Grafiska block till PIC- processor?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
fredrik91

Grafiska block till PIC- processor?

Inlägg av fredrik91 »

Någon som vet om de finns någon mjukvara som man kan koppla ihop block alltså tidsblock, räknarblock, or, and- block rent grafik messigt och eventuellt simulera de, och sedan kompilera de till c-språk eller kompilera direkt till en PIC- krets.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Grafiska block till PIC- processor?

Inlägg av mrfrenzy »

Det du beskriver är en PLC. Om det ska vara i industrimiljö så är det absolut enklast att köpa en sådan och använda dom befintliga verktyg som finns.

Annars är pheers PLC-projekt precis det du efterfrågar, en PIC som emulerar en PLC.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Och för att göra det förståeligt: beskriv gärna vad du vill uppnå och varför samt hur det är tänkt att fungera.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

H.O

Inlägg av H.O »

Det finns en Ladder-kompilator för PIC (m.fl) som är freeware, inte överdrivet avancerat eller effektiv men väldigt straight-forward. Sen finns Flowcode som verkar vara mycket mer än klassisk "ladder". Den förstnämda har jag lekt lite med, den andra har jag ingen personlig erfarenhet av.

EDIT: AndersG han före...
fredrik91

Inlägg av fredrik91 »

Detta va precis sådana program jag letat efter. Jag tackar alla ovanstående för hjälpen ni är guld värda grabbar.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tycker det låter som att du är ute efter Embedded MATLAB/Simulink. Kommit i kontakt med det nu under mitt exjobb, och det är förvånansvärt kompetent. Med några få begränsningar är det möjligt att göra om en Simulink modell till C-kod. Har inte testat att kompilera den till någon annan plattform än, men rent tekniskt borde det vara möjligt eftersom det blir C-kod som mellansteg.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Blir det inte alldeles för mycket flyttal och andra hemskheter om man konverterar från simulink? Det är lätt att sänka en liten pic om man börjar använda flyttal där det borde vara unsigned 8-bit.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Vad jag förstått konverterar den allt till fixed point. Behöver nog trimmas endel manuellt om det ska funka bra på en 8-bitare. Funkar säkert bäst till 16/32-bit.
Skriv svar