Rutinmässigt överbelasta 7805. Billig ström begränsning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Rutinmässigt överbelasta 7805. Billig ström begränsning?

Inlägg av netrunner »

Jag har en gammal fotoblixt som jag tänker använda som "slave-flash" ganska mycket. Jag vill inte mata den med alkaliska batterier eller behöva komma ihåg att ha laddade batterier färdiga till den. Nu har jag konverterat den till att ta 4st R20/D-batterier istället för 4st R6/AA-batterier.

Då den laddar så tar den all energi som batterierna kan leverera. Det är alltså batterierna som är begränsningen.

När jag använder 4st alkaliska R20 batterier så drar den 2,8A och spänningen faller från 6V till 2,1V då den laddar som hårdast. Hur vanliga R6 batterier hanterar detta kan jag bara gissa, dom är ju liiiiite mindre.

Min tanke är att använde en stor blyacc som matar en 7805 som matar fotoblixten. Den kommer jag nog bara att behöva ladda ett par gånger per år.

Men hur tror ni att en 7805 kommer att hantera detta? Man kommer ju att "hamra" på strömgränsen hela tiden.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Rutinmässigt överbelasta 7805. Billig ström begränsning?

Inlägg av prototypen »

Prova!

Jag TROR det kommer att fungera. Det blir ju inte konstant "överbelastning". 78XX brukar ju överleva kortslutning på kretskorten även med dålig kylning.

Varför inte bygga en strömbegränsning som inte tappar lite i spänning (OP+MOSFET).

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför inte en 6v blyack och ett seriemotstånd?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ett tips i all välmening om blybatterier.
De MÅSTE laddas med jämna mellanrum annars blir de snart förstörda. Ett blybatteri skall helst alltid vara fulladdat.
Räkna med att ett fulladdat batteri kan stå en månad, kanske två. Därefter börjar det förstöras.
Så fort det har använts, se till att det laddas, helst av en bra laddare som Ctek eller Exide, under ca 3 dagar.
Har man bara en gammal enkel trafo-laddare så är det bättre än ingenting.

Gelbatterier/fritidsbatterier klarar mer djupurladdning men även de måste laddas upp snarast för att inte bli förstörda.
Skriv svar