Fördela CPU usage i XP

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Fördela CPU usage i XP

Inlägg av Tottish »

Hej!

Bakgrund:
Sitter och knåpar lite med en problemlösare i Excel under XP SP2.
Plottar lite resultat från en numerisk lösningsmodul men lösningarna går långsammare än jag hoppades. Ser i Task Manager att endast ca 23% av CPUn används och hela jobbet med att lösa och plotta ser ut att ligga i en virtuell kärna (av fyra) som alltså får jobba för fullt medan de andra kärnorna går på tomgång.

Fråga:
Det jag undrar över är om jag på något vis kan ge Excel tillåtelse att använda alla kärnor så att lösningshastigheten kan ökas?
På min andra dator kör jag Win7 och där ökar lösningshastigheten betydligt om Excel-huvudfönstret minimeras (diagrammen visas i en userform) men på XP-burken verkar det inte ha någon betydelse.

Några idéer?

God Helg!
/Tottish

Edit: Har prioriterat processen till "Real time" (högsta prioritet) och gett den tillåtelse att exekvera på alla fyra kärnor. Ingen skillnad dock...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17362
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Fördela CPU usage i XP

Inlägg av AndLi »

sannolikt ligger hela din lösningsmodul i en tråd, den går inte att dela på flera kärnor.
Vad som behövs är att ha 4 trådar som beräknar parallellt, då kommer de sannolikt läggas ut på flera kärnor och du får din 100% belastning.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: Fördela CPU usage i XP

Inlägg av Tottish »

Tack AndLi.
Misstänkte det då prioriteringen/tillståndsgivandet inte förändrade något. Får se om jag kan splitta upp lösningsmodulen då... tror det blir svårt så jag provar nog att köra in win7 och se om det hjälper först...

Tack igen! =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Fördela CPU usage i XP

Inlägg av E85 »

Excel 2007 och nyare ska kunna använda flera kärnor.
http://blogs.msdn.com/officerocker/arch ... 04242.aspx
Skriv svar