El till värme
El till värme
Har gått och tänkt på ett par saker.
Om vi säger att vi kanske har ett 9volts batteri eller två 1,5 batterier och ur dom vill få ut värme.
Hur skulle det göras på enklast sätt. Värmen jag vill ha är lite som en miniatyr golvärme slinga.
Alltså en tråd/sladd/kabel som blir varm. För att skapa värme av el så om jag har förstått det rätt
så måste det skapa ett motstånd som i en glödlampa.
Så skulle gärna vilja ha tips och ider om hur man skulle kunna genomföra det.
Om vi säger att vi kanske har ett 9volts batteri eller två 1,5 batterier och ur dom vill få ut värme.
Hur skulle det göras på enklast sätt. Värmen jag vill ha är lite som en miniatyr golvärme slinga.
Alltså en tråd/sladd/kabel som blir varm. För att skapa värme av el så om jag har förstått det rätt
så måste det skapa ett motstånd som i en glödlampa.
Så skulle gärna vilja ha tips och ider om hur man skulle kunna genomföra det.
-
danielr112
-
Mindmapper
Re: El till värme
Du är väldigt luddig i din beskrivning. Ett kanske 9V eller 1,5V batteri kan inte belastas så mycket innan energin tar slut.
Om du börjar med att ange hur mycket effekt du vill ta ut. Jämför med en 3W lampa eller en 1kW vattenkokare. När du vet på ett ungefär hur mycket effekt du vill ha, då räknar du med effektlagen P=U*I vilken ström som behövs. När du vet ström och spänning så kan du använda ohms lag för att ta fram resistansen. Om du sedan ska använda resistorer eller tråd för att få värmen beror på. Jag har de ggr jag gjort värmekällor ofta börjat med tråd men i slutänden så har det blivit resistorer som blivit den slutgiltiga lösningen. Men det beror mycket på var/hur det ska användas. Ska du bara ha små effekter så är en tjock motståndstråd inte så händig, men den kan även visa sig vara jättepassande.
Om du börjar med att ange hur mycket effekt du vill ta ut. Jämför med en 3W lampa eller en 1kW vattenkokare. När du vet på ett ungefär hur mycket effekt du vill ha, då räknar du med effektlagen P=U*I vilken ström som behövs. När du vet ström och spänning så kan du använda ohms lag för att ta fram resistansen. Om du sedan ska använda resistorer eller tråd för att få värmen beror på. Jag har de ggr jag gjort värmekällor ofta börjat med tråd men i slutänden så har det blivit resistorer som blivit den slutgiltiga lösningen. Men det beror mycket på var/hur det ska användas. Ska du bara ha små effekter så är en tjock motståndstråd inte så händig, men den kan även visa sig vara jättepassande.
Det hela går ut på att jag ska göra en skosula med värme i.
Men bara mycket enkel eftersom det är en skoluppgift så jag tänkte att jag skulle söka hjälp här om vad som skulle vara bra att använda för att få värme i en sko sula ut ur ett par batterier!
Men bara mycket enkel eftersom det är en skoluppgift så jag tänkte att jag skulle söka hjälp här om vad som skulle vara bra att använda för att få värme i en sko sula ut ur ett par batterier!
Har inte folk här gjort eluppvärmda sockar och liknande tidigare? Sök så tror jag att du finner..
Jag har praktisk erfarenhet av detta...
9 volt kommer aldrig fungera, batterierna kan inte lämna nog hög ström.
4 st AA är vad som rekommenderas, seriekoppla och dra ca 500 mA ur dem då får du ca 2,5-3 watt vilket räcker bra. Du måste nästan ha laddningsbara batterier för att få bra driftstid.
9 volt kommer aldrig fungera, batterierna kan inte lämna nog hög ström.
4 st AA är vad som rekommenderas, seriekoppla och dra ca 500 mA ur dem då får du ca 2,5-3 watt vilket räcker bra. Du måste nästan ha laddningsbara batterier för att få bra driftstid.
Jag har färdiga värmesulor från Calesco tror jag det är, etrt batteripack med två AA runt varje ben, effekt på 1,5W eller så, blir inte varmt direkt, men håller bort kylan, alltså precis som man vill ha det. Har räddat många mekstunder i garaget på kallt betonggolv. Utan sulor klarar jag inte många minuter då jag är extremt köldkänslig.
-
Mindmapper
Du ger inte sken av det i din första mening!JonasO skrev:....eftersom det är en skoluppgift så jag tänkte att jag skulle söka hjälp här ...
Det var inte meningen att du skulle lösa det själv då?JonasO skrev:Har gått och tänkt på ett par saker..
Jag vet inte vad jag ska svara på du Mindmappers inlägg...
Men hur brukar du lösa ett problem som du inte har nån aning om hur det ska lösas. Jag sökte runt och hittade just den här sidan. Frågade om ni kunde ge tips. Det gjorde ni också så mycket att jag nu kommer klara det till och med! Det tackar jag verkligen för!
Sen om du tycker detta är ett olämpligt sätt att lösa min skoluppgift så kan du ta det med min lärare. För kommer absolut att uppge mina källor och då är elektronikforumet en perfekt källa!
Kontakta mig om du villa ha min lärares uppgifter!
Tackar alla som har hjälpt mig! Återkommer säkert för fler frågor om det är okej
Men hur brukar du lösa ett problem som du inte har nån aning om hur det ska lösas. Jag sökte runt och hittade just den här sidan. Frågade om ni kunde ge tips. Det gjorde ni också så mycket att jag nu kommer klara det till och med! Det tackar jag verkligen för!
Sen om du tycker detta är ett olämpligt sätt att lösa min skoluppgift så kan du ta det med min lärare. För kommer absolut att uppge mina källor och då är elektronikforumet en perfekt källa!
Kontakta mig om du villa ha min lärares uppgifter!
Tackar alla som har hjälpt mig! Återkommer säkert för fler frågor om det är okej
Nu för tiden så har man varken läroböcker eller behöver lära sig något själv i skolan. Det enda man behöver lära sig är att fråga andra... frågan är hur det kommer att fungera då vi "gamla" är utdöda och det bara finns frågeställare kvar på planeten och ingen som kan leverera det färdiga svaret.
I vilket ämne utförs den här uppgiften? Fysik eller "nätsurfning", eller kanske svenska?
I vilket ämne utförs den här uppgiften? Fysik eller "nätsurfning", eller kanske svenska?
Det vet jag inte riktigt om det stämmer...
Var senast i skolan idag så känner mig som en expert på området
-
Mindmapper
Vad jag vänder mig mest emot är att du i första posten ger sken av att det här är något du själv gått och funderat på. Att det är en skoluppgift kommer först senare. Läraren vill säkert att ni ska fundera och komma på en lösning själva. Jag tycker du kan be din lärare själv komma in i diskutionen och berätta syftet och hur han hade tänkt att ni ska lösa uppgiften.JonasO skrev:Men hur brukar du lösa ett problem som du inte har nån aning om hur det ska lösas. Jag sökte runt och hittade just den här sidan. Frågade om ni kunde ge tips. Det gjorde ni också så mycket att jag nu kommer klara det till och med! Det tackar jag verkligen för!
De flesta på forumet hjälper gärna till att lösa problem, men de flesta tycker nog att skoluppgifter inte ska lösas av forumet utan av eleverna. Många här tar betalt för sin kunskap men delar ändå med sig av sin kunskap här. Blir det för mycket läxhjälp och skoluppgifter kommer nog tonen här på forumet att bli en annan. Därför är det viktigt att de som använder forumet talar om om det är skoluppgifter, så att de som svarar själv får bestämma om de vill lösa skoluppgifter eller inte.
Eftersom du tyckte att det var lämpligt att jag hör med din lärare så hoppar jag på tåget, och tycker att du kan PM'a mig skolans, och lärarens namn ska jag höra vad han/hon säger!
I övrigt välkommen till forumet.
heh, det vet nog inte jag heller egentligen... har inte varit i skolan på över 20 år... men som gammal gubbe måste jag ju klaga på allt nytt och bre på om hur bra allting var förr i tidenDet vet jag inte riktigt om det stämmer...
Info som du kanske inte själv kan hitta som i detta fall vilken effekt som behövs kan ju kanske nämnas men vilken resistans på tråden du behöver får du räkna ut själv och det är väldigt enkelt. Om det är teknik, elektronik eller fysik som detta är en skoluppgift inom så bör ni kunna ohms lag speciellt om du går elektronik men om inte eller det är något annat program så fråga din lärare eller kolla upp i närmaste elektronikbok för den kommer du att ha stor nytta av framöver.
Hur mycket effekt du behöver ligger som sagt på runt 3W det ger hyfsad ok lagom värme för att hålla fötterna varma, en watt mer gör att det blir varmt och kan kanske bli för mycket om det är lite småvarmt ute eller om det är väldigt isolerade skor eller bottensula.
Som sagt ett 9V batteri är inte vägen att gå då de inte är bra på att ge den ström som behövs utan som sagt tex AA eller D batterier som ger 1.5V ifrån sig/styck eller för att få en lite bättre batteriekonomi uppladdningsbara batterier. Använder du tex Ni-Mh batterier som är vanligt förekommande och billiga så ligger deras medelspänning på ca 1.25V och runt 1.4V när de är nyladdade men detta sjunker rätt snabbt ner till runt 1.25 - 1.3V beroende på belastning och håller sig där rätt så stabilt en lite längre tid tills det börjar bli urladdat då detta sjunker rätt drastiskt. Det får dock inte gå mycket under 1V för då tar batteriet skada men detta gäller inte vanliga ej uppladdningsbara batterier.
Baserat på dessa uppgifter om önskad effekt och spänning på batterierna så kan du med ohms lag räkna ut vilken resistans motståndstråden behöver ha för att du skall få 3W i värme. Tunnare motståndstråd har en högre resistans/meter och en tjockare lägre resistans/meter så du behöver olika längd baserat på tjocklek på tråden för att få ett visst resistansvärde. 5 cm räcker tex inte långt att lägga på hela sulan om du vill ha värme överallt (vissa ger dock bara värme runt tårna) utan bara en liten del av den men tex 4 dm borde nog täcka hela sulan om man nu vil ha det så.
Sedan får du ev kolla upp vilken ström batterierna kan ge ifrån sig och kanske använda fler batterier seriekopplade för att minska strömmen som dras då spänningen ökas om resistansen är den samma (ohms lag) så att batterierna klarar av att lämna den ström som behövs under en lite längre tid så de hålls varma lite längre.
Hur mycket effekt du behöver ligger som sagt på runt 3W det ger hyfsad ok lagom värme för att hålla fötterna varma, en watt mer gör att det blir varmt och kan kanske bli för mycket om det är lite småvarmt ute eller om det är väldigt isolerade skor eller bottensula.
Som sagt ett 9V batteri är inte vägen att gå då de inte är bra på att ge den ström som behövs utan som sagt tex AA eller D batterier som ger 1.5V ifrån sig/styck eller för att få en lite bättre batteriekonomi uppladdningsbara batterier. Använder du tex Ni-Mh batterier som är vanligt förekommande och billiga så ligger deras medelspänning på ca 1.25V och runt 1.4V när de är nyladdade men detta sjunker rätt snabbt ner till runt 1.25 - 1.3V beroende på belastning och håller sig där rätt så stabilt en lite längre tid tills det börjar bli urladdat då detta sjunker rätt drastiskt. Det får dock inte gå mycket under 1V för då tar batteriet skada men detta gäller inte vanliga ej uppladdningsbara batterier.
Baserat på dessa uppgifter om önskad effekt och spänning på batterierna så kan du med ohms lag räkna ut vilken resistans motståndstråden behöver ha för att du skall få 3W i värme. Tunnare motståndstråd har en högre resistans/meter och en tjockare lägre resistans/meter så du behöver olika längd baserat på tjocklek på tråden för att få ett visst resistansvärde. 5 cm räcker tex inte långt att lägga på hela sulan om du vill ha värme överallt (vissa ger dock bara värme runt tårna) utan bara en liten del av den men tex 4 dm borde nog täcka hela sulan om man nu vil ha det så.
Sedan får du ev kolla upp vilken ström batterierna kan ge ifrån sig och kanske använda fler batterier seriekopplade för att minska strömmen som dras då spänningen ökas om resistansen är den samma (ohms lag) så att batterierna klarar av att lämna den ström som behövs under en lite längre tid så de hålls varma lite längre.