Bilslutsteg som mår dåligt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo

Bilslutsteg som mår dåligt

Inlägg av Flummo »

En kompis har ett 4-kanals Rockford Fosgate P4004 som mår lite dåligt, han körde 4 ohms bas/mellanregister & diskant på två kanaler (som det ska vara) och en 1,8 ohms bas av kraftig modell bryggkopplad på de andra två kanalerna. Nu i efterhand, när steget börjar bråka efter minst en månads felfri användning (slå ifrån/inte starta alls/2 glödande motstånd i slutsteget :shock: ) har han kollat instruktionerna och tydligen ska steget bara tåla ner till 4 ohm bryggkopplat... :doh:

Som sagt sitter det två 0,1 ohm motstånd direktkopplade till två av slutstegstransistorerna, och när steget testades utan höljet på så började dom motstånden glöda efter en stund. Testet gjordes på låg volym och med bara den bryggkopplade basen inkopplad (före läsning av instruktionerna), steget verkade fungera så långt. Nu har jag kontrollmätt resistorerna och dom har hamnat på 6-700 ohm efter misshandeln, medan övriga 6 (en till varje slutstegstransistor) visar 0,1 ohm såvitt jag kan avgöra med mina billiga multimetrar.

Undrar kort och gott hur stora chanserna är att det bara är motstånden som blivit grillade, ifall någon har erfarenhet av denna sorts slutstegsmisshandel. Att byta motstånden är ju ingen stor operation, hade jag haft hemma hade det väl redan varit gjort, men nu när det behöver beställas kan jag lika gärna passa på att fråga expertpanelen hur illa ni tror att det gått. :humm: Bilder kan ordnas, tänkte fixa när kretskortet är loss men har inte kommit så långt än.
SM3BDZ

Re: Bilslutsteg som mår dåligt

Inlägg av SM3BDZ »

Risken är nog stor att de två sluttransistorer som är anslutna till de brända 0,1 ohms motstånden har packat ihop...
Vilken typ av transistorer är det?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Står följande på:

F B E43 (F:et verkar vara en företagslogga eller liknande)
FQA
28N15

Jag vet inte mer än så just nu, och hinner inte fråga google - tar det senare, om ingen hinner före.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

FQA28N15 Power N-Channel Mosfet.
En potent trissa som tål rejält med ström, Id 23A vid 100 grader C. Ohmmät mellan S och D i båda riktningar och kolla om den är kortsluten till att börja med.
Flummo

Inlägg av Flummo »

I stort sett noll ohm i båda riktningar på båda problemkanalerna. >200 ohm på dom andra, brydde mig inte om nått högre mätområde när skillnaden var så uppenbar. Ska mäta den andra transistorn i alla kanalerna också när jag letat fram datablad, får springa imellan så det blir lite osammanhängande jobb.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Då låter det som om du närmar dig pudelns kärna! En tröst ändå att dessa transistorer inte är dyra, 1,53EUR hos Mouser.

Lycka till!
Skriv svar