Använda komponenter till sådant de inte är gjorda för

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Använda komponenter till sådant de inte är gjorda för

Inlägg av Gizmo »

Kom just på att mäta på den stora 10mm lysdioden jag hade liggande på skrivbordet. Visar sig att den kan leverera både ström och spänning av ljus istället för att fungera som lysdiod. Nu var strömmen i stort sett försumbar och spänningen bara 0.6 volt om man satte den precis mot skrivbordslampan. Men ändå. Jag har aldrig tidigare tänkt på att det går att använda lysdioder för att mäta ljus. Otroligt praktiskt! Nån som har använt dem så i någon konstruktion?
Kom sedan att tänka på att jag använde stora effekttransistorer 2N3055 med avsågad kåpa för att mäta ljus för länge sedan, funkade finfint, de har dessutom rätt stor sensoryta typ 4 x 4mm ungefär.
En bekant berättade att han använt transistorer med metallkåpa (BC107) som sensor för att mäta temperatur. Det intressanta var att mellan noll och åttio grader fick han en noggranhet på 0.2 grader (såhär i efterhand misstänker jag att han byggde automatiserad hembränningsapparat...hrrm). Kan det verkligen vara så exakt med en vanlig BC107 och hur ser den kopplingen ut i så fall?

Finns det fler exempel? Det här är klart roande!
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Re: Använda komponenter till sådant de inte är gjorda för

Inlägg av rickardg »

Minnen (DRAM har jag för mig) ska kunna användas som kamera (eller bildsensor iaf) om man tar bort kapseln

Dioder kan användas som temperatursensorer

Vid analog chip-konstruktion använder man ibland transistorer som kapacitanser.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gamla effekttransistorer (typ 2N3055 tex) funkar ju faktiskt som solceller om man filar bort toppen på dom, var väl 20 år sen jag labbade med det men det var inte en helt försumbar effekt dom orkade med. (Sen kan man iofs paja dom i sin iver att få ut mer ström, när man börjar leka med linser osv)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har sett power supplies som har dioder sitter mot kylflänsarna som temp-givare (överlastskydd).

Det finns keramiska kolfilmsmotstånd som kan användas som säkring (man måste dock prova sig fram till vilken storlek som funkar). Det är alltså ett keramiskt rör med kolfilm på som liksom är svarvad i en spiral. Används främst som skydd mot fel, där man vill hålla ner priset. (Alltså skydd mot brand om "nåt annat" går sönder, i ett sånt läge spelar det ju ingen roll att man inte kan byta "säkringen" eftersom andra saker också är trasiga.)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man använder mosfet/transistorer som ljussensor, eller dioder/lysdioder som temperatur sensor. Hur reproducerbara är mätningarna?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag har testat att använda lysdioder som ljussensorer. Provade två metoder, först som direkt input till ADCn på en PIC men detta tyckte jag inte gav tillräckligt bra känslighet. Testade sedan att utnyttja kapacitansen i lysdioden och mäta hur lång tid det tog för den att laddas ur efter en snabb strömpuls "åt fel håll". Den senare metoden gav bättre känslighet men var alldeles för långsamt för det jag ville ha den till.

Kan nog ha en länk sparad nånstans till en PDF där det pratas om att använda lysdioder för tvåvägskommunikation. Ska se om jag kan lyckas hitta igen den.

edit: Tog en stund men jag hittade den till slut :) http://www.merl.com/papers/docs/TR2003-35.pdf
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En bipolär transistor kan kopplas som en zenerdiod om man gör på rätt sätt.
Det blir en zenerspänning på ca 7V och det blir en zener med låg kapacitans.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har använt LED’s som tempsensor till fläktstyrningar och det fungerar helt perfekt! :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

4kTRB skrev:En bipolär transistor kan kopplas som en zenerdiod om man gör på rätt sätt.
Det blir en zenerspänning på ca 7V och det blir en zener med låg kapacitans.
Om jag minns rätt så funkar det med en backförspänd emitter-bas övergång på t ex en vanlig BC547 som uppför sig som en zenerdiod på ca 6,8V och har positiv temp-co.
Om man sedan seriekopplar denna med en fram-förspänd kollektor-bas övergång som har negativ temp-co så får man en ganska stabil zenerdiod på ca 7,5 Volt.

Om jag minns rätt som sagt. :vissla:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det finns några trick med transistorer om man studerar en bok om IC-design.

En JFET går bra att använda som spänningsstyrd resistor och är linjär om
Uds inte är mer än 100mV. Sedan finns specialgjorda JFET som är avsedda
för just den applikationen.

En glimlampa typ de som sitter i strykjärn har negativ resistans vid en
viss pålagd spänning. Det kan man utnyttja i en koppling om man lägger
arbetspunkten där.

Kondensatorer går att ha som påsksmällare om man lägger på alldeles för
hög spänning. Luktar dock inte krut direkt...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En annan effekt som finns i vissa transistorer är lavineffekten. Om man laddar upp en liten konding på kanske 10 pF (via ett stort strömbegränsningsmotstånd) som ligger över kollektorn så bryter strömmen igenom vid en viss nivå och gör transistorn ledande. Omslaget är mycket snabbt och därför pratar man om en lavineffekt. Mha detta kan man skapa korta kraftiga strömpulser för t.ex. generering av korta laser pulser i laser dioder.
Här själv testat med bl.a. några gamla 2N2222 (dock funkar inte alla). Har för mig att jag testade med 2N3914 också men minnet sviker.
Eftersom genomslaget är beroende på basströmmen kan man faktiskt styra när man vill att genombrottet ska ske.

Zetex säljer transistorer som är specade med lavineffekten. (Avalanche transistor)
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Lägg plus på emittern and jord på kollektorn, låt basen hänga löst. Där har du en ganska bra zener på 5-7 V för det mesta men upp till 15 V kan man få.

EDIT: Den idén var redan nämnd. :D
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Annan användning...

Använda potentiometer som enkel axellagring.
Funkar på den "gamla" typen som det går att öppna och skrota bort släpkontakten på.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Är det någon som testat att använda en BC107 för temperaturmätning eller har en idé på hur man ska koppla den i så fall? Fritt ur minnet så var det just metallkåpan på den som gjorde den extra lämplig för ändamålet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mät strömmen i backspänningsriktningen. Diodmodellen.
(gissning)
Skriv svar