Räknehjälp önskas. motorstyrka
Räknehjälp önskas. motorstyrka
Skall till att bygga om min köpingsvarv till styrd.
Skall andvända kulskruvar med 5mm stigning.
Stegmotor eller servo har jag inte riktigt bestämt, för jag vet inte hur stark motor jag behöver.
Har tittat på en 12nm stegmotor till z, men vill igentligen ha servo motor.
Jag vet ej hur stark motor jag behöver, vill kunna ta 3-4 mm skär och snabbmatning ca 1000mm / 5 sek
Motorerna jag tittat på varvar ca 3000/min
Vad mer behövs för att räkna ut motorstyrka?
X axeln är mindre viktig, där kommer jag köra ca halva motorstyrkan mot z
Hur vanligt är det att en stegmotor tappar steg? Kan man köra encoder med en stegmotor för att slippa tappade steg eller kör man alltid med encoder till stegmotor?
Skall andvända kulskruvar med 5mm stigning.
Stegmotor eller servo har jag inte riktigt bestämt, för jag vet inte hur stark motor jag behöver.
Har tittat på en 12nm stegmotor till z, men vill igentligen ha servo motor.
Jag vet ej hur stark motor jag behöver, vill kunna ta 3-4 mm skär och snabbmatning ca 1000mm / 5 sek
Motorerna jag tittat på varvar ca 3000/min
Vad mer behövs för att räkna ut motorstyrka?
X axeln är mindre viktig, där kommer jag köra ca halva motorstyrkan mot z
Hur vanligt är det att en stegmotor tappar steg? Kan man köra encoder med en stegmotor för att slippa tappade steg eller kör man alltid med encoder till stegmotor?
Re: Räknehjälp önskas. motorstyrka
> Hur vanligt är det att en stegmotor tappar steg
Rätt dimensionerat och kontrollerade förhållanden, aldrig.
Det sker enbart när motorn inte orkar flytta sig av en eller annan orsak.
> Kan man köra encoder med en stegmotor för att slippa tappade steg eller kör man alltid med encoder till stegmotor?
Med rätt drivers och programvara så går det... men vanligt är det absolut inte.
EMC2 kan köra med encoder och hålla koll på stegen, men inte korrigera utan bara stoppa vid för stort fel.
Geckodrive håller på att utveckla en "stegmotorservo" drivare och det finns några liknande (dyra) på marknaden
Rätt dimensionerat och kontrollerade förhållanden, aldrig.
Det sker enbart när motorn inte orkar flytta sig av en eller annan orsak.
> Kan man köra encoder med en stegmotor för att slippa tappade steg eller kör man alltid med encoder till stegmotor?
Med rätt drivers och programvara så går det... men vanligt är det absolut inte.
EMC2 kan köra med encoder och hålla koll på stegen, men inte korrigera utan bara stoppa vid för stort fel.
Geckodrive håller på att utveckla en "stegmotorservo" drivare och det finns några liknande (dyra) på marknaden
Med 12Nm motor och kulskruv med 5mm stigning får du ut 670kg i tryck med 90% verkningsgrad. Räcker rätt väl tycker jag. Snabbtransporten kommer lätt att bli långt över 1000mm/min.
Att tänka på om du kör med servo är att du måste växla ut motorn innan kulskruven. Det beror på att en motor med ca 10Nm i vridmoment blir ganska biffig och dyr. En 10Nm servomotor kan ge uppåt 4kW i effekt, dock handlar det om rätt höga varv då.
Så det är en sak att överväga: stegmotor direkt på axeln eller en transmission på servomotor. Det finns inga direkta nackdelar med en stegmotor ifall det inte ligger utanför dess effektskala.
Att tänka på om du kör med servo är att du måste växla ut motorn innan kulskruven. Det beror på att en motor med ca 10Nm i vridmoment blir ganska biffig och dyr. En 10Nm servomotor kan ge uppåt 4kW i effekt, dock handlar det om rätt höga varv då.
Så det är en sak att överväga: stegmotor direkt på axeln eller en transmission på servomotor. Det finns inga direkta nackdelar med en stegmotor ifall det inte ligger utanför dess effektskala.
Jag har inte tänkt ha stegmotorn direkt på axeln. Nerväxling ca 1:2 Vill försöka få så hög upplösning som möjligt.
Blir nog stegmotor, kan vara kul att prova något nytt samt att hålla priset nere.
Blir nog stegmotor, kan vara kul att prova något nytt samt att hålla priset nere.
Stegmotor måste ge en massa acceleration-deacceleration för varje steg. Vore inte motor med återkoppling (DC-servo) både bättre och kanske t.om billigare?
Utväxlingar ger väl en viss mekanisk hysteres som man kanske får ta med i beräkningarna.
Utväxlingar ger väl en viss mekanisk hysteres som man kanske får ta med i beräkningarna.
Alla sidor jag kollat på så blir det dyrare med dc servo. Hadde gärna kört med servo då jag har det på fräsen, men jag vill inte lägga allt för mycke pengar imellan.
Granite devices VSD-drivsteg kan köra stegmotorer bipolärt med encoders som semi closed loop. De fungerar med två DC-servon per drivsteg eller med en borstlös per drivsteg med tanke på framtida projekt också.
EDIT: ja och motorerna körs "unstallable", liten video: http://www.youtube.com/watch?v=8cxl3B99MQQ
EDIT: ja och motorerna körs "unstallable", liten video: http://www.youtube.com/watch?v=8cxl3B99MQQ
Nu skrev Sastrom att han ville ha 1000mm/5s. Det blir 12m/min."Fräsen"Snabbtransporten kommer lätt att bli långt över 1000mm/min.
Det tror jag det är i högsta laget med gjutjärnsgejdrar. Skulle tippa att 5m/min är lagom.
Ja snabbtransporten har jag funderat om om, Inte ofta jag kommer att behöva snabbköra hela gejderlängden så snabbtransporten är ganska oviktig.
Har du tänkt ersätta ledarskruven för gängning, med en kulskruv?
Eller ska du använda original kuggstång för Z-rörelsen?
Eller ska du använda original kuggstång för Z-rörelsen?
Faan...hade skrivit ett långt svar och råkade trycka på "Back" i browsern....allting borta.....
Hur mycket tål kulskruven egentligen? 12Nm på en skruv med 5mm stigning, 90% verkningsgrad får jag till ~13500N 12Nm/(0.005/2PI). 2:1 i utväxling ger 27000N. Om du tittar på HAAS TL-4 (25" chuck, 41kW spindel-effekt) så specar dom Z till 19000N max.
Kritiska varvtalet på skruven är också något du bör titta över om du vill komma upp i sådana hastigheter som 12m/min, nu ser jag att du "backat" lite på den punkten med det kan ändå vara värt att kolla upp.
/Henrik.
Hur mycket tål kulskruven egentligen? 12Nm på en skruv med 5mm stigning, 90% verkningsgrad får jag till ~13500N 12Nm/(0.005/2PI). 2:1 i utväxling ger 27000N. Om du tittar på HAAS TL-4 (25" chuck, 41kW spindel-effekt) så specar dom Z till 19000N max.
Kritiska varvtalet på skruven är också något du bör titta över om du vill komma upp i sådana hastigheter som 12m/min, nu ser jag att du "backat" lite på den punkten med det kan ändå vara värt att kolla upp.
/Henrik.
Du har rätt Henrik. Jag glömde bort att multiplicera med två, vilket ger ohyggliga 1300kg på axeln. Troligen helt för mycket med den spindelmotor som sitter i den gamla Köpingssvarven.
Apropå precision; med tiondels steg får man en upplösning på 0,0025mm per steg. Även om man inte riktigt kan räkna med att dessa tiondelar av steget är exakt så tror jag det blir gott nog.
12 m/min i snabbtransport kan bli svårt med 5mm/v i stigning, med stora stegmotorer iaf. Bortsett från det kritiska varvtalet som H.O nämner.
Vill du uppfylla både snabb transport och hög upplösning så blir det nog servo eftersom en stegmotor med stort vridmoment ogärna varvar mer än 2000rpm utan risk för att tappa steg eller stalla.
Kolla på http://www.kelinginc.net/KL34H2160-62-8AT.pdf en 12Nm motor.
Se hur momentet är långt under 1Nm vid 13333pps som motsvarar 2000rpm vid halvsteg.
Apropå precision; med tiondels steg får man en upplösning på 0,0025mm per steg. Även om man inte riktigt kan räkna med att dessa tiondelar av steget är exakt så tror jag det blir gott nog.
12 m/min i snabbtransport kan bli svårt med 5mm/v i stigning, med stora stegmotorer iaf. Bortsett från det kritiska varvtalet som H.O nämner.
Vill du uppfylla både snabb transport och hög upplösning så blir det nog servo eftersom en stegmotor med stort vridmoment ogärna varvar mer än 2000rpm utan risk för att tappa steg eller stalla.
Kolla på http://www.kelinginc.net/KL34H2160-62-8AT.pdf en 12Nm motor.
Se hur momentet är långt under 1Nm vid 13333pps som motsvarar 2000rpm vid halvsteg.
Så ni menar att jag kan köra på betydligt klenare motor än 12 nm?
Och ja, jag skall ta bort trapetsgängskruven och ersätta den med kulskruv för matningen.
32 mm kulskruv till z axeln har jag tittat på
Och ja, jag skall ta bort trapetsgängskruven och ersätta den med kulskruv för matningen.
32 mm kulskruv till z axeln har jag tittat på