Dra ett relä trådlöst från PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gripner

Dra ett relä trådlöst från PC

Inlägg av gripner »

Skulle behöva dra ett relä trådlöst via en PC, PC:n har USB samt rs232. Vad finns för färdiga/halvfärdiga lösningar ?

Allternativt skulle man kunna dra reläet från en egen enhet, dvs inte använda min PC. kan zigbee vara något?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Dra ett relä trådlöst från PC

Inlägg av FormerMazda »

"Dyrt" men fungerande och enkelt:
Tellstick och Nexa.
gripner

Inlägg av gripner »

hittade detta
http://www.relaypros.com/mm5/merchant.m ... _Bluetooth

någon som har erfarenhet av det ?

Vad är dyrt?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vad som är dyrt vet ju bara du när det är du som ska köpa prylarna sen.

Ge oss mer info om vad du ska ha det till, och vilka förutsättningar du har. Då kan vi hjälpa dig lättare.
Blåtandsgrejen du länkade till var absolut intressant, men som sagt så vet man ju inte alls om det är ett bra tips eftersom vi inte vad den ska vara till.
gripner

Inlägg av gripner »

som jag skrev i första inlägget,

från min PC vill jag kunna dra ett relä trådlöst. PCn har usb samt rs232 portar.

skall slå av/på en lampa (230v)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Tydligen kan du i alla fall betala $174 för blåtandkortet. För den summan borde du kunna köpa FormerMazdas förslag på Tellstick och Nexa. Då kan du ju lätt styra det från en annan fjärr än datorn också.

Du har glömt nämna räckviddskrav, men duger blåtandräckvidd så duger nexa också.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Som ristomemo sa, då fixar ju tellstick och nexa biffen.

Tellsticken ansluts till USB, sen finns det en del programvaror att fjärrstyra med och schemalägga med.
Nexa finns ju både för infällt montage, och sätta direkt i uttaget-montage. Antingen AV/PÅ eller dimmer. Dessutom medföljer fjärr om du vill "överstyra" datorn.
Summa för det borde inte bli mer än 1000kr.

Räckvidden är ok med tellsticken, men en kabelstump istället för inbyggda antennen ökar avståndet avsevärt!
gripner

Inlägg av gripner »

skulle vara intressant att köra på min laptop oxå, då kommer man ibland befinna sig utanför radio kontakt, har nexa problem att återuppta kontakten snabbt när man är innom radio räckvid igen?

Blåtand kan det ju även om det kanske tar någon sekund.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kör på vad som helst som har USB och nån typ av operativ. Mjukvara finns till "allt" vad jag kunnat läsa mig till.

Nexa och dylikt fungerar utan ständig kontakt. Du skickar bara order, och är prylarna inom räckvidd så lyder dom den ordern tills en annan order kommer.
Med andra ord, säg åt nexan via tellstick att tända lampan, res till kina och hem igen med datorn, lampan kommer lysa hela tiden ändå tills du säger åt den att släckas.

Med tellstick och mjukvaran switchking kan du ha tändning/släckning synkat med blåtandstäckning. Alltså att lampan tänds när du kommer inom räckvidd med en blåtandsmobil till datorn, och släcks när täckningen försvinner.

Läs om tellstick: http://www.telldus.se/
Läs om switchking: http://www.switchking.se/

Nej, jag har ingenting för att tipsa om ovan nämnda märken eller företag, tycker bara dom är bra och tipsar därför.
Skriv svar