EN gång i tiden när jag jobbade inom försvarsindustrin så hade vi ett gäng kretskort i en ganska ny konstruktion som mätte på tok för höga brusvärden. Problemet hade funnits och man hade bytt en op-förstärkare för att få korrekta mätvärden. Nu så hade 100% av korten åt h-e för höga brusvärden och det funkade inte att byta op-förstärkarna.
Jag hade en form av praktikanställning och ingen formell utbildning annat än hobbyintresset varvid man ignorerade mina åsikter om komponentvalen. Till slut så bytte jag ett par motstånd i Mohm klassen tvärtemot för att överbevisa duktiga herrarna och brusnivån sjönk typ 100ggr. Väldigt snabbt så förklarade man att jag hade fel. 3dagar senare så kommer konstruktören och säger att de gått igenom konstruktionen och hittat felet. Det var inte lätt men de fick ju slå sina kloka huvuden ihop för att komma fram till att byta ett motstånd. Det råkade vara exakt samma och till exakt samma värden men det förnekade dom bestämt.....
Jag förklarade att det fanns ingen anledning till att ha så höga resistanser på något som skulle klara sig i drygt 10 sekunder. Det skulle bara göra konstruktionen onödigt störnings och esd känslig. Men återigen fick jag höra hur fel jag hade tills en provskjutning hos en kund resulterade i +80% defekta produkter på grund av esd skador uppkomna under transport o torrt väder av färdiga produkter. Sedan kom det en total omkonstruktion.....
Nu ser jag flera värden på motstånd runt 500-1000k och funderar på om detta i kombination med den "öppna" mottagliga konstruktionen på labbrädan är orsaken till bruset