Några frågor om petskydd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Några frågor om petskydd.

Inlägg av cosmox »

Hej på er!

Tjejen frågade mig här om dagen om vi borde skaffa petskydd till våra
vägguttag i kåken för att skydda barn mot stötar. Min fråga till er är:
Behövs det verkligen på uttag som redan har petskydd (de uttagen
med de vita flärparna i på insidan)? Blir inte det kaka på kaka? Den
första tanken jag fick var att detta var ett sätt att utnyttja föräldrar
utan elkompetens och få dem att köpa saker de inte behöver, eftersom
man kan få jobba ganska bra för att få in något i ett sådant uttag.
Och att lyckas med att få in ett finger är helt uteslutet.

Missförstå mig nu rätt, jag vill inte att våra barn ska få stötar för att
jag har varit snål och nonchalerat en potentiell fara, jag är bara
nyfiken.

När jag själv var liten (3-4år) var jag på kontakterna ganska mycket
(trotts att jag visste att jag inte fick så klart) men fick ingen stöt.
Det var inte förrän jag tog och skruvade upp en kopplingsdosa som
satt på väggen med skruvmejsel, och rotade där i, som elektronerna
kysste min gossehud för första gången.

Med facit i hand så tycker jag nog att det var ganska bra att jag fick
den stöten, då det var tämligen avskräckande för framtida manipulation
av husets elsystem. Hade någon visat mig "grilla korv med el"-tricket
eller liknande hade jag nog inte gett mig på dosan alls, eller åtminstone
inte utan att vara försiktig. :wink:

EDIT: Det är dessa uttag från IKEA vi har tittat på.
Användarvisningsbild
mcrj

Re: Några frågor om petskydd.

Inlägg av mcrj »

Ända risken är ju om nån tar två virknålar och trycker in dom samtidigt
annars funkar ju dom inbyggda ypperligt.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Frågan är om det inte funkar med två tex virknålar i ett petskydd också.
Man får jobba ganska mycket ibland när man ska in med probar iaf.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dessa externa petskydd är till dom som inte har petskyddade uttag. Själv har jag bytt uttagen till uttag med petskydd i .. eller vänta, jag fick självklart en behörig elektriker att göra det :vissla:

Och om ungen kommer med 2 st virkpinnor och VILL ha in dom hjälper dessa petskydd inte, ungen kommer att dra ut dom ändå. I mitt förra hus hade vi sådana och pojken drog ut dom...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

(Det kom in tre inlägg under tiden jag funderade och skrev, men jag postar det här ändå.)

De inbyggda petskydden är mest för att skydda så man inte kommer åt metallblecken i uttaget. Bra även för vuxna. :)
Petskydden man stoppar in skyddar ju även från att barn stoppar in pennor, virknålar, och annat fantasifullt.
Jag var själv nära att stoppa in en penna i ett uttag utan petskydd när jag var liten, men en vaksam morbror stoppade mig.

Personligen så hade jag köpt ett sådant paket och först och främst satt i lättåtkomliga uttag.
Sladdar till bordslampor och annat löst är ju också bra att montera fast.

Jag har funderat i de här banorna när jag planerat studiobygget, så framtida barn och husdjur kan krypa/gå omkring hos en när man är i studion. Har tänkt på bl.a: Inga sladdhärvor. Ska kolla upp så man inte kan få stöt mellan t.ex mikrofonstativ och gitarr. Inga stativ som lätt välter (t.ex med tung stormembran-mikrofon). Troligen blir det även plexiglasdörrar till racken, mm.
(Katten kliver ibland omkring på sambons mixerbord och trycker in olika buss-knappar när man inte är där.. :D )

Icecap:
"I mitt förra hus hade vi sådana och pojken drog ut dom..."

Nu vet jag inte hur du gjorde när du satte dit dem, men det är nog inte dumt om petskydden
har liknande färg som vägguttaget och att man sätter dit dem när barnet inte ser.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Litar man på att alla de inbyggda petskydden funkar så är det väl lugnt.

Vi satte såna där extra i uttag som vi normalt inte använder så ofta och där ungarna kröp omkring på egen hand (typ uttag vid golvet i köket och hallen). De kostade ju inte mycket.

Och de lär ingen unge dra ur på egen hand, de var svåra att få bort t.o.m. med det tillhörande verktyget.

Och inbyggda petskydd skall vara utförda så att det krävs TVÅ stift för att de skall öppna. Försöker man peta in EN strumpsticka så ska det ta stopp.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låt tjejen åka och köpa och två dina egna händer så har du varken varit snål eller överbeskyddande ... :vissla:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har ni inbyggt petskydd redan så skulle jag undersökt att det verkligen finns jordfelsbrytare. Även om det inte heller är helt säkert så är det viktigare än att dublera ett redan befintligt petskydd.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Om man har barn så bör man göra följande:
1. Se till att alla uttag har inbyggda petskydd.
2. Kolla också el-element, de kan ha lite halvtaskiga kopplingsboxar med löst hängande kabel.
3. Tala om för barnet att el är farligt och man kan dö om man tar i det.
4. Tala om för barnet att el är jättebra när det används på rätt sätt. t.ex. till TV:n.
5. Låt barnet spela "The Lost Vikings" (ja, gammalt hederligt DOS-spel) och se vad som händer när man kommer åt ström. :)

Ovanstående har fungerat jättebra på mina två barn sedan de var något år. (De vill fortfarande spela "vikingarna" ibland)

Det viktigaste är alltid saklig kunskap och information, gärna blandat med lite humor. Barn förstår mycket mer än många tycks tro.
Inte "aja, baja, farlig, farligt", det säger ingenting, tvärtom så ökar det nyfikenheten hos barnet.

Jag fick en påse petskydd av någon, inköpt på IKEA tror jag. Några av petskydden var gula :roll: .Konstigt att dom inte även var försedda med en smiley också för att riktigt locka dit barnen. De användes inte utan försvann snabbt i glömska i nån låda någonstans.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mindmapper skrev:Har ni inbyggt petskydd redan så skulle jag undersökt att det verkligen finns jordfelsbrytare. Även om det inte heller är helt säkert så är det viktigare än att dublera ett redan befintligt petskydd.

Jahapp, du har inte full koll på JFB, den hjälper INTE mot två strumpstickor i vägguttaget. Två strumpstickor blir som vilken belastning som helst.

JFB fungerar mot EN strumpsticka i uttaget och hålla i något jordat MEN nu är det svårt att få i en sticka pga petskyddet.

Här hade vi en ytterst klåfingrig pojk som skruvade sönder lamphållare och då hjälper inga petskydd, till slut fick han sig en rejäl på ett finger och blev väldigt observant och plockade fort bort mina testsladdar med stickpropp och öppna trådar i andra änden som jag hade på arbetsbänken (så lillebror skulle klara sig).

Protte
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

En bekant har en son som prompt ska pilla och skruva överallt när inte farsan är bakom ryggen på honom. "Eluttagsproblemet" löstes snabbt genom att skruva ur en fas som gick till ett rum, ersätta strömmen dit med ström från ett elstängselaggregat modell svagt, och "glömma" en skruvmejsel i rummet. :vissla:

Det tog inte lång stund innan grabben kom på att ström gör ont, rejält ont, så numera låter han alla sladdar och elgrejer vara som dom är utan att dissekera dom. :lol:

Förresten, har man hundar som stjäl söndagssteken i köket så kan samma variant användas. Ena änden på aggregatet i diskbänken och det andra under en blöt trasmatta på golvet. Jycken kommer aldrig ens att titta åt nåt ätbart i köket efter det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Min son (samme en) var hopplös att plocka kart i jordgubbslandet så vi hägnade in med elstängsel, det blev ett försök till intrång. :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin:

Protte

PS han var även hopplös att vrida på diskmaskinsprogramvredet så vi satte en hyreshuslåskåpa över.
Spisens vred fick heller inte vara i fred så till slut hade vi ett som låg ovanpå fläktkåpan som man fick pilla dit när man skulle ändra på värmen.

de andra barnen har inte rört något i onödan.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag var ett omöjligt barn när jag var liten skruvmejsel och eluttag var ytterst trevlig kombo :humm: Överlevde iaf :wink:
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Jag hade jordgubbspallare ett år men det fixades medelst en lågt sittande ståltråd, nyvattnat jordgubbsland och en gammaldags telefon med vevinduktor. När dom stått på näsan över tråden och låg raklånga bland jordgubbsplantorna vevade jag så inih. och jävlar vad dom skrek. :rofl
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack för alla bra svar och historier :)

Det blir nog så att vi kör med några pluggar på strategiskt utsatta platser bara för att vara på den säkra sidan.
Sedan när barnet är tillräckligt gammalt för att förstå sig på omvärlden blir det nog en uppvisning med
vad som händer med en varmkorv som får 230v genom sig.

Idén med elstängsel var ju faktisk också ganska bra. :badgrin:

Förresten, funkar det att bara köra in två spik i en korv och ansluta det till ett 10A uttag?
Hur höga strömmar kommer gå igenom den egentligen? Jag menar, pallar säkringen eller ska man
Köra på 3-fas istället :twisted:

EDIT: Mätte resistansen nu. Det verkar ligga mellan 1k till 1.5k så det borde ju inte vara någon fara.
Tror jag ska göra ett skarpt test sen, hehe
Skriv svar