Blinkandes 12 volt lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nallevaken

Blinkandes 12 volt lampor

Inlägg av nallevaken »

Hej var så nöjd med svaren jag fick på min andra tråd så jag försöker igen ...

Har en bil med 12 volt och har kopplat dimljusen så dom lyser när man bromsar , Men nu vill jag gå vidare på "dimljusen"(bromsljusen) så att dom blinkar som en "stressad" blinkers finns denna möjlighet att bygga i så fall hur ?
tgr

Re: Blinkandes 12 volt lampor

Inlägg av tgr »

Kanske med ett blinkersrelä?
Jag skulle dock bli förbannad om bilen framför använder dimljus och dessutom blinkande sådana till bromsen. Att det inte är lagligt vet du såklart.
Fast du ska säkert ha det till en folkracingbil eller nått sådant som inte går på vanliga vägar :)
nallevaken

Inlägg av nallevaken »

nej då skall ha det till en vanlig svensson bil på vägarna och blinkadet ja visst det kan vara irriterandes MEN då ser kanske alla r....are att man bromsar med och inte ligger 0,1 sek bakom bilen...

Ps. vet det inte är tillåtet.
tgr

Inlägg av tgr »

Undra om det är tillåtet med nån typ av leddisplay bakåt. Då hade du kunnat ha ultraljudssensorer som känner när bilarna är för nära och skriver ett meddelande till dom. Troligtvis skulle det vara effektivare och inte ha lika stor bländningsrisk när det är mörkt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du menar väl ärligt inte att du ska ha blinkande vita lysen frammåt när du bromsar?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag förutsätter att det är de bakre dimljusen han syftar på.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag antar att han menar dimbakljusen, att tända dom vid inbromsning borde väl inte vara olagligt - man får ju montera extra bromsljus i bakrutan.

Men skippa för allt i världen blinkandet.

Om jag får se nån stolle med blinkande ljus på vägen kommer jag ringa polisen och följa efter stollen tills polisen kommer ifatt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ah bak kan få lysa. Men blinkande lampor vill jag inte heller se dessvärre.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dessvärre är det tillåtet från nyår tror jag. Men då bara vid panikbromsning. Men ett som går in om ABS:en gör det kanske inte skulle vara helt fel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varningsblinkers har jag sett vid panikbromsning.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Jag förstår att du fick dålig respons i tråden då det i mina ögon är en mindre bra ide :(

I vilket fall så är ju som sagt ett blinkers-relä ett hett tips! Eftersom du inte har rätt last (47W per sida) på relät så kommer det att blinka fort... Om du nu ska leva efter devisen att det ska vara lagligt kan du ju börja fundera på lämpliga tryckgivare, i regionen 2-300bar och något lämpligt sätt att montera dessa/styra tillslaget av relät...

Dock, kommer jag se dig utan panikbromsnings-funktionen kommer du ha 4X50w xenonextraljus i backspegeln närmaste milen! Det är inget hot, det är ett löfte!

Moderator: Är detta inte uppmaning till brott mot trafiklagarna egentligen? Samma som att man inte får prata om piratkopiering?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Moderatorn avvaktar respons från TS huruvida han tagit till sig våra råd.
En panikbroms-varningsblinkare torde vara laglig, vore ju trevligt om någon tog sig tid och letade reda på tillämplig paragraf.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om bilen är helbilsgodkänd så är det med mycket stor sannolikhet olagligt då du invaliderar godkännandet. ..Tveksam till att det är lagligt på äldre bilar också, men mer osäker.

Sen har jag för mej att man inte får koppla dimljus till bromsljuset alls, då det är olika E-märkningar och du får inte använda ett ljus till fel sak. ..Är dock osäker där då det ju ibland är dim och bakljus bakom samma glas.
nallevaken

Inlägg av nallevaken »

SUCK

Nu va det inte det som efterfrågades , vad som är lagligt och inte .
Och ja jag har besiktigat bilen med bromsljus+ dimljus när man bromsar och hans kommentar var då ja det syns ju ialla fall ....
Men ville ha blinkandes pga av att alla dårar som ligger nära skall vara uppmärksamma på att man bromsar .

Nu till nästa fråga HUR kan detta vara olagligt när folk lever på det
http://www.whipflash.se/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det står ju tydligt på deras sida, dom använder en tvåaxlig accelerationsgivare för att känna av när fordonet gör en nödbromsning, och uppfyller på så sätt EU-s krav.
Skriv svar