Hej alla!
Har ett litet problem med en PIC12F675...
Vill kunna starta min Mediacenter PC med fjärren och har därför skrivit ett litet program till en 12F675.
Programmet fungerar precis som jag vill när min krets är uppkopplad på labbplatta och programmeraren (Pickit2) är ansluten. Men när jag kopplar bort programmeraren blir tajmningen på samplingarna fel (fungerar inte varje gång jag trycker på power). Ändrade lite på tajmningen i programmet och då fungerar det även utan att programmeraren är ansluten (men inte med).
Men när jag sedan lödde upp kretsen på ett labbkort så slutade det att fungera igen...
Vill helst köra med ett minimalt antal komponenter och har därför valt att köra MCLR = OFF och använda den interna oscillatorn. Misstänker att det är den senare som driver lite i frekvens beroende på elektroniken runt om kring.
Så min fråga är, finns det några generella knep för att stabilisera upp picen? Vad gör jag bäst med portar som inte används, sätta dem som output, input, hög eller låg?
Jag har säker glömt viktig information för att kunna få hjälp men sitter på jobbet nu och är lite stressad så ha överseende.
12F675 ostabil ?
-
Re: 12F675 ostabil ?
Med en minimal hårdvara är det bäst att ställa alla ej använda portar till ut med '0' som läge.
Vad har du av avkoppling på spänningsmatningen? Vilken spänning kör du på? (båda labbpatta och konstruktion)
Jag påstår att PICKit2 definitivt inte påverkar timingen i kretsen men att den dålig eller obefintlig avkoppling gör.
Vad har du av avkoppling på spänningsmatningen? Vilken spänning kör du på? (båda labbpatta och konstruktion)
Jag påstår att PICKit2 definitivt inte påverkar timingen i kretsen men att den dålig eller obefintlig avkoppling gör.
-
Tack för svaret Icecap.
Jag driver kretsen med 5V från mitt labbagg eller från den lila kabeln på ATX powersupply.
Med avkoppling antar jag att du menar en 0,1uF kondensator nära MCU:n vilket jag har. Kör med en elektrolyt, är det rätt sort för ändamålet?
Postar ett kopplingschema exakt som jag har kopplat kretsen ikväll. Måste även kolla vilken sida om avkopplingen IR-ögat sitter, misstänker att det kan ha betydelse...?
Jag driver kretsen med 5V från mitt labbagg eller från den lila kabeln på ATX powersupply.
Med avkoppling antar jag att du menar en 0,1uF kondensator nära MCU:n vilket jag har. Kör med en elektrolyt, är det rätt sort för ändamålet?
Postar ett kopplingschema exakt som jag har kopplat kretsen ikväll. Måste även kolla vilken sida om avkopplingen IR-ögat sitter, misstänker att det kan ha betydelse...?
Elektrolyt är bra till avkoppling av spänningsmatningen men sällan till avkoppling nära mikroprocessorer eller andra digitala kretsar, där använder man 100nF keramiska.
Och om du läser databladet för IR-mottagaren finns det med stor sannolikhet med en avkoppling för den också, oftast bestående av ett motstånd i serie med spänningsmatningen samt en 100nF keramisk vid mottagaren.
Och om du läser databladet för IR-mottagaren finns det med stor sannolikhet med en avkoppling för den också, oftast bestående av ett motstånd i serie med spänningsmatningen samt en 100nF keramisk vid mottagaren.
> Vad gör jag bäst med portar som inte används, sätta dem som output,
Ja, enklast.
> input
Aldrig, aldrig, aldrig ha öppna CMOS ingångar !!
Ja, enklast.
> input
Aldrig, aldrig, aldrig ha öppna CMOS ingångar !!
-
Hade inga keramiska kondingar hemma men provade ett par andra (polyester tror jag de kallas), en vid PIC:en och en vid IR-ögat.
Satte alla oanvända portar till output och 0. Lite omkalibrering, Pickit2 har ju ett bra verktyg (Logic tool) som kommer väl till pass.
Nu fungerar det som det ska både med och utan programmeraren ansluten!
Tack för tipsen, man lär sig något nytt varje dag!
Satte alla oanvända portar till output och 0. Lite omkalibrering, Pickit2 har ju ett bra verktyg (Logic tool) som kommer väl till pass.
Nu fungerar det som det ska både med och utan programmeraren ansluten!

Tack för tipsen, man lär sig något nytt varje dag!