrivaren är ingen fotoplotter även om man skulle vilja det.

om dragningarna är något så när lika mellan exemplaren på samma pappersbunt/overheadplastblad man kör på för tillfället så får du skala om lite i ditt programs utskrivning om det går (vilket förvånansvärt sällan går...). Går det inte där så kanske du får skriva ut via postscript till fil och använda ghostprint och ghostview för utskriften där man i postriptfilen innan editerar och lägger in två rader text där man kan skala om det hela med i stort sett valfri upplösning och utan att det skapa vita, diagonala mycket tunna linjer och annat som det annars kan bli om man skalar om en bitmapp av layouten i en grafikprogram - det förutsätter dock att PS-filen har objekt och vektordragning av alla paddar, ledare etc. och inte är en förpackad bitmap.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Skrivare är sälla speciellt dyrt idag. Det dyra är toner om man skriver ut mycket.

Jämför man priserna på ett paket med "skrivare + 5 toner" så för man får man en helt annan bild än att bara titta på inköps pris.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är mest en teknikfråga.
Riktigt bra OH-plastfilm skalar inte om sig nämnvärt i min HPLJ5k, billigt OH gör det definitivt.
Om jag måste ha det skalriktigt på papper så tar jag ett 160g glättat papper och kör igenom det två till tre gånger med bara någon lite futtig prick att skriva ut. Då värms pappret upp och krymper färdigt, sen blir det riktiga utskriften skalriktig tills pappret har återtagit sin naturliga fuktighet beroende på rummets Rh...
xxargs

Inlägg av xxargs »

netrunner skrev:Skrivare är sälla speciellt dyrt idag. Det dyra är toner om man skriver ut mycket.

Jämför man priserna på ett paket med "skrivare + 5 toner" så för man får man en helt annan bild än att bara titta på inköps pris.
precis - brotherskrivarna för några år sedan såg ganska billiga ut rent tonermässigt - tills OPC-trumman skulle bytas efter 8 - 12 k sidor eller om det var 20 k sidor (mjukvarunedräknare...) och det visar sig vara billigare att köpa en helt ny skrivare istället...

skall man skriva ut mycket och/eller med mycket svärta på sidorna så skall man titta efter skrivare där det är lätt att hitta pirattoner på lösvikt och lätt att återfylla.

själv har jag kört på samsung och deras tonerkasseter med OPC-trumma och verkar vara närmast outslitliga... problemet är förmodligen snarare åldringen av gummidetaljer som torkar mm. oavsett om man använder grejorna eller inte... men det är ett problem som man delar med i stort sett alla skrivare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Refilla tonern istället! http://inkstation.se/hp_laser.php har köpt där och det funkar bra med toner transfer. Utskriften skalar man lätt om i eagles utskriftsfunktion åtminstone.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Att papper drar sig kan jag förstå, men inte OH film i den utsträckningen där är jag nog beredd på att skylla till största delen på skrivaren. Använder Pelikan OH filmer avsedda för laserskrivare.

Jag har inte testat med att skala om, tänkte i banorna ny skrivare i första hand då jag är lite less på den i övrigt. Börjar luta mot en ny färglaser, färg är ju kul!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Akta dig bara, färglaser ger inte alls samma svärta som en svartvit laser!

På jobbet skriver jag ut filmer för att exponera screenramar med på laserskrivare på riktig film gjord för detta ändamål, och på vår färglaser (HP Color LaserJet 5550) går det inte alls att få till svärtan så att det ser bra ut på filmen, vår gamla HP LaserJet 8150 ger enormt mkt bättre svärta i utskrifterna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

I allmänhet så ska en färglaser skriva med lika bra svärta eftersom dom har en separat svart toner, 5550 är visst lite krånglig dock:
When printing on cover stock and choosing the cardstock setting, it appears any black parts in the design are not printed with the black toner instead a combination of the cyan, magenta and yellow - and those intended black areas always appear a dark green instead.

If we choose the Extra Heavy setting and print on cardstock, it appears the black toner is used, but sometimes it will actually peel off the cardstock and smudge onto different areas of the printout.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mja, har provat på vår andra färglaser, en Dell hemmamodell med separata toner, men inte heller den ger samma svärta.

Jag har pratat med vår servicekille som har jobbat med HP-skrivare i femton år, och han säger att det är skillnad på dels själva tonersammansättningen i svartvita och färglaser,
tillexempel så fungerar inte Densitone-spray (för att öka svärtan, spray från Policrom screens) inte så bra på filmer utskrivna på färglaser men perfekt på dom som är utskrivna
på svartvit laser och dels att nyare skrivare, och då speciellt färglasrar lägger på väldigt lite toner även med maxinställningar för att få ut fler sidor av små tonerkasetter.

Vill man ha bra täckning är det alltså bara att köpa en gammal HP 8000 eller dylikt, dessutom väldigt billiga i dag och stora tonermagasin, om man har plats för skrivaren dvs :)

Något i denna stil alltså:
http://diacopy.jetshop.se/hp-laserjet-8 ... c-191.aspx
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man kanske ska sälja sin HP 2300...
Skriv svar