Tjenare.
Nu håller jag på med mitt första projekt.
Jag har skruvat isär en fjärrkontroll till fjärrbelysning vi har hemma märke Proove.
Har lödat fast kablar ist för knapparna, sen skall detta styras via datorn genom en FTDI krets.
Här har jag gjort ett schema. Tror ni detta skulle funka. Detta är mitt första riktiga projekt, har bara blinkat med LED´s innan och sånt. Men nu har jag tagit ett steg fram.
jag har testat mig fram lite, har en FTDI USB kabel som jag har kört med här hemma, men nu när jag skall göra den riktigt på kretskort så vill jag kunna använda vilka USB kablar som helst.
Tror kopplingarna (dom flesta:) ) är rätt.
Hojta gärna till på det som inte stämmer!
jag vet att det inte är exakt rätt värde på motstånden o så, men detta skall kollas upp riktigt.
http://www.wagonpack.com/bigschema.png
Fjärrbelysning. AVR styrd Proove kontroll
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Fjärrbelysning. AVR styrd Proove kontroll
Skall du verkligan ha 100 uF till kristallen?
Hur har du tänkt me SV2-1 till SV2-10? skall de kortslutas parvis eller hur skall de "aktiveras"?

Hur har du tänkt me SV2-1 till SV2-10? skall de kortslutas parvis eller hur skall de "aktiveras"?
Tjena!
Vad jag kan se så verkar det som om S1 är felkopplad.
// Marcus
Vad jag kan se så verkar det som om S1 är felkopplad.
// Marcus
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Optokopplarnas utgångar: De 3 översta är ihopkopplade med kollektorn, de två nedre med emitter. Varför inte likadant på alla?
-
Det var inte mycket rätt, där inte och osnyggt ritat, om du skall sätta symboler på matningsspäningarna GND och VCC använd då dom konsekvent dvs DRA INGA LEDARE för dom då.
T2-T5 är sannolikt felkopplade, du har blandat ihop kollektor och emitter (byt), dessutom saknar du basmotstånd 1k0 är lagom.
RESET- kretsen felkopplad, kortslut till GND med S1, ha pull-up till VCC mellan S1 och CPU via motståndet R6
Gör om gör rätt
T2-T5 är sannolikt felkopplade, du har blandat ihop kollektor och emitter (byt), dessutom saknar du basmotstånd 1k0 är lagom.
RESET- kretsen felkopplad, kortslut till GND med S1, ha pull-up till VCC mellan S1 och CPU via motståndet R6
Gör om gör rätt

Tjena.
Tanken med optokopplarna att dom 3 översta gör en sak beroende på på 2 understa (OK4,OK5).
SV1-10 kopplas in på ett externt kretskort som ser ut såhär..
så ist för knapparna så skall optokopplarna in där.

Tror det skall funka.
Ang T2 till T5 så skall dom fungera så att, när man skickar ut en signal från AVR´n till t.ex T5 så skall sv2-1 jordas, annars inte.
Edit: A,B,C är dom 3 översta optokopplarna, och 1,2 dom understa.
Tanken med optokopplarna att dom 3 översta gör en sak beroende på på 2 understa (OK4,OK5).
SV1-10 kopplas in på ett externt kretskort som ser ut såhär..
så ist för knapparna så skall optokopplarna in där.

Tror det skall funka.
Ang T2 till T5 så skall dom fungera så att, när man skickar ut en signal från AVR´n till t.ex T5 så skall sv2-1 jordas, annars inte.
Edit: A,B,C är dom 3 översta optokopplarna, och 1,2 dom understa.
-
Ja, det verkar ju vara rätt tänkt men det är inte så schemat är ritat...
Rita om schemat för det som är uppenbart fel så blir allt lättare, om du även ritar in hur det externa ser ut så blir det enklare att hjälpa dig.
För om du gör dessa fel av slarv är det en sak (och då får du reda ut det själv om du inte tar emot hjälp), om det beror på okunskap så behöver du vår hjälp rätt ordentligt.
Rita om schemat för det som är uppenbart fel så blir allt lättare, om du även ritar in hur det externa ser ut så blir det enklare att hjälpa dig.
För om du gör dessa fel av slarv är det en sak (och då får du reda ut det själv om du inte tar emot hjälp), om det beror på okunskap så behöver du vår hjälp rätt ordentligt.