Missnöjd med köp - Hur göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Missnöjd med köp - Hur göra?

Inlägg av Glenn »

Håller helt med.. men så tänker inte folk..

Sen hade man ju agerat helt annorlunda som säljare också, bara för att man är för herdelig, typ antingen tagit tillbnaka instrumentet eller erbjudit rabatt..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om polisen anser att det kan vara bedrägeri är det väl inte civilrättsligt. Dom bör ju kunna analysera och se att skadan/skadorna inte är ny och se hur funktionen på instrumentet sammanfaller med annonsen. Jag tycker att du ska gå vidare. Att de som är fräcka och oetiska ska tjäna pengar på detta vis tycker jag är ett otyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag tycker också du ska gå vidare, bara så mitt förra svar inte misstolkas.

däremot tror jag inte det leder någonstans, men det är ju bra att försöka, i vilket fall kanske killen lär sej till nästa gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst skall du gå vidare, dock skall du vara medveten om eventuella följder (kostnadsmässiga)

Problemet är att du köpt en begagnad vara i befintligt skick, och därmed har du undersökningsplikt innan köpet.
Säljarens ansvar inskränker sig alltid till att varan skall vara som utlovat.

Är rätt övertygad om att polisen lägger ned det mer eller mindre direkt, då man måste bevisa uppsåt för att det skall kunna bli bedrägeri.

Det enklaste du kan göra är som jag skrev, skicka ett brev, häv köpet alt kräv ersättning för reparationen, och skicka en faktura på dina kostnader, gå sen till fogden, därefter hamnar du garanterat i tinget med säljaren som motpart, och där är chansen troligen 50/50.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag är inte intresserad av pengarna, och för att bevisa det skulle jag kunna skänka bort varenda krona om jag får tillbaks dem.
Dock får jag känslan av att denne säljare arbetar på det här viset. Han sa själv att han säljer massor med prylar på Blocket och Tradera. Allt är mest troligt inte trasigt, men han klarar sig säkert genom att bara hävda att pengarna inte finns kvar om någon skulle klaga. Dessutom gör det mig förbannad att han hävdar att jag skulle ha orsakat alla dessa skadorna bara för att jag ångrat köpet.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

"...och därmed har du undersökningsplikt innan köpet.".

Det stämmer endast om säljaren och köparen har kommit överens om det innan/i samband med köpet. Man har inte som köpare undersökningsplikt per automatik. Det som gäller är vad som står i annonsen och vad som sades vid köpet. Om säljaren har skrivit i annonsen att varan fungerar på si och så sätt, och inte kommer med några reservationer muntligt vid köpet, så är det det som gäller. I och med texten "...fungerar både med batteri och el" bör man kunna anta att den verkligen fungerar som är tänkt. Det står inte någonstans att apparaten är trasig eller att man måste laga den innan användning.

Köplagen, som gäller vid privatköp, är som andra lagar aningen snårig så om det går till tingsrätt (vilket är alternativet om köpare och säljare inte kommer överens) så har man vanligtvis inte mycket att hämta, ingen bryr sig så att säga. Men för övrigt tycker jag att du skall göra allt du kan för att häva köpet, vansinnigt irriterande med idioter som kränger trasiga prylar och tror att de kommer undan med det. Personligen så skulle jag inte ge mig, det är en principsak.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag köpte diskantelement där mebranet endast satt fast i talspolen (på båda). Även det var av en yngre kille.

Han hävdade att posten var skyldiga :bravo: och vägrade ta tillbaks dom.
Jag fotade och visade exakt problemen samt förklarade att sådant inte händer under transport, men han gav sig inte utan skyllde på "temperatur växlingar under postens hantering" etc.

Nu var det här typ 130:- , så jag valde att spendera dessa genom att tala om vilken jävla nöt han var (plus lite till).

Jag tror i detta fall att killen med scopet inte har en aning om vad han sålt faktiskt.
Så jag är inte övertygad om att han från början verkligen ville blåsa dig (om det kan vara till tröst).

Sen blir man ju förbannad när man först förväntar sig något roligt vilket sedan är kasst och till slut blir anklagad dessutom.

Synd att folk vägrar stå för sina misstag.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag tror också att han inte visste vad han sålde, och hade kunnat ha överseende med detta, men han hävdar ju bestämt att det är jag som förstört det med flit. När jag frågar vilka tester han gjorde på det så hävdar han bara att han kontrollerade det helt och hållet - vilket är en fullkomlig lögn eftersom han inte kan säga ett enda ord om hur.
Dessutom följde inga batterier med, och ingen nätadapter - vilket jag finner lite skumt då han hävdar att hans far använt detta nyligen. Bilderna på skadorna är också helt ointressanta för honom.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Med tanke på vart kartnålen pekar så är det inget man förvånas över... Det är säkert tjålgods...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo jag har misstänkt det vid något tillfälle nu i efterhand.
Dock anser jag att jag köpt prylen i god tro. Priset var inte galet lågt, med tanke på instrumentets ålder och dessutom var det ju enligt säljaren hans far som ägt det.

Edit: Vi bör antagligen inte spekulera så mycket kring det, eftersom man inget vet. Det enda man kan konstatera är att saker inte riktigt gått rätt till. Iaf. inte enligt mig.
Skriv svar