Jag går i tankarna att bygga en accelerationsbänk / bromsbänk.
Den mekaniska delen är inte så avancerad utan bara en trumma och några kullager men problemet är med elektroniken och programmeringen.
Tanken är att använda en pulsgivare som räknar hur fort trumman snurrar och med hjälp av den informationen räkna ut antal antal Hk eller Kw som MC;en eller mopeden producerar.
Alltså man placerar motorcykelns/mopedens bakhjul på trumman och låter den accelereras.
När bakhjulet accelererar trumman mäter man varvtalet under jämna intervaller
n1, n2, n3, n4, n5 osv...... och sparar ner dessa för vidare beräkningar.
Nu när man har den datan så kan man räkna ut accelerationen
Sedan när man har räknat ut accelerationen och tröghetsmomentet i trumman kan man räkna ut vridmomentet.
Och utifrån tröghetsmomentet och varvtalen räknar man sedan ut effekten.
Jag hoppas att det sitter några här som är villiga att hjälpa mig med att reda ut mina frågetecken.
Jag tänker ta en sak i taget och börja med att försöka få informationen från pulsgivare till datorn men här sitter jag som ett stort frågetecken.
Om ni kollar den här länken så använder han sig utav en PIC-krets och lite annat kolijox. Är det nödvändigt kan man inte på något sätt koppla in den direkt till datorn för att sedan hantera informationen ?
och vilken typ utav pulsgivare ska jag använda ? länk uppskattas
Bygga en accelerationsbänk
Re: Bygga en accelerationsbänk
Sensorn kan t.ex. vara en halleffektswitch, finns på ELFA. Välj en växlande halleffektswitch, och sedan två magneter på rotorn, placerade på motsatt sida om centrum, den ena med nord utåt, och den andra med syd utåt.
Kanske går att använda ljudkortets line in eller mikrofoningången för att mäta tiderna, för att slippa uC.
Programmet i datorn blir nog enklare och tillförlitligare om en uC mäter tiderna. Programmet på uC:n är enkelt. uC:n ställs in att mäta tiden mellan sensorpulserna och skicka den uppmätta tiden till datorn. Sedan kan datorn räkna ut effekten. Matematiken är så enkel att till och med uC:n skulle kunna räkna ut effekten. uC:n skulle också kunna "spela in" hela förloppet på t.ex. ett SD-kort, så slipper man ha en dator kopplad till bänken.
Om även vridmomentet ska kunna beräknas måste varvtalet på motorcykelns motor kännas av, t.ex. induktivt via tändkabeln. Den avkänningen kan nog också skötas av en dator, men, igen, antagligen tillförlitligare med uC.
Kanske går att använda ljudkortets line in eller mikrofoningången för att mäta tiderna, för att slippa uC.
Programmet i datorn blir nog enklare och tillförlitligare om en uC mäter tiderna. Programmet på uC:n är enkelt. uC:n ställs in att mäta tiden mellan sensorpulserna och skicka den uppmätta tiden till datorn. Sedan kan datorn räkna ut effekten. Matematiken är så enkel att till och med uC:n skulle kunna räkna ut effekten. uC:n skulle också kunna "spela in" hela förloppet på t.ex. ett SD-kort, så slipper man ha en dator kopplad till bänken.
Om även vridmomentet ska kunna beräknas måste varvtalet på motorcykelns motor kännas av, t.ex. induktivt via tändkabeln. Den avkänningen kan nog också skötas av en dator, men, igen, antagligen tillförlitligare med uC.
Sensorn kan även vara en (eller fler) järnpinne på trumman samt en spola med en magnet i så som det sitter på Volvo B19/21/23, man kan även använda en 73-490-38.
Sedan var det mätningen, där behöver du definitivt en µC för att ta hand om det, de klara data ska sedan sparas och det kan göras på ett av 2 sätt:
1: Direkt (seriell) länk till en mätinsamlingsdator som även tar hand om att räkna på allt. Enkelt smidigt men man måste ha den i närheten av bromsbänken. Fullt möjligt med en trådlös länk i övrigt, är det inte allt för mycket järn o betong mellan är 50m fullt möjligt.
2: Spara på ett lokalt medium (SD-kort) för senare avläsning. Fördel är att man kan ha datorn en bit ifrån bromsbänken, nackdelen är att SD-kortet blir slitet och här menar jag in- och utjackning, alltså fysisk. Kortet kan bytas till en ganska låg kostnad men hållaren är det svårare med, mycket jobb. Dessutom måste man ha ett filsystem i µC'n för att den ska kunde spara data i ett format en PC kan läsa.
Man får räkna "lite" på hur stor trumman är, vilka maxhastighet den kommer att hålla osv. för att se att data hinner överföras men det skulle inte vara ett större problem.
Sedan var det mätningen, där behöver du definitivt en µC för att ta hand om det, de klara data ska sedan sparas och det kan göras på ett av 2 sätt:
1: Direkt (seriell) länk till en mätinsamlingsdator som även tar hand om att räkna på allt. Enkelt smidigt men man måste ha den i närheten av bromsbänken. Fullt möjligt med en trådlös länk i övrigt, är det inte allt för mycket järn o betong mellan är 50m fullt möjligt.
2: Spara på ett lokalt medium (SD-kort) för senare avläsning. Fördel är att man kan ha datorn en bit ifrån bromsbänken, nackdelen är att SD-kortet blir slitet och här menar jag in- och utjackning, alltså fysisk. Kortet kan bytas till en ganska låg kostnad men hållaren är det svårare med, mycket jobb. Dessutom måste man ha ett filsystem i µC'n för att den ska kunde spara data i ett format en PC kan läsa.
Man får räkna "lite" på hur stor trumman är, vilka maxhastighet den kommer att hålla osv. för att se att data hinner överföras men det skulle inte vara ett större problem.
Går det inte att få fram varvtalet på trumman med hjälp av dess givare? Vet man varvtalet på trumman vet man varvtalet på motorn om man känner till utväxlingen. Blir iof svårt om fordonet har automatlådabearing skrev:Om även vridmomentet ska kunna beräknas måste varvtalet på motorcykelns motor kännas av, t.ex. induktivt via tändkabeln. Den avkänningen kan nog också skötas av en dator, men, igen, antagligen tillförlitligare med uC.

Jag var lite lat när jag byggde min accelerationsbänk och köpte mig en LabJack U3 som kopplas till
USB-porten på datorn. Sedan görs alla beräkningar i datorn.
USB-porten på datorn. Sedan görs alla beräkningar i datorn.
Däcket slirar lite olika beroende på däcktyp och belastning, annars hade det gått.Neondiod skrev:Går det inte att få fram varvtalet på trumman med hjälp av dess givare? Vet man varvtalet på trumman vet man varvtalet på motorn om man känner till utväxlingen. Blir iof svårt om fordonet har automatlådabearing skrev:Om även vridmomentet ska kunna beräknas måste varvtalet på motorcykelns motor kännas av, t.ex. induktivt via tändkabeln. Den avkänningen kan nog också skötas av en dator, men, igen, antagligen tillförlitligare med uC.
-
Vanliga rullande bänkar för bilar så mäts ofta varvtalet på motorn i luften på nåt sätt.
Vi har aldrig satt på en mätare för att mäta varvtalet. Inte heller matat in någon utväxling. Så de måste ha någon givare som känner av pulserna i luften.
Vi har aldrig satt på en mätare för att mäta varvtalet. Inte heller matat in någon utväxling. Så de måste ha någon givare som känner av pulserna i luften.