Trasig UPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Trasig UPS

Inlägg av blueint »

Verkar vara en dålig design..
If (batteri urladdat) then ladda_f*nskapet(); :bravo:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inte testat med batterier som jag vet funkar. Men fick något tips om att den kunde kicka igång om den fick stå lite...

Men jag tror inte jag tycker det är värt att köpa batterier för att testa, eller iofs inte ens om jag visste att den funkade, vet inte vad jag ska ha den till.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

är det 12v elelr 24 i den? om det är 12 v bara koppla in ett bilbatteri. om det är 24v får du väl sno ett extra :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går alldeles utmärkt att dra in spänning från ett labbagg och "simulera" ett fulladdat batteri med underhållsladdning, för att se ifall den går igång alls. Typ 13,8V per batteri. 27,6 då om det är två seriekopplade.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Glöm inte en diod isåfall så du inte skickar ström in i Labbagget.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sen kanske ev koppling melllan skyddsjord och negativ pol kan ställa till det också?
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:Verkar vara en dålig design..
If (batteri urladdat) then ladda_f*nskapet(); :bravo:

inom lämplig spänningsfönster ja - är spänningen lägre än så tyder på felaktiga batterier och då är det olämplig att ens försöka ladda. Dock bör man inte låtsas vara fullständig stendöd utan istället tända upp en 'battery fault' lampa eller liknande istället, men den vägen har inte APC valt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Såg nu, urkopplade 2005 står det... Så ganska kört tror jag. Och har bara en laddare för 12v.

Kanske ska testa ladda batterierna iaf, kan ju funka om man har redig tur.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kolla med multimeter vilken spänning de har, är det under 12 Volt per block så är det inte mycket att hoppas på... men visst kan du provladda ändå.

tar du ut batterierna så kan du parallellkoppla dessa när du laddar med den externa laddaren. Se till att det är en 'intelligent' laddare typ CTEK-klon, gärna med motorcykel-läge och inte en gammal häck med trafo (selen)likriktarbrygga och seriemotstånd för lägsta pris på biltema då en sådan laddare är rejält ovarsamm med batterier - speciellt mindre sådana...

om batterierna är en bit över 12 Volt när du plockar ut dessa så provlasta med en 50W billampa och se om de orka driva fullt ut eller om de tonar ned kvickt eller inte vill lysa upp alls. - ladda batteriet och upprepa provet.

Fulladdade batterier (ladda i minst 48 timmar vid 13.8 Volt spänning eller med CTEK-laddare) - efter 1 dygns vila oanslutet efter laddning bör visa spänning runt 13 Volt (är då fulladdat rent syradensitetsmässigt), med billampstestet kollar man snabbt om dess inre resistans är fortfarande hyffsat låg eller har blivit hög pga. att batteriet korriderat sönder invändning och har inga blyplattor som kan leda ström längre.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

APC verkar vara en dålig konstruktion..
xxargs

Inlägg av xxargs »

eller dålig beslut, marknaden har dock uppenbarligen en annan åsikt då APC knappast hör till noname-svängen när det gäller UPS-lösningar...
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jag har en likadan UPS, den var stendöd när jag hittade den. Testade som nån tidigare sagt att koppla på ett labbagg, och då hoppade den igång! Så då åkte jag till biltema och köpte 2st av deras 7,2AH accar. Då vart det liv i den!

Men tyvärr så levde batterierna inte spec länge. Råkade trippa jordfelsbrytaren en gång(nolla mot jord), och då tog det några minuter innan jag kopplat klart, så jag lät den stå. Men efter den urladdningen så hämtade sig aldrig batterierna. Nu blir dom aldrig riktigt fulladdade, och de dras ur på bara några sekunder. :tumner:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har inte biltemabatterier i mina APC-burkar, utan Panasonic (köpta på kjell&co). Och jag provade köra tills en UPS lade av, för att kolla hur lång tid jag kunde köra serverskåpet. ca 50 minuter tog det. Har kört i två år efter det, och det funkar lika bra fortfarande. :)

[edit]
Nästan 3 år var det ju. "Nya batterier 2007-03-17" hade jag skrivit på en lapp och satt på chassit. :D
Skriv svar