Elmotorn, hur funkar den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kramash

Elmotorn, hur funkar den?

Inlägg av Kramash »

Nu är det så att jag ska skriva någon/några sidor om hur elmotorn fungerar som skolarbete på tekniken. Jag har sökt på nätet men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, vad är det som gör att rotorn roterar? Elektromagnetism utnyttjas står det men inte mer. Detta verkar som rätt forum att ställa frågan på men kanske inte rätt avdelning så en mod kan gärna flytta på denna tråd om den är fel placerad.

Och för att inte göra saker så komplicerade så är det en sådan här motor vi snackar om.
http://www.peros.se/Bilder.el/elmotor7.gif

Tack på förhand!
Kramash

Re: Elmotorn, hur funkar den?

Inlägg av Kramash »

Få se om jag hajar elmotorer nu. Elmotorn utnyttjar elektromagnetism vilket är när el skickas genom en ledning(i mitt fall koppartråd) som befinner sig i ett magnetfält(de två magneterna i mitt fall). När detta sker så bildas ett magnetiskt fält runt tråden. Detta utnyttjas i elmotorer genom att magnetfältet som skapas runt tråden dras till de olika polerna(?).

Men borde den inte stanna då på en plats? Vad är det som gör att den fortsätter snurra?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Strömmen ligger inte på hela tiden på lindningen, när rotorn snurrar får kolen kontakt med nästa lindning osv.
Kramash

Inlägg av Kramash »

Va?
Kenson

Inlägg av Kenson »

När metallblecken på rotorn får ström blir spolen en elektromagnet med en Nord och Sydända! Då början den rotera mot sydpolen och nordpolen. Det är riktigt att den skulle fastna men om du tittar på rotorn som metallblecken ligger an mot så ser du att den består av två halvor! När den roterar så växlar alltså spolens magnetfält riktning! Alltså Kommer den inte "fastna" utan fortsätter runt hela tiden!
Kramash

Inlägg av Kramash »

Tack för all hjälp, en sista fråga dock. Vad är metallblecken? Är det vad jag skulle kalla kopparplåt eller koppartejp?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Japp.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Njae, det är kol. Men om man tittar på mindre experimentmotorer så kan de vara kopparbläck som ligger mot släpringarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har ni inte fått bygga elmotorer på tekniken?
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Här kan du läsa och dra i lite reglage för att se vad som händer. Klicka först på 'magnetic' och se till så att du förstår hur ledare i magnetfält beter sig etc. Gå sedan över till 'DC-Current' och kolla på den motorn. Den är inte helt lik din motor. Hoppas det hjälper.

http://webfiles.portal.chalmers.se/et/F ... kraft.html
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Xynter: utgick ifrån att han pratade om motorn på bilden men i kommersiella motorer så brukar det vara kol ja.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Henry: Ok, jag kollade inte ens på bilden utan antog att det var en vanlig motor, inte en experiment motor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju en vanlig DC-motor, så som åttondeklassare for sno ihop dem på skolorna. Principen är ju exakt som vilken permanentmagnetmotor som helst.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

"Det är ju en vanlig DC-motor, så som åttondeklassare for sno ihop dem på skolorna. Principen är ju exakt som vilken permanentmagnetmotor som helst."

Ändra får till fick. Inte ens jag som är relativt "ny" ut från skolan (student 2000) fick komma i närheten av att bygga nåt sånt i låg/mellan/hög.
I gymnasiet på min el-linje fick vi labba ihop lite mer, men det var ju en sån linje.
Skriv svar