Enklaste programmeringskortet för AVR?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Enklaste programmeringskortet för AVR?

Inlägg av PHermansson »

Jag har byggt ihop en enkel serieportsprogrammerare för AVR (http://electronics-diy.com/avr_programmer.php). Tanken var att använda denna för att programmera en Attiny45 i en krets med USB-anslutning (http://www.obdev.at/products/vusb/easylogger.html).
Detta fungerar naturligtvis inte, det blir fel vid programmering med PonyProg. Min misstanke är att de komponenter som är anslutna i målkretsen stör programmeraren, och jag har därför tagit loss processorn och satt dit en ic-hållare istället. För programmeringen har jag istället tänkt att använda en nollkraftshållare som kopplas ihop med serieportsprogrammeraren. Frågan är då vilka extra komponenter som behövs? Det räcker inte med bara processorn märker jag. Behövs ett motstånd på reset, en avkopplingskondensator, eller vad?
Nerre

Re: Enklaste programmeringskortet för AVR?

Inlägg av Nerre »

Du råkar inte ha en bärbar dator?

Det är ju så att RS-232 godtar spänning mellan 3 och 15 V, stationära datorer har traditionellt kört med +/- 12 V eftersom de spänningarna funnits från nätdelen. Men bärbara datorer har sällan nån 12 V så där brukar serieporten i värsta fall bara ha +/- 3.3 V. Det är godkänt enligt RS-232, men klarar inte att driva en sån där programmerare.

Just därför tycker jag det är mycket vettigare att köra med en parallellportsprogrammerare (för parallelporten har alltid 5 V).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nope, ingen laptop, en vanlig stationär med inbyggd serieport.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och du har kollat vilken spänning du får ut på serieporten?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag plockade isär D-suben där jag byggt in kretsen nu för att kolla att det såg bra ut, vilket det gjorde. Efter att ha skruvat ihop den testade jag igen, den läser, sedan skriver den och verifierar. Alldeles innan verifierering är klar kommer meddelandet "Write failed". Jag har extern matning till processorn på 5 volt. Reset på processorn går ned till 0 volt vid skrivning.
Nu testade jag igen och fick "Write successful".
Hmm, stabilt värre, men man kanske inte ska förvänta sig mer av en sådan enkel konstruktion. Får se hur det fungerar framöver, annars blir det till att skaffa en AVR ISP, en Bus Pirate eller testa det jag såg om att använda Arduinon som AVR-programmerare.
Hoffa_

Inlägg av Hoffa_ »

Jag byggde en programmerare för parallellporten efter ritningar på nätet. Den ansluter några pinnar från parallellporten till MISO, MOSI, SCK och Reset på AVR. Funkar tillsammans med programmerings-programvaran SP12 på PC. Funkar bra, åtminstone på mindre AVR.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det är inte värt allt huvudbry med hemmabyggda programmerare. PonyProg har jag aldrig fått att fungera till något, har provat både AVR och seriella EEPROM.

Köp ett STK500. Det är gammalt men idiotsäkert så länge man läser manualen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Eftersom du har fått ihop din isp programmerare hjälpligt så programmera en usbasp direkt, Enda diy programmeraren jag är nöjd med.
http://www.fischl.de/usbasp/
Skriv svar