Nån som har en gammal databok på NECs processorer från 80talet eller tidigt 90tal.
Jag pillar lite i en gammal powertrimstyrning från Volvo Penta och den beter sig som om processorklockan stannar.
Som jag fattat det av det knappa jag hittat på internätet är det en enkel rc-oscillator, och eftersom jag inte hittar nåt som oscillerar så hyser jag ett starkt hopp till att det kan vara nåt med rc-kretsen.
Men då jag inte kan hitta nån pinout så är det svårt att veta om jag pillar på rätt ställe, som det är just nu kan det lika gärna vara resetingången som ligger på fel nivå.
Det är en 64 pin QFP kapsel som heter D7501G 025 och är från NEC, så µP borde stå med framför, 4bit processor med inbyggd lcddrivarlogik och den blev obsolete 95.
Kan man åtminstone få det verifierat att processorn dött är det ju inte så mycket att göra mer än att köpa en ny styrning, men just nu känns det jobbigt att göra det om det bara är en kondensator som dött.
Skulle ju kunna löda bort och mäta komponenterna en och en, men det är trångt och smått så om man kunde få håll på en pinout vore det väldigt trevligt.
Pinout till gammal NEC processor µPD7501g *LÖST*
Re: Pinout till gammal NEC processor µPD7501g >Numera löst<
Ni behöver inte posta fler länkar nu, problemet är borta.
Det var en ynkligt liten ellyt som läckte ström, så det jag antar var resetpinnen på µC:n låg på ungefär halva matningsspänningen och det var inte populärt alls.
Efter byte av denna kondensator funkar det igen.

Det var en ynkligt liten ellyt som läckte ström, så det jag antar var resetpinnen på µC:n låg på ungefär halva matningsspänningen och det var inte populärt alls.
Efter byte av denna kondensator funkar det igen.