Frågan är ju också hur mycket man kan tjäna på komponenter, JAG köpte tex BC-547/557 100 st för 25 spänn räcker nog minst 10 år för min del. Motståndssats köper man EN gång därefter fyller man ju bara på osv osv. Knappast något som får en butik att gå runt för jag _vet_ att jag i min umgängeskrets troligen är 1/50 som ens vet hur en lysdiod fungerar hjälpligt.
Tycker själv att ELFA börjar kännas litet, enda man tänker är "varför har de inte denna ytad" Jag köper tex några få hålmonterade för att experimentera/leka och sen är det ytade som gäller när det ska till att byggas på kort.
Tex µc är ju en sån sak som är helt förbannde omöjliga att ha på hyllan, visst några 16F628 går ju att ha liggande men det har ju å andra sidan kjell.com också. Ska man ha något större sortiment så måste man ha stor omsättning annars sitter man med kretsar som snabbt blir äldre då nya bättre kommer nästan varje vecka man måste även ha bra koll på vilka som är bra/mindre bra. Större serier kan vem som helst beställa direkt från tillverkaren.
Tyvärr så är det nog lite så att mångfalden har dödat väldigt många små affärer. Tex hade ju clasohlsson förr en liten avdelning med komponenter, denna är nu helt borta till fördel för mer kinaskräp. Hade fler handlat så hade den avdelningen troligen funnits kvar.
Å fjärde sidan kan man ju köra en affär på hobbybasis tex kvällstid i källaren hemma eller nåt. Man har inte så stort sortiment förrutom grunderna utan tar hem på beställning. Sen kan man bedriva lite enkla kvällskurser i elektronik där man går igenom grunderna och kanske lär upp folk, komponenterna står man ju såklart för själv och med ett par 100% i vinst på dem så kan man nog få till en del extra.