2.2 kW vattenkyld spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 2.2 kW vattenkyld spindel

Inlägg av tecno »

märkligt, det brukar ju vara rakt på scheman hur man ska koppla in bitarna. Men pappren är väl kinesiska, eller?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

har hittat ett engelskt dokument som beskriver. Men det svarar inte konkret på mina frågor, tex om det spelar ngn roll på vilka pinnar man ansluter till U,V och W.
H.O

Inlägg av H.O »

Gul/grön kopplar du till jord-stiftet i kontaktdonet. Dubbelkolla INNAN att det är som är märkt jord verkligen går till höljet på sindeln så dom inte "blandat ihop det". U, V och W spelar ingen roll (nästan). Det som händer om du får dom fel är att motorn snurrar åt fel hål och då skiftar du helt enklet två av trådarna - vilka som helst (utom gul&grön förstås) eller ändrar inställning i VFD'n.

Skärmen är lite värre då olika tillverkare kan vilja ha det på "sitt sätt" men normalt så ansluter du skärmen till höljet på motorn (alltså till jord-stiftet eller till höljet på kontaktdonet om det i sin tur har elektrisk kontakt med motorn när donet är monterat). I andra änden borde det finnas en jord-anslutning på VFD'n för skärmen. Ska man vara riktigt noggran så kan man använda en EMC förskruvning och med hjälp av den ansluta skärmen till skåpet där kabeln går in i skåpet och sedan till jord-punkten på VFD'n. Det viktigaste är i alla fall att skärmen jordas - på ett eller annat sätt.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

ABBZ skrev:Nu är adaptern skickad, några 25 dagar tror jag det inte tar då min fräsmotor kom hit på en vecka efter det hadde skickats.
Uppdaterar denna när den kommit hit.
Känns som jag ligger i täten.

Min kommer i morgon, jag offrade en 100:- till och tog den från Electrokit :roll:
http://www.electrokit.se/moduler-kommun ... e_41003904

Testning en får dock vänta till helgen tyvärr.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Gjort dom första testerna nu.

Får det att funka pissdåligt.

Följde manualen och det stannade på att jag får "99" i fälten PD001 och PD 002 vilket då betyder att pluginen inte kan tala med VFD'n.

För att få någon reaktion överhuvudtaget så fick man vända på kablarna (i min värld) och lägga den positivt gående pulsen från RS-485 prylen på RS- på VFD'n och den negativt gående på RS+. Känns fel.

I detta läge så kan jag inte heller få kontakt med pluginen via dess gränssnitt (dvs fortfarande "99")
Dock så funkar det när jag sätter varvtalen och drar iväg en M3 EN gång bara :shock: sedan kommer ett Estop direkt men spindeln snurrar glatt vidare.
I detta läge så slutar TX lampan blinka på interfacet och om man stänger av Mach3 hänger ändå processen kvar i datorn. Försöker man då stänga ner maskinen så får man en planka att DOT.NET monitor hänger, sedan kan man bara döda datorn genom att slå av strömmen.

Det skulle kunna vara något med Master/Slave som felar. Om jag fattar det rätt så skall man styra "transmission mode" med RTS men så fort jag startar mach3 med pluginen tänds den LED'n på kortet så det verkar vara hårdkodat i pluginen.

Skulle felet kunna vara att mitt kort bara pratar simplex ??

jag menar hur skall kunna läsa ut data från VFD'n när det är simplex.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Hmmm...

Det verkar ju inte vara simplex endast, på kortet i allafall...

Detta är mer än förbryllande på sparkfun's sida "The SP3485 is a half-duplex transceiver, so it can only communicate one way at a time"

Såvitt jag förstått så pratar man ALLTID halv duplex med RS-485.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Okay...Nu har jag pluggat och har kommit fram till följande.

- RS485 är alltid halvduplex på tvåtråd.
- Handskakning KAN ske med XON/XOFF.
- Många USB till R485 konverter har ADDC (Automatic Data Direction Controll) vilket innebär att man i programvaran inte behöver bry sig om flödesregleringen.
ADDC lägger automatiskt RS485 tranciever-chippet i "Drive läge" när man skickar och återgår automagiskt till "Recieve läge" efter några uS.
- Min adapter har inte ADDC och växlar läge med RTS istället, enligt XON/XOFF principen. :(

Pluginen lägger RTS hög hela tiden.
Så nu återstår bara att få vår gode vän som gjort pluginen att lägga RTS hög när han skickar och låg när han är klar.
Det är ju busenkelt i koden antagligen, och skulle medföra att i princip ALLA RS485 gränssnitt skulle funka och inte bara dom med ADDC (dom struntar i RTS så man skulle inte ens behöva ha det ställbart).
Hoppas jag kan övertala honom om det braiga med det. :humm:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ett väl utfört detektivjobb för allas vårt bästa, guldstjärna!
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

får inte heller detta att funka, trots att jag har convertern som det länkas till, PD001 och 002 ändrar aldrig värdet (99).
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Har i allafall kontakt med Matty Zee (som gör pluginen) nu.

Han var intresserad men har inte problemet så han kan inte testa.

Har blivit hans privata testare nu och fick en version som skulle hantera RTS korrekt.
Den funkade tyvärr inte. Hoppas han inte ger upp.

Lapin, har du ställt in alla PD rätt.

Har du lampor som visar transmit/recieve och hur beter dom sig i så fall ?.

Har du testat att kasta om kablarna. För att få min att reagera överhuvudtaget så kopplade jag den positiva signalen av RS485 till minus på VFD'n och tvärtom.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

jag tror alla PD är rätt, den beter sig som den ska och funkar bra när man ställer in den manuellt. hart typ kollat pluginets PDkoder 10 ggr för att vara säker på att det är rätt.

det finns vad jag vet inga lampor på min adapter (kan inte hitta några) så det lyser ingenting. Datorn hittar adaptern och drivarna installeras felfritt.

provade också att skifta kablarna men utan resultat. är ändå lite lur på att det är ngt krångel med drivarna för när man startar mach3 så syns en liten ruta i kanske en halv sekund där det står ngt i stil med att den inte kan komunicera med com porten. ska kolla exakt vad som stod när jag kommer hem från jobbet.

lite skumt ändå att det inte funkar eftersom jag har samma adapter som Matty Zee.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

har testat som en tok men får det inte att funka ändå. kan det bero på kablarna? kanske signalen störs ut? behöver man skärmade kablar? tycker ju de borde gå testa iallafall med bara vanliga kablar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kablarna mellan adaptern och VFD lär inte vara problemet.
Hela tanken med RS485 är att vara störningståligt, det är balanserat etc.

Hmmm.....Har du oscilloscop att kolla med ???
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

nepp sånna saker blir för avancerat för mej, är rätt rookie på elektroniksidan, men å andra sidan rätt hajj på datasidan. (inte för att de verkar hjälpa denna gång) :humm:
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Nu börjar jag med att experimentera med detta, återkommer med info ikväll.(Hoppas jag)
Skriv svar