[bilder] Hjälp mig hitta ytmonterad säkring.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[bilder] Hjälp mig hitta ytmonterad säkring.

Inlägg av netrunner »

(rulla ner till andra bilden för att komma till frågan)

Jag har tyvärr dödat min "res och lek kamera". :(

Kameran är köpt begagnad för 800kr och var avsätt för att kunna vara "förbrukningsbar", den billigaste kompaktkameran på Ebay med blixt-sko Olympus SP-350. Sensorn och AA batterier sög rätt hårt, men den var extremt avancerade med fler coola funktioner än min DSLR. Det är dom cool funktionerna, så som 5 bilder HDR-foto jag saknar lite nu.

Kameran har en mycket udda grej, den kan drivas på 2st AA/R6-batterier eller CRV3-lipo. CRV3-batteriet har samma fysiska storlek som 2st AA batterier sida vid sida. Med CRV3 batterierna går kameran från att vara "smått patetisk" till "helt otrolig". Det finns dock en hake. Polerna i batterifacket är omkastade när man använder lipo batteriet. Kör man med två AA batterier är "plus" till höger, kör man med lipo är "minus" till höger. ehhh ok? :humm: CRV3 batteriet ska inte gå att rotera och sätt åt fel håll, tack vara en plast klack. I praktiken funkar det ganska lätt.

Det var det jag gjorde och kameran är sten död.

Så den fick ... 3,7V där det bara skulle vara 3,0V??? Var det så farligt? :? Tydligen. Men det är bara 0,7V inget bör "dö" av så lite. Om den inte har en inbyggd säkring dimensionera för 3,0V alkaliska batterier och inte 3,7V lipo. Kan ju vara rätt troligt. Plus att jag nyligen lästa om någon som mekade mycket med Nikon kameror och att dom rutinmässig smäller säkringar när dom kommer åt saker med skruvmejsel och andra metalldelar.

Såhär ser det ut, batterifacket kommer in på dom två lödningarna övers i bild. Längre ner finns en induktans.
Bild

Här hittar man något som heter "F3 2A" låter det kanske som "fuse"?
Men vad är det som texten syftar på? Den grå, eller den märk med ett N eller???

Bild
bearing

Re: [bilder] Hjälp mig hitta ytmonterad säkring.

Inlägg av bearing »

Leder den ström?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Lite svårt att mäta dom med test-pinnarna men utlåtandet är:

"grå": najeää... typ. 150kohm
"N": nej.
bearing

Inlägg av bearing »

Den beiga är en kondensator. Komponenten "N" har jag aldrig sett, men det är förmodligen en säkring med tanke på texten F3 2A, samt att den ligger precis bredvid något som ser ut som en effektdrossel.

EDIT: första bildträffen på google: smt fuse, visar komponenter med texten N.
EDIT2: N betyder 2A
http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=658938
Senast redigerad av bearing 17 mars 2010, 22:55:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser nästan ut som det går en pil från "F3" till komponenten märkt "N" 8) Leder den inte kanske den har gått?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den leder ingen ström.

Kan vara så att säkringen gick och räddade livet på kameran om jag har tur. Vet inte om jag våga löda ytmonterade komponeneter när jag är trött och inte har några bra grejer att löda med. Kanske väntar jag tills en kompis kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Har du 150k så är den ju rökt.. om det är en säkring vilket man väl till 99% kan säga att det är
Bygla eländet och se vad som händer... (den är ju ändå död)..

Swech
bearing

Inlägg av bearing »

Till det där vore det bra med en sån där "pincettlödkolv". Men borde gå att suga bort tennet med fläta och sedan lirka bort säkringen. Handen blir stadigare om man ser genom lupp när man löder sånt smått.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Den är väl i 0805 storlek. Ös på tenn på båda paddar så ger den med sig bums... (värm växelvis på båda)

Swech
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du behöver ju inte löda loss den för att prova med att kortsluta över den, det är bara att ta en pincett eller spetstång. Men jag hade nog valt att kortsluta via en potentiometer som får gå genom en multimeter, på det viset kan man steglöst sänka resistansen samtidigt som man ser hur mycket ström det går. Det kan ju vara kortis någon annanstans och om man kortsluter säkringen brinner det ju där istället :roll: (men det kan också vara ett sätt att felsöka förståss)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Följ spänningen med batteriet inkopplat så ser du ju vad det slutar. Är ju lite "utmaning" när det (troligen) är 4lagerskort :vissla:
Skriv svar