Hur fungerar laddsystemet i bilen, det är fel på min bil.
Hur fungerar laddsystemet i bilen, det är fel på min bil.
Jag har en Volvo V50 D2.0 från 2005, i torsdags förra vecka började jag höra ett vinande ljud som inte funnits där när motorn varit igång innan. Ljudet följde varvtalet på motorn upp till kanske 2.000rmp då man inte kunde urskilja det längre.
I fredags så fick jag batteri torsk, skaffade då ett annat batteri, dröjde inte länge fören även det hade gett upp. Fixade då ytligare ett batteri och samma resultat där också. Förvisso de batterier som jag ersatte med var på ca 20Ah mindre än original batteriet. Har provat att ladda original batteriet och det har gått att göra några starter och åka ett tag sedan har det varit omöjligt att starta bilen pga av låg nivå i batteriet.
Nu har jag tid att felsöka, har inte haft det innan. Så jag tänkte först identifiera vilka komponenter som finns i bilen batteriladdsystem.
Batteri, generator, och regulator? Finns det en fältlindning på en bilgenerator eller har man permanentmagnet? Brukar laddregulatorn sitt inbyggt i generatorn så man måste byta hela klabbet när det är fel på nån av dem.
Tänkte det om det finns en fältlinding, styrs den ifrån laddregulatorn?
Det verkar så att generatorn inte orkar lämna tillräckligt med ström och vid låga varv lämnar den typ inget alls.
Det slutar väl med att jag måste lämna in bilen(:doubt:), men det kan vara kul att veta lite hur det funkar ändå.
I fredags så fick jag batteri torsk, skaffade då ett annat batteri, dröjde inte länge fören även det hade gett upp. Fixade då ytligare ett batteri och samma resultat där också. Förvisso de batterier som jag ersatte med var på ca 20Ah mindre än original batteriet. Har provat att ladda original batteriet och det har gått att göra några starter och åka ett tag sedan har det varit omöjligt att starta bilen pga av låg nivå i batteriet.
Nu har jag tid att felsöka, har inte haft det innan. Så jag tänkte först identifiera vilka komponenter som finns i bilen batteriladdsystem.
Batteri, generator, och regulator? Finns det en fältlindning på en bilgenerator eller har man permanentmagnet? Brukar laddregulatorn sitt inbyggt i generatorn så man måste byta hela klabbet när det är fel på nån av dem.
Tänkte det om det finns en fältlinding, styrs den ifrån laddregulatorn?
Det verkar så att generatorn inte orkar lämna tillräckligt med ström och vid låga varv lämnar den typ inget alls.
Det slutar väl med att jag måste lämna in bilen(:doubt:), men det kan vara kul att veta lite hur det funkar ändå.
Re: Hur fungerar laddsystemet i bilen, det är fel på min bil.
Fältlindning. Regulatorn sitter nästan säkert i generatorn, det vinande ljudet kan ha varit kolen som kastade in handduken. Mät spänningen på batteriet, med motorn i gång skall den vara över 14V. Regulatorn brukar sitta med ett par skruvar på 'gaveln' på generatorn. Kolen troligen i regulatorn, man byter allt som en enhet. Koppla bort batteriet innan du skruvar bort regulatorn så du inte kortsluter allt.
/halle
/halle
Det lönar sig nästan aldrig att mockla med det själv, brukar inte bli så dyrt hos en vettig bilelektriker, dessutom får du garanti på jobbet.
Det första du bör kontrollera är generatoremmen.
Tänds laddningslampan när du slår på tändningen?, den kan ju vara trasig också.
Det första du bör kontrollera är generatoremmen.
Tänds laddningslampan när du slår på tändningen?, den kan ju vara trasig också.
Har mätt spänningen över batteriet, startar bilen, ca 12.5 volt, 5 minuter senare är spänningen nere på ca 12.2 och den forsätter droppa, varvar man motorn så kommer spänningen upp en aning för att sedan dyka när motorn går på tomgång igen.
Du tror att det är kolen som gett upp, lämnar man inte den gamla generatorn som inbyte och får lägre pris eller?
Du tror att det är kolen som gett upp, lämnar man inte den gamla generatorn som inbyte och får lägre pris eller?
TomasL: jo du har väl rätt, det är ju inte direkt gott om plats i motorhuven.
Dyrt sätt, oftast, men inte alltid, så är kolhållaren integrerad med regulatorn, vilket iofs är relativt enkel att byte på de flesta generatorer.Du tror att det är kolen som gett upp, lämnar man inte den gamla generatorn som inbyte och får lägre pris eller?
Dock är det lämpligt att svarva kommunatorn samtidigt, vilket kan vara lite svårt utan rätt verktyg.
Vissa generatorer är dock så konstruerade så man inte helt enkelt kan byta kolen mm, då får man ta isär generatorn, ofta löda loss lindningarna (massiv lödkolv erfordras) osv.
Sorry Orvar, missade det. I övrigt håller jag med Tomas.
Har haft flera V50 inne på jobbet med trasiga generatorer.
Generatorn är under dimensonerad och Volvo har förlängd garanti på detta.
Det som händer är att alla diodrar går sönder.
Så kontaktar du volvo så bör du få ny generator som är på 150A.
Och om du har tur får du arbete gratis också, annars får du byta själv.
Ring Volvo.
Generatorn är under dimensonerad och Volvo har förlängd garanti på detta.
Det som händer är att alla diodrar går sönder.
Så kontaktar du volvo så bör du få ny generator som är på 150A.
Och om du har tur får du arbete gratis också, annars får du byta själv.
Ring Volvo.
tack för ett givande inlägg..... 

Ja det är ett standardfel på dieslarna, en arbetskamrat har en 07, fick
generatorn utbytt gratis.
Kjelle
generatorn utbytt gratis.
Kjelle
Har precis talat med nån på volvo, tyvärr så har policyn att byta generator pga fel gått ut i juli 2008, nu skulle det kosta 5000:- nånting att få det gjort. 

Kolla vad Biltema tar för en generator, eller kolla med närmsta skrot.
Om det tex är en Bosch så finns chansen att den används till andra bilar också så det kan vara ide att kolla tillverkarens nummer och korssöka då reservdelar kan skilja ganska mycket mellan olika bilmärken. Du ska ju naturligtvis ha tag på en av de nyare som håller 
Om det är diodbryggan som gått så kan det gå att byta den och svårigheten varierar från "inte alls illa" till "fyfan vad har jag gett mig in på".

Om det är diodbryggan som gått så kan det gå att byta den och svårigheten varierar från "inte alls illa" till "fyfan vad har jag gett mig in på".