Ska försöka förklara vad jag försöker göra, så ska vi se om någon har några bra idéer.
Jag har en s.k. syncrotransmitter. Det är som jag förstår det en liten motor, där man matar rotorn med växelström (i mitt fall 26V 400hz).
På de tre statorlindningarna (s1-3) får man då ut växelström på ca 11.5V. Dessa tre utgångar är fasförskjutna beroende på vilken vinkel som motorn står i. Detta används inom precisionsinstrument för att läsa av en exakt position (vinkelgivare).
Länkar in två bilder för att göra det hela tydligare:

Det jag vill göra är att läsa av denna position och få ut vinkeln. Första idén var att likrikta utgångarna, och sedan jämföra likspänningen mellan de tre stator-utgångarna. Detta medför dock ett problem, eftersom jag då kan få ut exakt samma resultat på två positioner.
Med detta i åtanke så kom jag fram till att jag förmodligen måste stanna kvar vid växelspänning och på något sätt jämföra fasernas förskjutning.
Frågan är hur detta skall gå till? Min förhoppning är att komma fram med en lösning där jag kan läsa av vinkeln och skicka denna till datorn via USB.
Några idéer?