Logga temp luftfuktighet och vikt till cf minne

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
dykan

Logga temp luftfuktighet och vikt till cf minne

Inlägg av dykan »

Hej skulle vilja logga Temratur luftfuktighet och vikt till ett cf alt usb minne (tror CF är lättast) eller skall man använd något av de mindre minnen som finns?

1) Antar att det är lättast att logga med en pic men vilken?
Om man mäter vikten med en lastcell/töjtrådsgivare är det lönt att försöka utan kompensering +- mating

Vill kunna logga 3ggr per dygn i en månad och köra på batteri ett eller två 9 volt som man sänker till +-5 volt eller vad PIC kretsen vill ha.

2) hur skriva till minnes kort smidigt? tips motages tacksamt?

3) ngn som har en lösning på att väcka en krets två tre ggr per dygn och sedan gå i sparläge i mellan?

4) är en digital temp krets att föredra eller kan man använda en ntc ptc med +- 0,5grader (utomhus temp -20-+35)

5) mäterman luft fuktighet med en resistiv "elfa 73-026-65" eller bör man ha något exaktare är mer ute efter om det är klart eller mulet?
har funderat på att mäta nederbörd men då svävar det ut och kan inte vara passivt mellan mätningarna.

:humm: hoppas på lite ideer för jag är ny på PIC området... men entusiastisk!!
limpan4all

Re: Logga temp luftfuktighet och vikt till cf minne

Inlägg av limpan4all »

SD minnen är absolut enklast att jobba med, detta då dom har SPI interface "rakt av" bara 4 pinnar samt matning.
3st l,5V litiumceller är nog bäst, men en enda CR2032 borde räcka om det hela gör korrekt.
Fast en Hobo Rh/temp 76-708-39 gör ju jobbet rakt av och kostar betydligt mindre än vad du kommer att få lägga ned, tiden oräknad...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

1a) Antar att det är lättast att logga med en PIC men vilken?
Det finns AVR också, och den har linjärt minne utan en massa bankuppdelningar.

1b) Om man mäter vikten med en lastcell/töjtrådsgivare är det lönt att försöka utan kompensering +- mating.
Vad menar du?

1c) Vill kunna logga 3 ggr per dygn i en månad och köra på batteri ett eller två 9 volt som man sänker till +-5 volt eller vad PIC kretsen vill ha.
Borde gå.

2) Hur skriva till minnes kort smidigt? tips mottages tacksamt?
Kolla efter flashminnen med SPI interface istället för CF/USB. T.ex SD-kort.

3) Någon som har en lösning på att väcka en krets 2-3 ggr per dygn och sedan gå i sparläge i mellan?
Stäng av med en transistor för externa saker, MCUn kan gå i viloläge bara genom att ge ett kommando.

4) Är en digital temp krets att föredra eller kan man använda en NTC, PTC med +/- 0,5 grader (utomhus temp -20 .. +35)
Beror på vilken precision man siktar på.

5a) Mäter man luftfuktighet med en resistiv "ELFA 73-026-65" eller bör man ha något exaktare är mer ute efter om det är klart eller mulet?
Klart eller mulet beror på moln ;)
Om det är grova uppskattningar borde 73-026-65 duga.

5b) Har funderat på att mäta nederbörd men då svävar det ut och kan inte vara passivt mellan mätningarna.
Sätt ut ett prototypkretskort där ev kontakt mellan banorna triggar en I/O ingång som väcker MCUn. Sedan kan nederbörden mätas med annan metod.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Dykan:
Jag tog mig friheten att lägga in "1)" osv i ditt inlägg så det går lättare att svara.

1) Någon som har lagom många in/utgångar. Kolla på http://www.microchip.com . Där finns tabeller som visar vad de olika PIC-kretsarna har.
2) Det beror på valet av programmeringspråk. Kika efter färdiga rutiner på nätet för det språk du väljer.
3) Många PIC-kretsar kan gå ner i vila. Titta i databladet under "Power-managed mode".
4) Det beror på hur hög upplösning/noggrannhet mm man vill ha av temperaturen. NTC och PTC är väldigt enkla att "läsa av" med en analog ingång, men t.ex en 1wire-temperatursensor (DS1820 och liknande) är smidigare om det är lång väg mellan temperatursensor och PIC. 1wire-sensorer ger även temperaturen "direkt", jämfört med en NTC eller PTC som ger en spänning i förhållande till temperaturen och denna är inte helt linjär. Det behövs nästan en tabell för att få det bra.
5) Samma svar som för 4an.

Om du inte har programmerat PIC eller AVR innan så skulle jag inte rekommendera det här som första-projekt.
Börja isåfall i stället att koppla in några knappar och lysdioder till PIC-kretsen och gör mindre program först.
Det vanligaste första-programmet brukar vara att blinka en lysdiod. Låter kanske jättesimpelt,
men även här så kräver det att man förstår grunderna och vet ungefär hur man hittar i databladen.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Angående inkoppling av töjningssensor så förklarade de rätt OK i den här videon (dom kör med AVR):

Ganska coolt faktiskt att räkna burkar på det viset.
Du kanske kan köpa en billig brevvåg från ebay och modifiera, fast jag vet inte om det är lätt.

edit: Jag köpte två små vågar från ebaylänken ovan... Blir kul att öppna och se hur dom fungerar. Nu har dom förövrigt höjt priset, jag betalade $7.50 eller liknande (100kr med frakt för två stycken).
Skriv svar