Elmotorn, hur funkar den?
Elmotorn, hur funkar den?
Nu är det så att jag ska skriva någon/några sidor om hur elmotorn fungerar som skolarbete på tekniken. Jag har sökt på nätet men jag förstår inte riktigt hur det fungerar, vad är det som gör att rotorn roterar? Elektromagnetism utnyttjas står det men inte mer. Detta verkar som rätt forum att ställa frågan på men kanske inte rätt avdelning så en mod kan gärna flytta på denna tråd om den är fel placerad.
Och för att inte göra saker så komplicerade så är det en sådan här motor vi snackar om.
http://www.peros.se/Bilder.el/elmotor7.gif
Tack på förhand!
Och för att inte göra saker så komplicerade så är det en sådan här motor vi snackar om.
http://www.peros.se/Bilder.el/elmotor7.gif
Tack på förhand!
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Få se om jag hajar elmotorer nu. Elmotorn utnyttjar elektromagnetism vilket är när el skickas genom en ledning(i mitt fall koppartråd) som befinner sig i ett magnetfält(de två magneterna i mitt fall). När detta sker så bildas ett magnetiskt fält runt tråden. Detta utnyttjas i elmotorer genom att magnetfältet som skapas runt tråden dras till de olika polerna(?).
Men borde den inte stanna då på en plats? Vad är det som gör att den fortsätter snurra?
Men borde den inte stanna då på en plats? Vad är det som gör att den fortsätter snurra?
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Strömmen ligger inte på hela tiden på lindningen, när rotorn snurrar får kolen kontakt med nästa lindning osv.
Re: Elmotorn, hur funkar den?
När metallblecken på rotorn får ström blir spolen en elektromagnet med en Nord och Sydända! Då början den rotera mot sydpolen och nordpolen. Det är riktigt att den skulle fastna men om du tittar på rotorn som metallblecken ligger an mot så ser du att den består av två halvor! När den roterar så växlar alltså spolens magnetfält riktning! Alltså Kommer den inte "fastna" utan fortsätter runt hela tiden!
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Tack för all hjälp, en sista fråga dock. Vad är metallblecken? Är det vad jag skulle kalla kopparplåt eller koppartejp?
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Njae, det är kol. Men om man tittar på mindre experimentmotorer så kan de vara kopparbläck som ligger mot släpringarna.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34950
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Här kan du läsa och dra i lite reglage för att se vad som händer. Klicka först på 'magnetic' och se till så att du förstår hur ledare i magnetfält beter sig etc. Gå sedan över till 'DC-Current' och kolla på den motorn. Den är inte helt lik din motor. Hoppas det hjälper.
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/F ... kraft.html
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/F ... kraft.html
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Xynter: utgick ifrån att han pratade om motorn på bilden men i kommersiella motorer så brukar det vara kol ja.
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Henry: Ok, jag kollade inte ens på bilden utan antog att det var en vanlig motor, inte en experiment motor.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34950
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elmotorn, hur funkar den?
Det är ju en vanlig DC-motor, så som åttondeklassare for sno ihop dem på skolorna. Principen är ju exakt som vilken permanentmagnetmotor som helst.
- FormerMazda
- Inlägg: 6445
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Elmotorn, hur funkar den?
"Det är ju en vanlig DC-motor, så som åttondeklassare for sno ihop dem på skolorna. Principen är ju exakt som vilken permanentmagnetmotor som helst."
Ändra får till fick. Inte ens jag som är relativt "ny" ut från skolan (student 2000) fick komma i närheten av att bygga nåt sånt i låg/mellan/hög.
I gymnasiet på min el-linje fick vi labba ihop lite mer, men det var ju en sån linje.
Ändra får till fick. Inte ens jag som är relativt "ny" ut från skolan (student 2000) fick komma i närheten av att bygga nåt sånt i låg/mellan/hög.
I gymnasiet på min el-linje fick vi labba ihop lite mer, men det var ju en sån linje.