Mer utförlig förklaring:
Jag håller på att ersätta elektroniken i några LED-paneler. Allt är klart förutom själva drivningen.
Varje slinga i LED-panelerna är kopplad såhär: "Anslutning jag kommer åt"----110ohm----LED1---LED2---GND.
Det finns flera likadana kedjor som ska styras individuellt och som alla har gemensam GND.
Jag kan inte bryta dessa GND. Alltså kan jag inte använda en vanlig transistorswitch.
"Anslutningen jag kommer åt" ska kopplas till 6V för att ge rätt ljus.
En PIC-krets ska styra drivningen, därför kan jag inte använda 6V "hela vägen".
Relän går inte heller, eftersom LED-panelerna ska styras med PWM.
Jag har totalt hjärnsläpp på hur man löser det (utan FET) på enklast sätt.
Det jag testat hittills:
Jag kopplade därför upp en spänningsföljare bestående av en BC547 på labplattan.
+5V (direkt, bara som test) till Basen. Kollektor till +6V. Emitter till en sådan LED-slinga som jag beskrev i förra stycket.
110 ohm borde ge 40mA till LED-slingan, men jag tyckte de lös lite för svagt så jag mätte: 12mA. Hm...
Dessutom får jag ett hemskt högfrekvent rippel på nästan 0,8V över LED-slingan.
Spänningsföljare brukar ha "förbrukaren" på kollektor-sidan och motståndet på emitter-sidan.
Kan det var därför det blir fel? Men ripplet då? Jag lyckas inte zooma tillräckligt på mitt 10MHz-oscilloskop för att kunna se vågformen..
Rev därför den kopplingen och blandade in en BC557:
Kod: Markera allt
+6V
o
|
+----------+
| |
R2 _|_
| / E |
+---R3---B | BC557
_|_ \_C_|
/ C | |
IN o--R1---B | +-------o UT
\_E_|
| BC547
|
o
GNDInte så illa, men den blir förskräckligt känslig. Ett finger på någon sida av R3 och den fungerar som touch-knapp.
Jag är lite dålig på att räkna på PNP-transistorer (främst när det gäller bas-strömmen),
men jag har inte fått det att fungera utan att vara så enormt känsligt.
En annan tanke jag haft är att enbart använda en BC557:
PIC-krets-utgång till motstånd och vidare till basen. Emitter till 6V och Kollektor till LED-slingan.
Men då går väl dessa 6V "igenom" PIC-kretsen när dess utgång är låg, så det blir inte heller bra.
Det känns som att det går att lösa det här enkelt,
men i det här fallet är det just orden "lösa enkelt" som gör att jag fastnar.
Inverterad prestationsångerst eller nåt..