Trodde att jag hade reparerat en MIG svets, modell Kempomat 150, men har nu vid svetsning märkt att det är ganska svårt att ställa in de rätta värdena för att få en bra svetsfog. Det går, men tar tid.
Om man har lite fel värden så spottar maskinen efter nån sekund men sedan kan det gå bra igen en liten bit
Och kollade nyligen med ett lånat oskilloskop att det kom flera volts ripple på utgången. Reagerade inte på vad utspänningen var, så fråga inte detta
Kunde inte svetsa på samma gång som jag mätte, så jag satte proben på utgående tråden och hade trådmatningen så glapp att inget matades ut. Oskilloskopet är ett Trio, analogt, gammalt det också.
Har jag gjort fel?
Svetsen har tyristorer, och ett styrkort som varit sönder pga. kortslutning, men de flesta delarna på kortet är utbytta.
Där finns också 5 trimrar som jag inte vet vad reglerar men nån sade att tex utgången till justering av trådmatningen och svetsstyrkan borde vara precis 15 volt. Den är 14,5V. Är här måntro fel? Inget ripple här i alla fall,
Potentiometrarna som justerar trådmatningsfarten och svetsstyrkan är hela.
Dessutom sade nån service man att man borde ställa in nån sågtandsgenerator enligt för mig helt obekanta värden för att få rätt svetsfunktion. Vad betyder detta?
Är det faktiskt så invecklat?
Fastän jag försöker och försöker så hänger inte träskallen med, så om nån ids / ork svara är jag tacksam
(Svetsen är en Kempomat 150 Amperes, enfas maskin, över 20 år gammal) Har inte bytt trådföraren (vajern innanför svetskabeln), då svetsen inte är så mycket använd.
--------------------
Plockade bort en massa mellanslag som var både före och efter punkt, parentes och andra tecken.
Mellanslag ska bara vara *efter* punkt och komma, men aldrig efter (. Annars blir det väldigt svårläst.
//Jimmy
--------------------