Sumeringsmixer
Sumeringsmixer
Är sugen på att bygga efter det här schemat,dock 16 kanaler.
http://www.forsselltech.com/downloads/s ... hsum_1.pdf
Men för att det ska passa mina behov bättre skulle jag vilja ha inserter på alla ingångar + masterbussen och en hörlursförstärkare...finns massor av scheman på hörlursförstärkare och inserterna skulle jag kunna fixa med switchade ingångar direkt efter ingången MEN hur räknar man på impedanser eller finns det generella regler för hur man ska koppla ev förstärka efter före inserterna? kanske någon här är insatt ?
http://www.forsselltech.com/downloads/s ... hsum_1.pdf
Men för att det ska passa mina behov bättre skulle jag vilja ha inserter på alla ingångar + masterbussen och en hörlursförstärkare...finns massor av scheman på hörlursförstärkare och inserterna skulle jag kunna fixa med switchade ingångar direkt efter ingången MEN hur räknar man på impedanser eller finns det generella regler för hur man ska koppla ev förstärka efter före inserterna? kanske någon här är insatt ?
Re: Sumeringsmixer
Har kollat lite på olika tillverkares ritningar, från gamla ssl bord tex men jag rör ihop allt så jag får svårt att fatta,ska fortsätta att studera. Men har ni några ideer så kom gärna med dom.
Det där schemat är väl inget bra?
Poten på ingången till OP-stärkarna gör ju att det inte blir en virtuell jord där?
Jag har fått lära mig att hela vitsen med en summamixer är just att återkopplingen gör att samlingspunkten ligger på en virtuell jordpotential så kanalerna inte påverkar varandra?
Poten på ingången till OP-stärkarna gör ju att det inte blir en virtuell jord där?
Jag har fått lära mig att hela vitsen med en summamixer är just att återkopplingen gör att samlingspunkten ligger på en virtuell jordpotential så kanalerna inte påverkar varandra?
Det schemat är en passiv summamixer med ett utgångssteg. Han har även aktiva på sin sida (Jag har sett hans aktiva någonstans iaf).
Jag hadde nog byggt med aktivt summasteg. IAf om du skall in med en del buffrar till olika tappningar.
Passivt är väl ok med få kanaler och inga aktiva komponenter i signalkedjan.
Ingångsimpedansen bör vara > 10* utimpedansen på föregående steg.
Jag hadde nog byggt med aktivt summasteg. IAf om du skall in med en del buffrar till olika tappningar.
Passivt är väl ok med få kanaler och inga aktiva komponenter i signalkedjan.
Ingångsimpedansen bör vara > 10* utimpedansen på föregående steg.
Dessutom kommer operationsförstärkarena störas av en massa otrevliga störningar då kretsen fattas RF-filter på både ingång och utgång. DC-block i form av kondensator borde också finnas efter operationsförstärkarna för att ta bort eventuell likspänningen.
Vad ska summeringsmixern användas till?
Varför vill du bygga en egen?
Varför passiv design?
Vad ska summeringsmixern användas till?
Varför vill du bygga en egen?
Varför passiv design?
Bygga själv ? kolla vad en passiv rackare kostar så förstår du 
Varför summeringsmixer ? Vill kunna vara mer mobil och använda mig av mina outboards, slippa att alltid behöva sitta vid mixerbordet & vid slutmix kunna använda mig av den preamp jag gillar för tillfället.
Varför passiv ? för att göra det enklare och inte behöva färgande opamps..också en enkel erkänd design hos många med erfarenhet.
Har ni andra förslag på mixer byggen ?
Varför summeringsmixer ? Vill kunna vara mer mobil och använda mig av mina outboards, slippa att alltid behöva sitta vid mixerbordet & vid slutmix kunna använda mig av den preamp jag gillar för tillfället.
Varför passiv ? för att göra det enklare och inte behöva färgande opamps..också en enkel erkänd design hos många med erfarenhet.
Har ni andra förslag på mixer byggen ?
På Prodigy-Pro forumet finns en hel del passiva summerare. Kolla under "The Lab" och tråden "Meta Meta" där finns det ett register över de intressantaste trådarna.
jo jag har matat metan i några år..tycker det är tråkigt att inte kunna disskutera på svenska, måste ju finnas många kunniga här.
Havsskata:
Tänkte mer om du ville bygge en i utbildnings syfte och frågade därför. Har funnits billiga passiva på marknaden en gång i tiden också, som tur är har den skiten försvunnit. Dom kommersiella passiva som säljs nu använder nog dyra komponenter vilket kommer dra upp din kostnad också. Först behöver du fina transformatorer istället för ful kopplingen i det första schema, sedan kostar bra potentiometrar en hel del med.
Att en operationsförstärkare färgar ljudet håller jag inte alls med om man väljer rätt. NE5532 låter helt neutralt i mina öran och dyrare OPA2132 låter varmt behagligt men även nästan transparent.
Men ska du bygga passivt får nog de komponenter som du hittar billigast styra designen. T.ex om du gör ett fynd med audiotransformatorer eller hittar potentiometrar med ett visst värde.
Tänkte mer om du ville bygge en i utbildnings syfte och frågade därför. Har funnits billiga passiva på marknaden en gång i tiden också, som tur är har den skiten försvunnit. Dom kommersiella passiva som säljs nu använder nog dyra komponenter vilket kommer dra upp din kostnad också. Först behöver du fina transformatorer istället för ful kopplingen i det första schema, sedan kostar bra potentiometrar en hel del med.
Att en operationsförstärkare färgar ljudet håller jag inte alls med om man väljer rätt. NE5532 låter helt neutralt i mina öran och dyrare OPA2132 låter varmt behagligt men även nästan transparent.
Men ska du bygga passivt får nog de komponenter som du hittar billigast styra designen. T.ex om du gör ett fynd med audiotransformatorer eller hittar potentiometrar med ett visst värde.
Fast ska det vara aktivt någonstans tror jag ingången är viktig för att få en riktig differentialingång alternativt använda dyra transformatorer.
Hittade den här trevliga sidan med mixade mixerbyggen...
http://electroschematics.com/audio/mixers-audio/
http://electroschematics.com/audio/mixers-audio/