Söker komponent - gyro?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stroganov

Söker komponent - gyro?

Inlägg av Stroganov »

Hej, jag har inte så jättestor erfarenhet inom detta område och detta är mitt första inlägg här men har en lite idé som jag tänkte genomföra.
Till det behöver jag en komponent som jag inte vet exakt existerar men den borde finnas och jag hoppades kunna få hjälp att hitta den.

Jag behöver något som styrs av vinkeln mot jorden. Analogt ska det vara. Helst som en potentiometer som när den ligger plant ger(t ex) 0 och sen gradvis upp till t ex 100k när den är vinklad helt vertikalt.

Någon som förstår något jag menar? :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Söker komponent - gyro?

Inlägg av 13th.Marine »

Låter som ett typiskt gyro.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kan du beskriva applikationen. Om apparaten står still när du mäter och du inte behöver jättehög noggrannhet kan en accelerometer funka till exempel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller pot med pendel, berot på om det skall klara alla led , hur snabb och allt annat som kan behöva specas :)
Stroganov

Inlägg av Stroganov »

Pot med pendel! Det behöver inte vara krångligare än så!
Det är väl något sånt jag har tänkt. Men då i en färdig komponent då jag behöver direkt och någorlunda precis respons då det kan ske ryckiga förändringar osv som ska uppfattas.

Angående gyro så har googlat en massa på det men inte riktigt hittat en specifik produkt som passar in på det jag söker.
Jag har inte heller helt lyckats förstå den fulla funktionen och så av ett gyro.

Jag tar väldigt gärna emot tips på någon specifik produkt som skulle kunna passa!(gyro eller ej)

Tack!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag tar väldigt gärna emot tips på någon specifik produkt som skulle kunna passa!
Passa vad?. Är detta en gissnings lek om vad ditt projekt går ut på, önskad prestanda & miljö?.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

De vanliga elektroniska gyro-sensorerna (mäter vinkelhastighet) man brukar använda nuförtiden (sitter bl.a i Wii's Motionplus) kan driva iväg en del med tiden så därför brukar man använda en accelerometer för att nollställa gyrot med hjälp av gravitationskraften. Jag har själv provat koppla in nunchuck och motionplus till en mikrokontroller och det funkade fint, men kanske lite overkill? Behövs mer info om vilken nivå du och din pryl är på.
Skriv svar