
Elmotorn, hur funkar den?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34950
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Jag vet hur lägget ligger. Snåla skolpolitiker drar ner elevpengen så det inte finns pengar till undervisningsmaterial. Men någon lärare måste ju ändå visat bilder och förklarat .... 

Re: Elmotorn, hur funkar den?
Tack för alla svar!
Någon frågade om man fick bygga motorer i grundskolan och det är vad jag har gjort i nionde klass. Tror nog att jag fått all hjälp jag behöver för att kunna skriva om elmotorn men...
för att störa lite till
så har jag en till fråga för att få lite förtydligande.
Jag hade ju en tanke om att rotorn ska stanna efter en rotering eftersom då har de olika magnetfälten hittat sina motsattser. Är inte 100% med på hur de fortsatte snurra.
Senaste länken fungerade förresten inte för mig :/
Någon frågade om man fick bygga motorer i grundskolan och det är vad jag har gjort i nionde klass. Tror nog att jag fått all hjälp jag behöver för att kunna skriva om elmotorn men...
för att störa lite till

Jag hade ju en tanke om att rotorn ska stanna efter en rotering eftersom då har de olika magnetfälten hittat sina motsattser. Är inte 100% med på hur de fortsatte snurra.
Senaste länken fungerade förresten inte för mig :/
Re: Elmotorn, hur funkar den?
> Är inte 100% med på hur de fortsatte snurra.
Du har fått flera svar på det. Och det borde vara ganska tydligt om
du bara försöker lite...
> Senaste länken fungerade förresten inte för mig
Den där Chalmers länken ?
Nej, det verar vara någon skitsida som kräven en plugin som inte jag heller hade...
Du har fått flera svar på det. Och det borde vara ganska tydligt om
du bara försöker lite...
> Senaste länken fungerade förresten inte för mig
Den där Chalmers länken ?
Nej, det verar vara någon skitsida som kräven en plugin som inte jag heller hade...
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Efter noggranna läsningar av detta inlägg så har jag en hypotes om roteringen funkar.
"Det är riktigt att den skulle fastna men om du tittar på rotorn som metallblecken ligger an mot så ser du att den består av två halvor! När den roterar så växlar alltså spolens magnetfält riktning! Alltså Kommer den inte "fastna" utan fortsätter runt hela tiden!"
Så när rotorn snurrar så byter rotorns magnetfält plats! Alltså blir syd nord och vice versa vilket leder till att den måste fortsätta snurra.
Detta leder dock till ännu en fråga. Varför byter rotorns magnetfält riktning?
"Det är riktigt att den skulle fastna men om du tittar på rotorn som metallblecken ligger an mot så ser du att den består av två halvor! När den roterar så växlar alltså spolens magnetfält riktning! Alltså Kommer den inte "fastna" utan fortsätter runt hela tiden!"
Så när rotorn snurrar så byter rotorns magnetfält plats! Alltså blir syd nord och vice versa vilket leder till att den måste fortsätta snurra.
Detta leder dock till ännu en fråga. Varför byter rotorns magnetfält riktning?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34950
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elmotorn, hur funkar den?
¤@%#/"!!!!!!
Jag fattar inte
Jag är med så långt varför den rör på sig ett varv men inte mer
Jag fattar inte

Jag är med så långt varför den rör på sig ett varv men inte mer

Re: Elmotorn, hur funkar den?
Du matar ju med likspänning så + och - byter ju plats varje halvvarv och då byter ju oxå rotorns N och S plats!
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Ok, nu ska vi se om jag inte är helt dum i huvudet...
Så när rotorn har snurrat ett halvt varv så är alla spänningar utjämnade(?) Då byter rotorns Nordpol och Sydpol plats vilket leder till att den måste snurra ett till halvt varv osv. processen upprepas. Har jag rätt?
Men då till nästa fråga som skapas då, varför byter N och S plats?
Så när rotorn har snurrat ett halvt varv så är alla spänningar utjämnade(?) Då byter rotorns Nordpol och Sydpol plats vilket leder till att den måste snurra ett till halvt varv osv. processen upprepas. Har jag rätt?
Men då till nästa fråga som skapas då, varför byter N och S plats?
Re: Elmotorn, hur funkar den?
För att då den roterar så ska den byta polaritet så att de som var N ska bli S. Så det kan inte vara helt runda släpringar utan de måste vara uppdelade så att de kan byta polaritet.
så här kommer de att vilja stå
Vid den tredje "illustrationen" så ska polariteten ändras då blir det som i den första och andra "illustrationen"
Det som händer i de här skeden kallas repellation och attraktion.
Kod: Markera allt
S| N ( ) S |N
Kod: Markera allt
N|N( )S|S
---------------
N(
N| |S
)S
---------------
)N
N| |S
S(
---------------
N|N( )S|S
Det som händer i de här skeden kallas repellation och attraktion.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34950
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Strömupptagarna (brush på bilden nedan) till spolen (coil) består av två bleck som roterar med spolen. Halva varvet går strömmen åt ena hållet i spolen (rotorn på fackspråk) och ger ett magnetfält. När rotorns Nord möter magnetens Nord har borsten (brush) kopplat in ström andra hållet i rotorn och Nord blir ju då Syd.

Här finns en hel del information:
http://hades.mech.northwestern.edu/wiki ... tor_Theory
Motorer har oftast flera lindningar för att ge en jämnare gång och då har varje lindning egna strömupptagare. Se bilden här nere, där har du kommutaorn (strömupptagaren närmast).


Här finns en hel del information:
http://hades.mech.northwestern.edu/wiki ... tor_Theory
Motorer har oftast flera lindningar för att ge en jämnare gång och då har varje lindning egna strömupptagare. Se bilden här nere, där har du kommutaorn (strömupptagaren närmast).

Re: Elmotorn, hur funkar den?
Fan vad härligt! Tror att jag fattar! Nu får jag hoppas att detta blir mitt sista inlägg
(i denna tråd iaf).
Ok! Så min motor består av två stycken delar där strömmen går via. Första gången så roterar denna motor sig så att det blir såhär:
N - S - N - S
Nu har ju dessa bitar som skickar ström,(metallbleck kallades dem?), bytt plats också. Då skiftar ju också magnetfältet och blir såhär:
N - N - S - S
De repellerar varandra och snurrar ännu ett halvt varv N - S - N - S
Sedan fortsätter det så!

Ok! Så min motor består av två stycken delar där strömmen går via. Första gången så roterar denna motor sig så att det blir såhär:
N - S - N - S
Nu har ju dessa bitar som skickar ström,(metallbleck kallades dem?), bytt plats också. Då skiftar ju också magnetfältet och blir såhär:
N - N - S - S
De repellerar varandra och snurrar ännu ett halvt varv N - S - N - S
Sedan fortsätter det så!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34950
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Skönt! Fyfan, tack för all hjälp. Höll på ge upp en stund där. Tack!
Ni borde förresten fixa ännu flera smilyes, denna räcker inte för att visa min tacksamhet
.
Ni borde förresten fixa ännu flera smilyes, denna räcker inte för att visa min tacksamhet

Re: Elmotorn, hur funkar den?
vad svårt det kan vara ibland! Precis så känner jag mig när det gäller att beräkna induktansen i min tråd om buck-converter.... jag fattar inte fast alla förklarat samma sak 10 gånger 
