Hej,
igår så satte jag mig och lödde ett lqfp48 kapsel på ett breakoutboard. Jag vill dock testa om lödningarna var bra och använd därför en multimeter för att mäta moståndet mellan ben och kretskort. Min fråga är hur farligt det är att mäta resistas med multimeter på ben på ett chip, då man kommer att komma i kontakt med ben som men ej avser att mäta på med multimetern. Chippet i fråga var en ethernet phy.
Nästa chip jag skall löda är en stm32 med lqfp64 kapsling så tänkte kolla innan jag börjar löda den.
Hittade två ben som inte hade kontakt med kretskortet så om jag ej skulle användt ,multimeter för att mäta skulle jag aldrig fått reda på det.
Har ni några tips för hur man kan se om ens lödningar är bra när man löder väldigt smått ytmonterat. Miksoskop kanske skulle funka, men jag har inget.
Men nån kanske har lite tips att dela med sig av.
MvH
Mäta på chip ben med multimeter.
Re: Mäta på chip ben med multimeter.
Du skulle kunna ta en annan multimeter och se vilken spänning
det ligger över testsladdarna då det är "öppet" så att säga.
Det är den högsta spänning som ditt mätobjekt kommer att "se".
Sedan får du kolla om den spänningen kan vara skadlig för ditt
mätobjekt. Jag har inte en aning om vad som är en normal spänning
ut från en multimeter i ohm-läge...
det ligger över testsladdarna då det är "öppet" så att säga.
Det är den högsta spänning som ditt mätobjekt kommer att "se".
Sedan får du kolla om den spänningen kan vara skadlig för ditt
mätobjekt. Jag har inte en aning om vad som är en normal spänning
ut från en multimeter i ohm-läge...
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Du borde kunna använda diodtestläget. Det brukar vara mellan 2.5 V och 3.5 V över pinnarna om jag minns rätt.
eller tvärt om. Diodtestläget brukar ha en högre utspänning än ohmmter. Kör med 2kohm läget - den ger mindre ström ut än 200 ohm.
En snabbkoll visar att min billiga standardmultimeter ger ut 2.99 volt vid mätning av dioder samt 200 ohm, och bara 0.299 volt vid mätning av 2k eller 20k.
Mätning i 2k-läget skickar ut 0.10 mA vid kortslutning, och 200ohm ger 2.5 mA. Diodmätning ger ut 1.5 mA.
Jag tror knappast att det existerar någon krets som tar skada av en multimeter, även om du kör 200ohm-läget, eftersom den är strömbegränsad. Men är du osäker så är det 2k som gäller. Givetvis gäller detta bara om kretsen inte får matningsspänning.
En snabbkoll visar att min billiga standardmultimeter ger ut 2.99 volt vid mätning av dioder samt 200 ohm, och bara 0.299 volt vid mätning av 2k eller 20k.
Mätning i 2k-läget skickar ut 0.10 mA vid kortslutning, och 200ohm ger 2.5 mA. Diodmätning ger ut 1.5 mA.
Jag tror knappast att det existerar någon krets som tar skada av en multimeter, även om du kör 200ohm-läget, eftersom den är strömbegränsad. Men är du osäker så är det 2k som gäller. Givetvis gäller detta bara om kretsen inte får matningsspänning.